• Dantes matte

    Är 38 för gammalt för att skaffa barn?

    Förra veckan gick jag igenom en abort pga att fostret var missbildat. En vecka efter (i förrgår) var jag hos gyn igen för att se att all moderkaka kom ut (dom var osäkra på det då den kom ut i bitar).
    Läkaren säger bara att jag har en praktikant med. Jag hann inte säga någonting, det kändes väldigt jobbigt att vara tillbaka och jag kämpade med tårarna, och praktikanten börjar undersöka - det var jag inte alls beredd på. Hon håller på länge och verkar göra fel o jag mår sämre o sämre. Till slut tar läkaren över och är väldigt hårdhänt (jag är självklart fortfarande öm i livmodern) och hon pratar bara med praktikanten om vad hon gör.
    Jag tar på mig kläderna och läkaren säger att allt inte är ute så jag får med mig piller hem för att sätta igång blödning igen (kändes som om jag skulle behöva gå igenom aborten igen).

    Då frågar hon mig om någon pratat med mig om preventivmedel?
    Jag är 38 år så visst vet jag en hel del om olika preventivmedel.

    Eller menar hon att jag är för gammal att bli med barn igen?

    Hela detta återbesök var en pina då jag bara veckan tidigare fått föda fram mitt missbildade barn på samma avdelning.
    Ska tillbaka i morgon igen och bad då om en annan läkare.

  • Svar på tråden Är 38 för gammalt för att skaffa barn?
  • Vickan I

    Men fy vad hemskt. Beklagar verkligen den hemska upplevelsen du var med om . Man häpnar ibland över hur oproffsiga vissa är i sin yrkesutövning. Sjävklart är inte 38 år för gammalt för att bli gravid och frågan kom säkert på ren rutin utan någon eftertanke. Usch vad arg jag blir. SOm att det som du skriver inte är jobbigt nog att vara tillbaka där till att börja med utan att känna sig kränkt och illa bemött i sorgen. Hoppas verkligen att nästa läkare är bättre och ger dig ett bättre bemötande.


    (¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Fyrbarnsmorsa

    Jag tycker inte det är för gammalt med 38 år.Själv var jag det när jag fick fyran för 2 år sedan och det är det bästa som hänt oss.Hela familjen var med på ett annat sätt både under graviditeten och nu med allt som händer.Klart du ska satsa om du känner för det.Lycka till och kram på dig.Förstår att det var jobbigt.

  • Ulrika01

    Jag undrar om det inte är så att läkarna har någon slags checklista eller något. För 6 veckor sedan födde jag min son som dött i magen dagen innan. Dagen efter förlossningen, när jag satt med honom i famnen och försökte förstå att jag inte skulle åka hem med ett levande barn, kom läkaren in för ett samtal. Bla tog han upp hur vanebildande och lätt det är att bli beroende av de sömntabletter vi fått för att kunna sova på natten. Bara det kände helt absurt. Men sen började han också att prata om preventivmedel. Bra preventivmedel på kort respektive lång sikt. Jag kom mig inte för att avbryta honom utan satt snällt och lyssnade. Jag är 41 år och vet också det mesta om preventivmedel! Jag tror inte att det handlar om att de anser att vi är för gamla och borde skydda oss bättre utan helt enkelt att det är något de måste ta upp med oss. Du är inte för gammal för barn! Tråkigt att du fick så hemskt bemötande med praktikanten och allt. Lycka nu till i morgon. Bra att du bad om en annan läkare!

  • Barba bok

    Jag beklagar verkligen din upplevelse men framför allt din sorg.
    Det låter som om den läkaren med praktikant inte visste riktigt varför du var där och gjorde aborten. Det var ett planerat barn som visade sig ha missbildningar. Är det då läge att börja prata om preventivmedel när man just förlorat sitt efterlängtade. Ni kanske vill försöka igen?
    Det där måste väl vara upp till föräldrarna att fråga om det var aktuellt. Jag tror också det är någon slags rutin som de alltid nämner efter en förlossning men när en mamma just förlorat sitt barn oavsett anledning är det inte direkt proffsigt att börja prata om så oväsentliga ting.

    Lycka till framöver och låt ingen hindra dig från att bli gravid igen. Bara du är läkt och redo igen.
    Kram

  • Mijjo

    1, Du är INTE för gammal!

    2,Byt läkare eller klinik!!! Ge dom en spark i röven, så där gör man inte!

  • 4blommor

    Du är absolut inte för gammal! MIn mor var 38 när jag föddes, 40 när min lillasyster kom o 44 när min lillebror kom!

    ORkar man bara så! Min mamma är så full av energi!! Dock tycker jag att gränsen bör ligga vid 45+ då man får dras med barn i 60+ åldern ;) Även om min bror är 20 så kan det vara skönt å vara barnfri tills dess åtminstone ;)

  • LaMama

    Jag tror att det handlade om att många vill vänta ett tag med att bli gravida, för att hinna hämta sig lite från sorgen.

