Festmat till barn
Har någon förslag vad man kan servera till barn mellan 1-6 år förrutom spagetti&köttfärsås eller köttbullar/korv som man alltid gör? Till saken hör att några barn är väldigt kräsna...
Har någon förslag vad man kan servera till barn mellan 1-6 år förrutom spagetti&köttfärsås eller köttbullar/korv som man alltid gör? Till saken hör att några barn är väldigt kräsna...
Grillad kyckling, ris och någon god sås. Mumselimums:)
De kräsna barnen, finns det någon mat som de absolut inte äter?
På Ludvigs 2års kalas serverade vi pannkakor med grädde & sylt plus färdiginköpt Pizza från Willys som bara behövde värmas upp. Smidigt & alla barnen var nöjda.
kycklingfilé som man skär i bitar, trär på spett och grillar i ugnen är alltid en höjdare här. Serverar man sedan ris och kokt majskolv till så är lyckan gjord. Gärna lite gräddfilssås också.
Vanliga grönsaker som man skär lite roligt kan också kännas lyxigt, tex morot och gurka.
Till dessert är det chokladpudding som gäller här, eller än hellre chokladmousse med crisp i (Ekströms)
Lycka till!
Kyckling låter super, skall kolla med den mest "kräsna" gästen...
en älskad rätt här är fiskburgare... stora fiskpinnar med remolad och hamburgebröd
"vanlig klassisk" mat kan ju göras roligare, t.ex. kan man ju ha korv, men servera i form av "igelkotte" som man gör av potatismos (riktigt såklart) som man sticker ner korvar i. Eller gör ett tåg av sandwichar med olika lager. Då är det lätt att variera också ifall att barnen inte gillar allt.
Pizza, eller pizzabulle, tacos gillar alla barn jag känner...
Annars brukar ju barnen gilla om man skojar till det lite, typ köttbullar och korv på tandpetare, eller scans dennis-nyheten. små korvbullar... och pommes brukar vara populärt till, eller enkel pastasallad...
Snutjulla: Scan dennis är det korv fast formad som köttbullar och vad gör man för enkel pastasallad till?
The star: Sandwich, menar du kalla eller varma?
Tack för alla tips, tar gärna emot fler!
Vanlig falukorv kan man skära i skivor och sen trycka ut figurer med pepparkaksformar, d är iofs fortfarande korv som d inte ville ha, men på ett lite roligare sätt
Hembakade piroger (om du har tid/lust) givetvis... barnen älskar det med färska grönsaker på bordet som dem äter med.
Jag kommer ihåg när man var barn och vi kom hem till folk på fest, det var hav av chips/godis/kolsyrade läsk och annat skräp överallt, och sen när det var dags för mat...... ja vad tror ni barnen gjorde då?
Vi brukar skippa chips/snacks/läsk så att dem äter maten bättre, och ha lite saft till och (efteråt) brukar dem få en liten godis påse med smågodis och roliga småprylar i (detta är HÖGT uppskattat) =)
Lite tips bara =)
Ha det gott
Kom på en sak till: pizzabullar! Barn gillar ju mat i roliga former.
Sen ser jag att du fått förslag om den nya kulkorven som kommit ut. Dem tycker min dotter är jättekul att äta