• PrincessOfIce

Min femåring har Atypisk Mykobakterie i halsen.. :(

Min femåriga dotter har Atypisk Mykobakterie i högra lymfkörteln.. Det hela började med en vanlig förkylning som utlösare sen började lymfkörteln att växa...
    Det slutade med att hon fick genomgå en operation där de tömde ut allt var som samlats i lymfkörteln och får nu gå i ex antal månader med ett öppet kladdande sår på halsen som måste rengöras.. Den ser bokstavligt talat jätteläskigt ut!
    Atypisk mykobakterie är besläktad med Tuberkolos så jag är enormt orolig för hennes del då det inte finns några direkta antibiotikakurer mot det..
    Lägger in bilder på utvecklingen i mitt fotoalbum under starka bilder (Ses på eget bevåg)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-11 23:33
    Detta fick min dotter då de ansåg att Tuberkolosen var utrotad så de avlägsnade det vaccinet.. Vi vuxna har oftast fått den vaccinationen men inte våra barn...

• Svar på tråden Min femåring har Atypisk Mykobakterie i halsen.. :(
  • PrincessOfIce

puffar Liten ögonöppnare för er föräldrar..

• TvåTrollungar

Vill bara säga att Atypisk Mykobakterie INTE orsakar Tuberkulos. Tuberkulos orsakas av en "riktig" sort av Mykobakterie (finns massor av sorter) !! Atypisk betyder att den är likvärdig/falsk men inte av samma typ som mykobakterie (ett falskt exemplar), därav hade hon inte blivit hjälpt av att bli vaccinerad med TBC vaccinet. Har hon inte fått något för det? typ Myambutol eller Rimactan??

Den falsk mykobakterien (atypisk) är mycket vanligt och de flesta av skolbarnen har eller kommer få den men det brukar ju dock inte sluta så illa som för din tjej..

Har tittat i ditt album och det ser verkligen otäckt ut, hoppas att det läker ut snarast :) tror inte det är någon fara för din flicka men man ska ju ha lite extra respekt för de som drabbar lymfkörtlarna dock.. Har hon mycket ont av det?

• PrincessOfIce

Enligt hennes läkare är det inte speciellt vanligt.. Speciellt att det blir så illa som det blev på min lilltjej..
    sårvätskorna som kommer från såret är mycket smittsamma och läkaren föreslog att vi alla skulle vaccinera oss mot tuberkulos i förebyggande syfte...

• PrincessOfIce

Det lär ta flera månader innan såret vätskas klart och läkt.. Min dotter har turen att ha hög smärttröskel så hon klagar inte på att hon har ont och hon kan äta och sova på nätterna som tur är...

• TvåTrollungar
    PrincessOfIce skrev 2009-11-12 11:11:03 följande:
    Enligt hennes läkare är det inte speciellt vanligt.. Speciellt att det blir så illa som det blev på min lilltjej.. sårvätskorna som kommer från såret är mycket smittsamma och läkaren föreslog att vi alla skulle vaccinera oss mot tuberkulos i förebyggande syfte...
    Vad jag har förstått så är den atypiska mykobakterien vanlig ca 25% av alla skolbarn har haft den MEN inte att det blir som för din lilla tjej. Om jag säger såhär då, vaccinet hade inte gett ett FULLT skydd kanske ett vist skydd.
  • TvåTrollungar
    PrincessOfIce skrev 2009-11-12 11:12:45 följande:
    Det lär ta flera månader innan såret vätskas klart och läkt.. Min dotter har turen att ha hög smärttröskel så hon klagar inte på att hon har ont och hon kan äta och sova på nätterna som tur är...
    vilken kämpe hon är, själv hade man säkert legat och grina. hur länge har hon haft det?
  • Mannehkunda

Vill bara inflika ang. vaccinet:

Vaccinet ger inte fullt skydd mot TBC, något som vården verkar vara otydliga med. Jag trodde sonen var skyddad ända tills han faktiskt blev smittad av TBC.
    Att vaccinera ger skydd mot de värsta följdsjukdomarna som t.ex. lunginflammation och hjärnhinneinflammation hos barn, men de kan fortfarande bli sjuka tyvärr.

Stackars er lilla flicka, jag förstår din oro eftersom jag var där för 1,5 år sedan.
    Hoppas hon blir bättre snart!

