• UnDeuxTrois

Hack i nya trappan - hur gör man??!

Har nyligen byggt hus och satsade på en dyr (men tydligen mjuk) trappa. Idag tappade jag en sadelgjord med metallspännen från andra våningen (sadeln hängde på handledaren där uppe) och det blev rejäla hack i trappan, precis där man går och solen ligger på. Typiskt!

Någon som vet om man kan laga det på något sätt? Trappsteget är av eklaserad furu och hacken är någon mm djupa och 3-4 mm breda. Vi har en liten flaska eklasyr. Finns det något man kan lägga i hålen och sedan lasera över?

Jättetacksam för förslag!

• Svar på tråden Hack i nya trappan - hur gör man??!
  • Susanne905

Surt när det blir hack i golv/trapp men tyvärr får man vänja sig då trä är mjukt material och det lätt blir repor/hack. Kanske kan det fungera att täcka upp med ett bra lim och lite blandning av spån eller annat för att fylla ut själva hacket, sedan lacka över, men vi har inte gjort något åt alla hack/repor eller dylikt som blivit i våra ekgolv/ektrappa eller valnötsskivor även om det känns surt eftersom allt är sprillans nybyggt..

• jos7979

Prova lägg en vattendroppe i hacket, så kanske träet sväller lite och hacket blir mindre? Så har vi gjort hemma i parketten, och det har inte blivit sämre iallafall

• UnDeuxTrois

Ska prova det sistnämnda. Men drar det inte ihop sig igen när det torkar?

• Lilla trynet

Köp spackel i rätt träslagsfärg, furu alltså och lasera försiktigt på det. Lasera inte över kanterna på det som redan är laserat bara för då blir det "dubbeleffekt" där.

• UnDeuxTrois

Ok, det finns alltså träfärgat spackel att köpa. Det var väl någon sådan lösning jag tänkte mig. Men jag funderade även på hur snyggt det skulle bli, om det blir samma färg o så.

• johandra

Hade jag varit du så hade jag låtit det vara. Förstår att det känns tråkigt nu när den är ny och fin,men omnågra år har den fått så pass många märken att ni inte kommer se dom speciellt....

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219,bebis beräknad 3/4-10
  • UnDeuxTrois

Det är ju det man tänker på med, om man bara gör saken värre. Fast grejen är den att de syns verkligen jättemycket. =/

• anewun

Jag hade spacklat det. Det kommer nog att synas men det är oftast bara en själv som tänker på det. Spackel och ev lasyr.

Svar på tråden Hack i nya trappan - hur gör man??!