• Flikkzz

    Jävla orkide!!!!!!!!!

    Blir snart galen på mina orkideer. Hur jag än gör så blir alltid blomstängeln brun och torkar. Endel säger att man ska klippa stängeln en liten bit . jag har prövat att klippa och att inte klippa. Dom torkar alltid. va gör jag för fel???

  • Svar på tråden Jävla orkide!!!!!!!!!
  • carola1977

    Det bruna på stänglarna ska klippas bort så orkidén får ork att producera nya stänglar. Hur sköter du dem för övrigt?

  • Flikkzz

    jag sätter dom i blöt 1 gång/vecka
    Men i ca 5 minuter sen ställer jag dom torrt igen. Men när jag har klippt stängeln blir den brun igen och så kipper jag bort det bruna. sen helt plötsligt blir hela stängeln brun. så då måste jag klippa bort den och då blir bara bladen kvar=/

  • carola1977

    Tror att man bara ska doppa dem i vattnet om man vattnar dem så. Jag vattnar dem som andra blommor med ca en dl vatten en gång i veckan.
    Ja men stänglarna ska bort så nya kan komma. Mitt tips när det bara är blad är att glömma bort dem lite och knappt ge dem vatten alls för då brukar det komma nya stänglar. Jag ställde en lite bakom en gardin eftersom den inte såg så kul ut och den blommade för fullt sedan .

  • Flikkzz

    då ska jag ställa dom bakom gardinen så jag slipper se dom=) tack för tipsen. ska nog pröva slå på lite vatten istället

  • Faile

    Jag sköljer mina under rinnande ljummet vatten ca varannan vecka och mina är jättefina.

    Läste i nån tidning att det var så man skulle göra och det verkar funka bra.

  • För blinda själar är alla katter

    Orkidéer växer i regnskogen bl a och där finns det regnperioder och torrperioder. Sköt dina orkidéer efter det så lyckas du. Med andra ord, vattna genom att hålla krukan under ljummet rinnade vatten eller sänk ner i en spann vatten (blanda med orkidénäring ca varannan vattning) se till att inget vatten kommer i bladrosetten och blir stående där för då ruttnar det.

    Sen låter du orkidéen torka ut helt (kruttorr) innan nästa vattning oavsett om det rör sig om en vecka eller två ( hur snabbt "jorden" torkar beror på krukans storlek och hur varmt du har hemma så det kan vara olika från planta till planta)

    När orkidéen inte blommar och stängelt torkar så klipper du bort den (det kommer ny så småningom) torkar den inte så låt den vara eller klipp den delvis om du vill ha blomningen lägre på stängeln nästa gång.

    Glöm bort den som ngn skrev bakom gardinen (vattna inte och ge inte näring på ett tag)
    När du ser att den börjar att bilda ny ställning igen är det dags att ta fram den och vattna och ge näring igen som vanligt och snart kan du njuta av flera månaders underbar blommning igen :)

  • Pyttismamman

    Här hemma får orkidéerna vatten samtidigt som de överiga blommorna dvs någon gång/vecka. Vi klipper aldrig av något men det kommer nya stänglar och blommor hela tiden på allihopa!

  • ElinaLundberg

    Jag vattnar min kära orkidé ungefär varannan eller var tredje vecka. Har "sänkt" ner den i vatten typ 3-4 gånger på 1,5 år.
    Har aldrig gett näring, har aldrig klippt? och den blommar för fullt sen i juni.
    Har absolut inte gröna fingrar och jag brukar ha död på de flesta blommor, förutom denna.

  • södertälje

    Jag har klätt mina krukor med orkide mossa och sen planterat blomman med barken,växer som ogräs.Mossan gör att fukten hålls kvar och man slipper vattna så ofta.Just nu skjuter alla mina orkider blommsterstänger,hoppas att dom börjar blomma till jul.

  • Jenjoe

    För min orchidée var lösningen att ställa den i ett annat fönster. Det var en slump att jag upptäckte vilken roll det spelar, för den var så trist utan sina blommor i köksfönstret (norrfönster) så jag flyttade den till ett annat fönster (sydfönster). Strax därefter började överraskande nog knoppar att utvecka sig och den gick i blom.

    Efter att de blommorna försvunnit tog det inte lång tid innan nya knoppar bildades.

    Vattnar för övrigt en gång i veckan ungefär (ibland mer sällan för att jag glömmer) och då genom att låta den stå i vatten några minuter. Mellan vattningarna finns en liten mängd vatten i botten av krukan (som innerkrukan inte når ned till).

    Stängslarna har aldrig torkat ut däremellan. Nu börjar det dessutom utvecklas blad uppe på stängslarna! :O

Svar på tråden Jävla orkide!!!!!!!!!