• Fiansess

Är det OK att använda spikmatta?

Jag har så grymt ont i ryggen att jag snart inte orkar mer. Det blir värre o värre för varje dag och värmedyna och vetekudde hjälper inte det minsta längre!
    Är i v 31 och det blir knappast lättare .

Är det OK att ligga på en spikmatta ngn gång ibland?
    Det känns just nu som min enda utväg! Kan inte sova om nätterna längre för jag bara vrider o vänder på mig.

Vad ska jag annars göra? Ge mig tips!

• Svar på tråden Är det OK att använda spikmatta?
  • Nikita87

Jag vet inte vad experterna säger men jag använder min spikmatta och det har inte varit några problem alls...Prova och mår du inte bra av den så är det väl bara att låta bli...Hoppas det hjälper, vet hur det är med extrem värk!Håller tummarna för dig!

• Aurora Borealis

den jag har rekommenderades inte till gravida, men jag har ingen aning varför, för om du tycker om det så måste det väl vara ok.

• Fiansess

Jag tänker på om det kan sätta igång en förlossning för tidigt?
    Tidigt i graviditeten får man ju inte masseras i ryggslutet eftersom det kan ge missfall, eller snarare att OM man får det vill ingen massör ta på sig skulden...

Har ingen spikmatta, men lånade avmin massör innan jag blev gravid och det var helt underbart. Är det ok ska jag definitivt köpa en så snart jag bara kan!

Vilken rekommenderar ni??

• alvinett

Att gå till en massör med inriktning för gravida. jag har haft såå ont i ryggen jag knappt kunnat röra mig nästan gråtit av smärta, så gick jag till en gravidmassör och hon tryckte på punkter och masserade, och jag kan knappt tro det men jag är inne på min andra helt smärtfria dag idag!! Klart det kostar en del, men värt varenda krona. nu vet jag ju inte vart du bor, men du kanske kan googla dig fram till någon i närheten?

• Mymlan80

Jag har fått höra att man absolut inte får ligga på spikmatta eftersom det kan trycka på punkter som gör att förlossningen kommer igång.
    Så jag skulle vänta ett tag om jag var du för att inte riskera något såhär tidigt.

Men det kanske kan vara nåt framåt v.38 eller så när bebben är "klar" och du tröttnat på att vara gravid? {#lang_emotions_wink}

Liten BF 091117
  • MrsNash

Men å andra sidan, jag går på akupunktur för ryggvärk och har så gjort sen vecka 20 typ, och det måste ju vara liknande resultat??? Inge har sagt till mig att jag inte kan göra det sista tiden, jag hade aldrig klarat mig utan akupunkturen denna grav.!!!

• Mymlan80
    MrsNash skrev 2009-11-12 09:39:51 följande:
    Men å andra sidan, jag går på akupunktur för ryggvärk och har så gjort sen vecka 20 typ, och det måste ju vara liknande resultat??? Inge har sagt till mig att jag inte kan göra det sista tiden, jag hade aldrig klarat mig utan akupunkturen denna grav.!!!
    Fast den som utför akupunkturen är ju utbildad och vet precis vart nålarna ska sitta, precis som utbildade massörer vet vilka punkter på ryggen som inte får masseras.
    Vart en spikmattas tryck hamnar går ju inte att kontrollera på det sättet.
    Liten BF 091117
  • Pisan

Jag har åxå hört av folk som säljer spikmattor att gravid ska inte använda det... Just nu kommer jag inte ihåg varför, kommer bara ihåg att man inte fick använda det...

Lycka till

• snusmumrik531

Spikmattan skall inte användas före månad 3 och inte användas i slutet av graviditeten (sista mån)

Där emellan är det fritt fram.

• Fiansess

Nej sätta igång förlossningen vill jag ju inte, så jag avvaktar med spikmatta till efter nyår då jag är i v 38 .

Men gravidmassör, finns det alltså ngt som heter så?!
    Ska genast googla o se vad jag kan hitta.

Akupunktur funderade jag med på, ska få det för min foglossning men det är riktigt långa köer dit! Kanske hon kan ta för ryggen på samma gång?!

• MrsNash

babyfia - jag vände mig till distriktsjukgymnasten via min vårdcentral och fick tid bara på tre dar för akupunkturen!

• Schnooglewookiemush

Har du ringt till en sjukgymnast? Finns många hjälpmedel att testa.

Vad jag förstått ska man inte använda spikmatta, men jag hörde på tv:n i somras att de satt den rekommendation just för att det inte är testat. Man vet alltså inte om det är farligt eller inte, och de vill inte riskera något.

• Fiansess
    MrsNash skrev 2009-11-12 14:48:43 följande:
    babyfia - jag vände mig till distriktsjukgymnasten via min vårdcentral och fick tid bara på tre dar för akupunkturen!
    Sjukgymnasten här hänvisar till mvc för de vill helst inte görapå gravida och på mvc finsnd et en bm som gör det och hon har samtidigt sina egna patienter. Jag hade en tid för 2 veckor sen men då blev hon sjuk så jag får vänta ytterliggare .
    AtroCious skrev 2009-11-12 14:51:19 följande:
    Har du ringt till en sjukgymnast? Finns många hjälpmedel att testa.Vad jag förstått ska man inte använda spikmatta, men jag hörde på tv:n i somras att de satt den rekommendation just för att det inte är testat. Man vet alltså inte om det är farligt eller inte, och de vill inte riskera något.
    Nej om ryggen har jag faktiskt inte pratat med sjukgymnasten. Det är sista veckan det har brakat loss rejält, innan har det varit mest nattetid men nu är det precis hela tiden....
    Vad finns det för hjälpmedel??
  • Schnooglewookiemush
    babyfia skrev 2009-11-12 21:12:02 följande:
    Nej om ryggen har jag faktiskt inte pratat med sjukgymnasten. Det är sista veckan det har brakat loss rejält, innan har det varit mest nattetid men nu är det precis hela tiden.... Vad finns det för hjälpmedel??
    Ring redan imorgon!

Akupunktur, vattengymnastik, TENS-maskin, stödbälte, kryckor, rullstol, allmänna tips om hur du ska röra dig för att minska på smärtan.
  • Fiansess
    AtroCious skrev 2009-11-12 21:19:05 följande:
    Ring redan imorgon!Akupunktur, vattengymnastik, TENS-maskin, stödbälte, kryckor, rullstol, allmänna tips om hur du ska röra dig för att minska på smärtan.
    Jag har Tens, bälte, glidlakan, griptång och kryckor för min foglossning. Vattengympa finns inte här, har tyvärr redan bett om det.
    Men jag ska definitivt ringa om akupunkturen imorgon! De får ta och skynda på det lite.
  • pennyphu

Min barnmorska menar på att spikmattan inte kommer åt några punkter som kan sätta igång förlossningen så jag kör på! Är nu i v. 39. Det enda är väl att man inte ska ligga på spikmattan varje dag för att den då inte ger samma resultat i längden.

När jag börjar få ont i ryggen så lägger jag mig på spikmattan innan jag somnar och sen så är ryggvärken borta dagen efter. Har även användt spikmattan när jag haft känningar av foglossning och även det har försvunnit. Antar att det kan vara för att man blir helt avslappnad i hela kroppen. Så skönt!!!

Svar på tråden Är det OK att använda spikmatta?