• erikaorn

tidigast ta graviditetstest?

vet någon när man kan tidigast kan ta graviditetstest för att det ska visa så rätt som möjligt?
    Jag har oskyddat sex i lördags då jag också hade ägglossning. Jag har beräknad mens den 23 November.
    Jätte bra om någon kunde svara på hur länge man ska vänta.

• Svar på tråden tidigast ta graviditetstest?
  • The Black Lady

Den 23 november kan du ta ett test tidigast...annars finns det risk att du får ett missvisande svar....

• skånetös78

Du kan prova dig fram men 3 dagar innan beräknad mens brukar vara det tidigaste som rekomenderas med clearblue testerna. Jag plussade på - 5 dagar innan beräknad mens men då var det väldigt svagt!

• erikaorn
    skånetös78 skrev 2009-11-11 20:46:46 följande:
    Du kan prova dig fram men 3 dagar innan beräknad mens brukar vara det tidigaste som rekomenderas med clearblue testerna. Jag plussade på - 5 dagar innan beräknad mens men då var det väldigt svagt!
    Så om jag skulle prova nu och är gravid, visar den negativt eller ogiltit då? :)
  • Fille Fjonkan

För att testet ska visa så rätt som möjligt bör du vänta till den 23 november.

En del test utger sig för att kunna mäta låga halter hormon och fungera före BIM, men vill du ha ett säkert resultat är det BIM du bör satsa på.

Väntar du ännu längre kommer testet i och för sig att visa ännu mera rätt. Det finns låghormonare som inte testar positivt förrän flera veckor efter BIM. Men jag skulle ändå satsa på BIM om jag var du.

Lycka till!

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • skånetös78
    erikaorn skrev 2009-11-11 20:48:51 följande:
    Så om jag skulle prova nu och är gravid, visar den negativt eller ogiltit då? :)
    Den kommer visa negativt tills du har tillräckligt med hcg i kroppen och det har du förmodligen tidigast 3 dagar innan beräknad mens..
  • bumbi 84

hur många dagar innan beräknad mens du är har inget med saken att göra då alla har olika lutheafas utan det handlar om hur många dagar efter äl.
    det är därför vissa plussar på te.x. bim-8 och andra tidigast på bim.

att få pluss tidigare än äl+10 är högst ovanligt. men från då börjar folk få sina plus. vanligast är ändå att man får vänta ett par dagar till.

sen finns det ju dom som får vänta flera veckor till. s.k låghormonare.

• straw2008
    emilia09 skrev 2014-02-13 10:21:28 följande:
    Jag har bim den 16 februari när kan jag ta test?

Någon dag innan, men helst 3-4 dagar EFTER förväntad mens.
    I kinamockaskogen.....
  • emilia09

Ok gjorde ett idag men de var minus som d kunde vara kan d vart för tidigt då

• straw2008
    emilia09 skrev 2014-02-13 10:29:57 följande:
    Ok gjorde ett idag men de var minus som d kunde vara kan d vart för tidigt då

Eller så är du inte gravid. Jag har plussat 1 v före beräknad mens, men alla är nog olika.
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    emilia09 skrev 2014-02-13 12:48:25 följande:
    Ok d e jag nog inte????

Förmodligen inte, önskar du att du var det ? JAg utgår ifrån att du testat med absolut känsligaste testet ?
    I kinamockaskogen.....
  • Hjärtat

Läst på apotekets självtest. Där står det att man kan använda testet redan första dagen menstruationen uteblivet. I regel kan hcg-nivån i urinen mätas efter 6-15 dagar efter befruktningen

• Hjärtat
    erikaorn skrev 2009-11-11 20:44:53 följande:
    vet någon när man kan tidigast kan ta graviditetstest för att det ska visa så rätt som möjligt?

Jag har oskyddat sex i lördags då jag också hade ägglossning. Jag har beräknad mens den 23 November.

Jätte bra om någon kunde svara på hur länge man ska vänta.

Hjärtat skrev 2014-06-15 14:06:35 följande:
    Läst på apotekets självtest. Där står det att man kan använda testet redan första dagen menstruationen uteblivet. I regel kan hcg-nivån i urinen mätas efter 6-15 dagar efter befruktningen

• Jonna94

Hej, jag hade oskyddat sex den 30:e december 2014 o de va min sista mensdag blev osäker o köpte ett gravidtest några dagar efteråt och gjorde ett test o de visade negativt jag behöver väl inte göra om ett nytt för o kolla igen? Men efter 4 dagar så blev jag illamående kände av något på morgonen/kvällen har även jättedålig koll när jag får min mens osv.. Tacksam för svar :)

• Minxy
    Jonna94 skrev 2015-01-09 18:27:43 följande:

Hej, jag hade oskyddat sex den 30:e december 2014 o de va min sista mensdag blev osäker o köpte ett gravidtest några dagar efteråt och gjorde ett test o de visade negativt jag behöver väl inte göra om ett nytt för o kolla igen? Men efter 4 dagar så blev jag illamående kände av något på morgonen/kvällen har även jättedålig koll när jag får min mens osv.. Tacksam för svar :)

Alltså, om du tog graviditetstest bara några få dagar efter oskyddat sex så kan testet inte visa om du är gravid eller inte.

(Jag skulle tippa på att du INTE är gravid eftersom du skriver att du hade sex den sista dagen på mensen. Du måste ha ägglossning för att bli gravid.)

Med det sagt så kan spermier överleva max 1 vecka, så OM du hade ägglossning bara en vecka efter avslutad mens och OM spermierna levde i 1 vecka så finns det en teoretisk möjlighet att du skulle kunna vara gravid.

Brukar du ha mens ungefär en gång/månad? Om du räknar på en menscykel på 30 dagar så kan du förvänta dig nästa mens ca den 30 januari. Gör ett nytt graviditetstest då för att vara säker.

Därefter rekommenderar jag preventivmedel för att slippa det här problemet framöver.
Svar på tråden tidigast ta graviditetstest?