• supersötasilversara

Någon som har diskho från IKEA? STORLEK - någon som kan tipsa?

Är dom bra? Priserna är ju bra i allafall Vi håller på och gör en budget renovering av köket (tapetserar, byter kakel och bänkskiva) och skulle vilja förnya den gamla slitna och enorma diskhon. Några med erfarenheter?

Sen undrar jag, hur stor diskho behöver man egentligen? VI har en jättelång med två stora hoar. Men vi diskar allt i maskin så vi behöver egentligen inte en sån stor rostfri yta. Någon som har gjort nytt och kan tipsa - bra eller dåligt?

Tack snälla för hjälpen!

• Svar på tråden Någon som har diskho från IKEA? STORLEK - någon som kan tipsa?
  • supersötasilversara

Googlade nu på diskho och OJ vilken prisskillnad mellan IKEA och tex Fondamenta... Finns det fler ställen att köpa diskho på till bra priser än IKEA?

• johandra

Jo priset är bra men hoarna är värdelösa enligt mig.

För små (vattnet från kranen stänker ut överallt) och helt hopplösa att hålla rent. Dom såg bedrövliga ut jämt och man fick verkligen skrubba för att hålla dom snygga. Men ALLT fastnade och blev beläggningar.

Vi tog genast bort dom när vi reklamerade bänkskivorna och köpte en diskbänk från stala istället. Vilken skillnad kan jag säga!

www.stala.com är webadressen. där kan man kolla priser o så på en gång..

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219,bebis beräknad 3/4-10
  • supersötasilversara
    johandra skrev 2009-11-11 12:55:13 följande:
    Jo priset är bra men hoarna är värdelösa enligt mig.För små (vattnet från kranen stänker ut överallt) och helt hopplösa att hålla rent. Dom såg bedrövliga ut jämt och man fick verkligen skrubba för att hålla dom snygga. Men ALLT fastnade och blev beläggningar.Vi tog genast bort dom när vi reklamerade bänkskivorna och köpte en diskbänk från stala istället. Vilken skillnad kan jag säga!www.stala.com är webadressen. där kan man kolla priser o så på en gång..
    Ja det där med rengöring kan jag tänka mig om det är problem med... Fler som haft liknande problem? Den ho vi har nu är av någon standardmodell som nog finns i många svenska kök. Den är 20 år nu och väldigt repig och sliten så i den fastnar det mycket hela tiden, man får nästan djuprengöra en gång per dag om det ska se fint ut. Så en IKEA-ho är kanske bättre alternativ ändå + att vi kommer att få mer trä-bänkyta och mindre rostfritt .

Fler tips! Fler som råkat ut för samma?
  • johandra

Ja vill du fortsätta göra rent så absolut,köp en ikea-ho

men kolla stala,dom är inte så hiskeligt dyra dom heller..

Och storleksmässigt så bestämmer ni ju själva hur mycket sidyta ni har.

Jag gillade inte alls at bara ha hoar,tyckte det rann vatten på hela bänken men det där är ju så olika hur man använder diskbänken oxå..För er del kanske det skulle räcke med en stor ho och en liten slask? Det måste ni nog avgöra själva....

• supersötasilversara

Det där med vattenstänk överallt, undrar om det beror delvis på kranen... För svärföräldrarna satte in ett nytt fint exklusivt kök och så fort man ska skälja något skvätter det vatten. Enligt min uppfattning är det att vattnet har en högre fallhöjd än andra kranar eller om det är styrkan på strålen som bidrar till detta. Men jag är ingen snickare så det kanske inte alls beror på det .

• supersötasilversara

JAg tänkte mig 1½ diskho med liten avrinningsyta.

johandra skrev 2009-11-11 13:04:26 följande:
    Ja vill du fortsätta göra rent så absolut,köp en ikea-ho men kolla stala,dom är inte så hiskeligt dyra dom heller..Och storleksmässigt så bestämmer ni ju själva hur mycket sidyta ni har.Jag gillade inte alls at bara ha hoar,tyckte det rann vatten på hela bänken men det där är ju så olika hur man använder diskbänken oxå..För er del kanske det skulle räcke med en stor ho och en liten slask? Det måste ni nog avgöra själva....
  • johandra

Det kan absolut ha med fallhöjden på vattnet att göra. Men Ikeas hoar är små och smala och inte så djupa,så ska man slippa det behöver man nog ha en riktigt låg kran..och då blir det ju jobbigt att diska

• supersötasilversara

Ja det är ett dilemma... Vi har inte råd att köpa ho för mer än max 1500kr, samtidigt som man vill ha bra produkter , en ekvation som inte alltid går ihop
    .

Fler som har erfarenheter?

• Miss Lau

I vårt förra hus hade vi Ikeas ho som har en stor och en liten. Fungerade hur bra som helst och för oss var det perfekt med en ordentlig och en liten ho. Och jag upplevde inte att det var någon större skillnad på den Ikeahon och andra hoar vi haft i andra bostäder. Däremot avråder jag från Ikeas blandare, för de är inte bra.

• mammabamma

Vi har IKEA ho, och tycker den är jättebra. Har dock 2 stora, inte ngn liten. En liten avställningsyta till...

Svar på tråden Någon som har diskho från IKEA? STORLEK - någon som kan tipsa?