    Oproffsigt av läkaren att inte fråga om detta, utan bara anta att ni kände så.

    Själv ville jag bli gravid så fort som möjligt, och många känner så.

    Stor styrkekram till dig !!

  • LisaLo

    Du är såklart inte för gammal och det spelar ju inte nån roll egentligen för så som dom behandlade dej är ju inte rätt. Dom e väl så jäkla inrutade i sina rutiner att dom glömmer bort att vara medmänniskor ibland. Har personligen alltid blivit vänligt bemött men hoppas att jag verkligen säger ifrån om jag nån gång hamnar i en situation där jag känner mej överkörd el förnedrad. Dom behöver säkert sej en tanke ställare!

  • 4blommor

    OOps! här läser jag bara din fråga!

    Beklagar sorgen över barnet! O hur fel de behandlade dig. Kan du tala med någon eller prata med sköterskan om hur missnöjd du e med behandlingen?

  • Myslan me Zac

    Nää vad arg jag blir över sådana bemötande, har de ingen skam i kroppen. Hoppas du mår bra och beklagar sorgen.

    Jag tycker inte att du är för gammal, jag var själv 37 när jag fick min minsting och det gick jättebra så om du vill ha barn så kommer det att gå jättebra !

  • CiaÅ

    Jag är 37 (snart 38) och det första överläkaren sa när jag förlorade, fött min son i v 28+5 och jag frågade om den såkallade efterkontrollen var att "Du ska väl inte gå på en sån, det är ju bara för dem som vill ha preventivmedel och DET vill inte du ha!"
    Sedan pratade han hela tiden om nästa gång du är gravid och vid nästa graviditet och att jag var definitivt inte för gammal på långa vägar då jag påpekade att jag kände lite stress över min ålder och så.
    Nääe, jag blir arg när någon säger något om ålder, det är lååångt kvar innan vi är för "gamla" för en graviditet och då säger nog kroppen ifrån till att börja med!!

    P.s jag har plussat nu å känner mig inte för gammal för denna graviditet! d.s

  • Okara

    Jag tror inte alls läkaren menade att du är för gammal. Däremot kanske de har skyldighet att ta upp frågan om preventivmedel vid aborter - fast det borde ju verkligen vara beroende av varför man gjort en abort!

  • Tingeling83

    Neeedååå 38 är inte gammal alls , min vän va 38 när hon fick sitt barn , iofs har hon fler sen innan men ändå!!!

  • Höst flickan

    Du är absolut inte fär gammal..o vilken fråga?grr..o vilka oproffsiga metoder..
    Skulle jag var adig hade jag dirrekt sökt upp en annan gyn.


    8 återföringen gav ett +!!!♥
  • englamamman

    Vad ledsen jag blir när jag läser ditt inlägg. Inte nog med att vara tvungen att ta bort det efterlängtade lilla knyttet, sedan fruktansvärd behamdling och så dessutom tabletter.

    Vore jag som dig skulle jag ringa klinikchefen och berätta exakt vad som hänt, känslor mm (om du inte orkar det så maila över det och skriv även att du vill ha ett svar). En sådan behandling förtjänar ingen. Men som föregående skriver så har de säkert en chcklista med saker de måste ta upp.

    Och som föregående talare säger jag det också att man är inte för gammal att skaffa barn så länge man känner att man orkar med i 20 år.

    Varma kramar till dig och hoppas att du om du orkar lyckas bättre nästa gång.

  • amalie79

    Tror de alltid frågar det vid aborter. När jag var med min väninna som stöd vid abort så tittade läkaren på henne över glasögonen och sa ordagrant: Ja, förstår du nu hur det här har gått till? Hur du blivit gravid?

    Tja, sa min väninna, jag är trettio år, så JA.

    Även frågan om preventivmedel kom upp n'är det hela var över. Tror det är praxis. Men håller med om att det är j*****t osmidigt!

  • mammahärochnu

    Av någon mycket underlig anledning har man inte krav på personlig lämplighet på läkarlinjen (som man har i övriga vårdyrken och med andra ord kan bli underkänd under praktik om man ej fungerar) och det visar sig oftare o oftare i vården. Man blir läkare för det är status och för man kanske har läshuvud och bra betyd och kommer in på linjen.
    Det var verkligen grymt okänsligt vilken behandling du fick och vilket j-a bemötande! Lova mig att du klagar hos chefen på kliniken och säger att du inte accepterar sådant bemötande, el be din man el någon vän hjälpa dig att framföra det.
    Önskar dig bara det bästa och hoppas du får sörja i fred efter din hemska förlust.

  • TanjaS

    förstföderskorna på östermalm i stholm är väl kring 42 eller är de äldre än så...

  • Här och nu

    En läkare måste fråga om en praktikant får undersöka och ska det gå riktigt rätt till, måste de fråga utan att praktikanten hör.

Svar på tråden Är 38 för gammalt för att skaffa barn?