• Anonym

Kan man ha PCO utan förhöja testosteronvärden?

Jag har alla sympomen för PCO. Menstruationsrubbningar, ökad behåring och acne. Men alla blodprover visar att värdena är normala, jag har alltså inte förhöjda testosteronvärden som de misstänkte. Trots det har läkaren skrivit att jag har pco i journalen. Vet inte om han skrivit fel.
    Kan man ha pco utan att ha hormonpåverkan?

• Svar på tråden Kan man ha PCO utan förhöja testosteronvärden?
  • Anonym

ja jag tror att man kan det

• Anonym
    Anonym skrev 2009-11-11 12:21:37 följande:
    ja jag tror att man kan det
    Ok. Vet du varför symptomen uppkommer om det inte är pga hormonerna? Jag trodde bara att det var hormoner som kunde orsaka dessa problem, så jag är helt förvirrad nu efter att jag sett provsvaren..
  • Anonym

Jag har nyligen varit på VC och tagit hormonprover alla mina prover låg innom normalspannen men hon sa att man ändå kunde ha pco jag vet inte varför men så sa hon iallafall. Sedan så är hormonvärderna olika vid olika tider av menscykeln och då jag har oregelbunden mens går det ju inte att vet vart jag är om jag säger så och då blir det svårt att tyda om man inte har jätteavstickande värden.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-11-11 12:28:54 följande:
    Jag har nyligen varit på VC och tagit hormonprover alla mina prover låg innom normalspannen men hon sa att man ändå kunde ha pco jag vet inte varför men så sa hon iallafall. Sedan så är hormonvärderna olika vid olika tider av menscykeln och då jag har oregelbunden mens går det ju inte att vet vart jag är om jag säger så och då blir det svårt att tyda om man inte har jätteavstickande värden.
    Aha ok, ja det kan ju förklara det. Då får jag lita på att det är rätt diagnos ändå Tack för svaret.
  • Dollars matte

Hur såg det ut på vul, har du de typiska pco-äggstockarna? I så fall har du PCO, det är benämningen för äggstockar med många äggblåsor. Sen är frågan om det bara är PCO eller om det är PCO-s, men har du både äggstockarna och vissa symptom så är det med stor sannolikhet PCO-s.

När det gäller hormonproverna så är inte bara de enskilda värdena intressanta utan också förhållandet mellan dem. Exakt hur det funkar har jag tyvärr dålig koll på men jag tror att det tex kan vara så om testosteronet ligger nära övre gränsen samtidigt som östrogenet ligger nära den undre så ger det samma effekt som om man hade förhöjt testosteron men normalt östrogen. (rätta mig gärna någon som kan det här bättre!)

Så som svar på din fråga: Ja det kan man. Jag har det så. Kunskapen bland läkare kan dock variera. När jag först sökte för min oregelbundna mens så konstaterade gyn att jag hade de typiska pco-äggstockarna men eftersom jag inte hade avvikande värden på blodproverna så ville hon inte kalla det PCO-s. Men när vi gick vidare och sökte till riktig fertilitetsutredning på sjukhuset så sa de där att det ju var klockren PCO-s med tanke på att även ägglossningen strular, övervikt osv.

• Anonym

Dollars matte skrev 2009-11-11 12:33:40 följande:

Hur såg det ut på vul, har du de typiska pco-äggstockarna? I så fall har du PCO, det är benämningen för äggstockar med många äggblåsor. Sen är frågan om det bara är PCO eller om det är PCO-s, men har du både äggstockarna och vissa symptom så är det med stor sannolikhet PCO-s. När det gäller hormonproverna så är inte bara de enskilda värdena intressanta utan också förhållandet mellan dem. Exakt hur det funkar har jag tyvärr dålig koll på men jag tror att det tex kan vara så om testosteronet ligger nära övre gränsen samtidigt som östrogenet ligger nära den undre så ger det samma effekt som om man hade förhöjt testosteron men normalt östrogen. (rätta mig gärna någon som kan det här bättre!) Så som svar på din fråga: Ja det kan man. Jag har det så. Kunskapen bland läkare kan dock variera. När jag först sökte för min oregelbundna mens så konstaterade gyn att jag hade de typiska pco-äggstockarna men eftersom jag inte hade avvikande värden på blodproverna så ville hon inte kalla det PCO-s. Men när vi gick vidare och sökte till riktig fertilitetsutredning på sjukhuset så sa de där att det ju var klockren PCO-s med tanke på att även ägglossningen strular, övervikt osv.
    Ok. Vet inte alls om värdena låg nära gränserna eller så. Vad är skillnaden mellan PCO och PCO-s? Är PCO själva de typiska äggstockarna enbart? Och PCO-s är när man även har symptom?
  • Anonym

Förresten, när de kollar äggstockarna, spelar det någon roll vilken tid i månaden det är (med tanke på menscykeln) eller har man alltid en massa äggblåsor som syns där? Får kolla upp vad de skrivit i journalen angående detta, för de sa inget om det.

• Dollars matte
    Anonym skrev 2009-11-11 12:39:00 följande:
    Förresten, när de kollar äggstockarna, spelar det någon roll vilken tid i månaden det är (med tanke på menscykeln) eller har man alltid en massa äggblåsor som syns där? Får kolla upp vad de skrivit i journalen angående detta, för de sa inget om det.
    Har man pco-äggstockar så har man det hela tiden, spelar ingen roll när i månaden man tittar.
    Fick du inte se skärmen när du gjorde vul? Då ser det ut ungefär som ett pärlhalsband, blåsorna sitter på rad som små pärlor. Det borde de ha nämnt i alla fall om det var så, men ring och fråga annars så kan de säkert förklara lite bättre för dig varför de har gjort den bedömningen!

Ja egentligen så är PCO bara benämningen för äggstockarna, PolyCystiska Ovarier = "mångblåsiga äggstockar". Det är en normal variant av äggstock och behöver inte innebära några problem.
    -s står för syndrom och syftar på att man även har andra symptom som då gör livet lite besvärligare, tex oregelbunden ägglossning/mens, övervikt, ökad behåring mm mm.
    Men ibland är man lite slarvig, både inom vården och till vardags, och säger bara PCO fast man egentligen menar PCO-s. Så undrar du vad din läkare menar så var inte rädd för att fråga!
Svar på tråden Kan man ha PCO utan förhöja testosteronvärden?