• Lilly80

Tips på vad man kan åka för en "avkopplande" helg

Jag och min sambo hade tänkt att åka iväg en helg. Först var tanken att vi skulle iväg på spa. Men jag är osäker om på om vi inte ska göra något annat istället. Är gravid så tanken var att vi hade tänkt och ta en lugn och avslappnande helg. Men vet inte det är värt priset när man åker till ett spa, eller om det är våran "grej". Vi fundera även på att kanske ta en shoppingresa. Har ni något annat bra tips på vad man kan göra?, eller något bra övernattningstips?. Vi vill inte åka utomlands.

• Svar på tråden Tips på vad man kan åka för en "avkopplande" helg
  • Dixie

synd ni inte ville åka utomlands - för annars tänkte jag tipsa om Lübeck, gå på julmarknader och dricka glögg!

• Savanna555

Var i Sverige bor ni och vad är ni intresserade av? Storstad eller landsbygd? Det finns ju massor av mysiga vandrarhem/pensionat/hotell med sevärdheter i närheten men det är svårt att tipsa om något när man inte vet något om förutsättningarna...

• Lilly80

Vi bor i Småland, vi fundera nog på att åka till en större stad, som tex Göteborg , Malmö.

• Stårschan

Ett tips om man verkligen vill koppla av, är att inte åka så långt. Det är trist att spendera halva helgen i bilen, om syftet var att umgås, ta promenader, äta gott och kanske spela spel eller något. Kolla vilka ställen ni har i närområdet, med helpension och avskilt läge istället - om ni nu inte vill ägna helgen åt shopping och storstadsnöjen. Fundera över vad ni egentligen är på jakt efter.

Utan tvivel är man inte klok - Tage Danielsson
  • Kulta17

Skansen i Båstad. Spa men inte överdrivet. God mat, schyssta rum och en mysig liten "by" att flanera i. Ligger vid vattnet så där kan man också promenera. Hela stället andas lugn när man är där. Finns en pool att simma lite i och en japansk varm att sitta i, bastu. Du betalar extra för behandlingar men man behöver absolut inte göra någon. Nu är du ju gravid, men man kan boka sig på gratis vinprovning. Jag har varit där med tjej kompis (bra) och mannen (bra). Rekommendera verkligen.

• Kulta17

Jag bor i Malmö, om ni vill ha tips på restauranger, fikk mm här ifrån.
    Frågan är bara vad ni vill ha mest: lugn och mys eller shopping!

• Mikah

Vi ska åka en helg inom det närmsta till Köpenhamn. Där tänkte vi ta det lugntoch gå på julmarkanden på Tivoli.

• Lilly80
    Kulta17 skrev 2009-11-16 08:35:41 följande:
    Jag bor i Malmö, om ni vill ha tips på restauranger, fikk mm här ifrån. Frågan är bara vad ni vill ha mest: lugn och mys eller shopping!
    Vi hade tänkt att både ta det lugnt och shoppa , ta gärna emot bra tips ifrån malmö!
  • Lilly80
    Mikah skrev 2009-11-16 16:07:19 följande:
    Vi ska åka en helg inom det närmsta till Köpenhamn. Där tänkte vi ta det lugntoch gå på julmarkanden på Tivoli.
    Jag kan tyvärr inte gå så mycket tack vare foglossning.
  • Lilly80
    Stårschan skrev 2009-11-16 08:29:38 följande:
    Ett tips om man verkligen vill koppla av, är att inte åka så långt. Det är trist att spendera halva helgen i bilen, om syftet var att umgås, ta promenader, äta gott och kanske spela spel eller något. Kolla vilka ställen ni har i närområdet, med helpension och avskilt läge istället - om ni nu inte vill ägna helgen åt shopping och storstadsnöjen. Fundera över vad ni egentligen är på jakt efter.
    Vi har inte så lång bilfärd till Göteborg och Malmö. Det är väl maxgränsen vad vi hade tänkt att åka.
  • Kulta17

Vad vill du har mer extakt för tips?
    Restaurang dag? Kväll? Fik?

När det gäller kaffeställen finns det massor av bra. Nesta mitt i stan är bra (på gågatan), Kafferosteriet är mysigt (också mitt i stan).

Om du gillar pizza rekommenderar jag Spot till lunch. Mycket gott. Mycket folk vid lunch tid som kom innan eller efter.

På kvällen hade jag tagit Lemongrass. Taimat och sushi. Kolla på nätet så hittar du det. Lite dyrt men gott, mitt i stan.

Malmö är annars enkelt. Det går en gata från centralstationen ändå upp till Triangeln. På den gatan och gatorna bedvid hittar man det mesta.

Sedan har du Västra Hamnen om du kan flanera lite grann.

• Lilly80

Vi har varit i malmö några gånger när vi har firat årsdagen, Malmö är en mysig stad. Vilka hotell rekommendera du? kom ej ihåg namnet på den vi var på sist. Den låg rätt centralt vid en parkering ( säger nog inte så mycket )

• Kulta17

Bor ju inte på hotell här själv, men mannens syster brukar bo på Scandic St Jörgen vid HM och är nöjda. Ligger mitt i stan - bra läge.

Svar på tråden Tips på vad man kan åka för en "avkopplande" helg