• TvåTrollungar
    PrincessOfIce skrev 2009-11-12 11:11:03 följande:
    Enligt hennes läkare är det inte speciellt vanligt.. Speciellt att det blir så illa som det blev på min lilltjej.. sårvätskorna som kommer från såret är mycket smittsamma och läkaren föreslog att vi alla skulle vaccinera oss mot tuberkulos i förebyggande syfte...
    TBC vaccinet ger ju också en sådan var grej oftast där man tagit sprutan och även det tar ju flera, flera veckor att läka ut. Det ser ut som såret din dotter har fast betydligt mindre då kanske 0,5cm*2. så jag kan tänka mig att det kommer ta lång tid innan det är helt läkt.
  • PrincessOfIce
    TvåTrollungar skrev 2009-11-12 11:20:47 följande:
    vilken kämpe hon är, själv hade man säkert legat och grina. hur länge har hon haft det?
    Den uppkom i mitten av september genom en förkylning.. Själva förkylningen försvann snabbt men sen började lymfkörteln att växa mer och mer.. Precis innan operationen var den lika stor som den breda delen på ett ägg och puttade örsnibben frammåt.. hon verkade inte ha ont i övrigt men råkade man komma åt gjorde det enormt ont.. :(
  • PrincessOfIce
    Mannehkunda skrev 2009-11-12 11:24:55 följande:
    Vill bara inflika ang. vaccinet:Vaccinet ger inte fullt skydd mot TBC, något som vården verkar vara otydliga med. Jag trodde sonen var skyddad ända tills han faktiskt blev smittad av TBC.Att vaccinera ger skydd mot de värsta följdsjukdomarna som t.ex. lunginflammation och hjärnhinneinflammation hos barn, men de kan fortfarande bli sjuka tyvärr. Stackars er lilla flicka, jag förstår din oro eftersom jag var där för 1,5 år sedan.Hoppas hon blir bättre snart!
    Hur lång tid tog det för din son att bli fullt återställd?
  • TvåTrollungar
    Mannehkunda skrev 2009-11-12 11:24:55 följande:
    Vill bara inflika ang. vaccinet: Vaccinet ger inte fullt skydd mot TBC, något som vården verkar vara otydliga med. Jag trodde sonen var skyddad ända tills han faktiskt blev smittad av TBC. Att vaccinera ger skydd mot de värsta följdsjukdomarna som t.ex. lunginflammation och hjärnhinneinflammation hos barn, men de kan fortfarande bli sjuka tyvärr. Stackars er lilla flicka, jag förstår din oro eftersom jag var där för 1,5 år sedan. Hoppas hon blir bättre snart!
    Hade din son TBC? eller Atypisk mykokakterie?
  • TvåTrollungar
    PrincessOfIce skrev 2009-11-12 11:28:49 följande:
    Den uppkom i mitten av september genom en förkylning.. Själva förkylningen försvann snabbt men sen började lymfkörteln att växa mer och mer.. Precis innan operationen var den lika stor som den breda delen på ett ägg och puttade örsnibben frammåt.. hon verkade inte ha ont i övrigt men råkade man komma åt gjorde det enormt ont.. :(
    usch stackars liten :( .. Tog dem bort körteln eller tömde det varet?
  • Mannehkunda
    PrincessOfIce skrev 2009-11-12 11:29:44 följande:
    Hur lång tid tog det för din son att bli fullt återställd?
    De satte in medicinering direkt, så han blev aldrig sjuk. Men det är starka mediciner som kan ge leverskador så oron fanns där ändå. I 6 månader åt han medicin.
  • Mannehkunda
    TvåTrollungar skrev 2009-11-12 11:35:35 följande:
    Hade din son TBC? eller Atypisk mykokakterie?
    Jag skrev ju TBC
  • TvåTrollungar
    Mannehkunda skrev 2009-11-12 11:55:16 följande:
    Jag skrev ju TBC
    okej, men jag fattade inte riktigt, för TS dotter har ju Atypisk mykobakterie vilket INTE är TBC.
  • Mannehkunda
    TvåTrollungar skrev 2009-11-12 11:59:58 följande:
    okej, men jag fattade inte riktigt, för TS dotter har ju Atypisk mykobakterie vilket INTE är TBC.
    Nej, men jag inflikade ju info om TBC vaccinet som hon talade om i TS.
  • banansmoothie

Fy vad läskigt TS! Jag hoppas verkligen din lilla tjej blir frisk snart!

• mia27

Hej!!
    Jag har idag fått beskedet att min 4 1/2 åriga flicka fått mykobakterie. Känner mig väldigt orolig för det. Hur är det med din flicka nu?

MVH Maria

• mia27

Hej!
    Jag kommer inte in på din sida så jag kan inte kolla på bilerna som du förslagit.. Hur lång tid har det tagit för din tjej? Har hon gjort många operationer? Du skrev att hon skulle göra en plastikoperation, har hon ett stort ärr??

Våra Hanna har nu gjort sin första operation och det gick bra.. Förhoppningen är att hon slipper göra flera, men det vet man ju inte hur det blir ...

• stor och liten

Hej PrincessofIce!

Det laater precis som hos min dotter. Vi har just varit paa sjukhuset och punkterat/tömt cystan/lymfkörteln paa var för 3 gaangen.. först  35 ml, sedan 10 ml och nu senast 5 ml. Risken är nu stor att det bildas en fistelgaang utaat. Hur är det med din dotter nu? Mia tar tre olika mediciner (tvaa tbc medic och ett antibiotika) sedan 5 maanader tillbaka men "mykosarna"  verkar ha blivit resistenta för naagon större framgaang har vi inte kunnat se :o( Pga biverkningar kommer vi antagligen att sluta med medicineringen nästa maanad om inte naagot revolutionerande händer... (naturligtvis endast i samraadan med läkare!)

Vet inte om du aktivt läser här men om ja, skulle jag kunna faa inboxa dej med fraagor? Bor i Tyskland och det skulle vara intressant att höra hur man behandlar i Sverige. Min dotters lymfkörtel sitter direkt vid  halspulsaadern och har saa mycket ärrvävnad att den inte operativ kan avlägnas utan stora risker för förblödning eller ansiktsförlamning. Tack paa förhand...

Svar på tråden Min femåring har Atypisk Mykobakterie i halsen.. :(