• Snova

Har du svårt att förstå skånska?

Jag tycker att det kan vara svårt. Man borde förbjuda åtminstone vissa skånska varianter i TV. Faktiskt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-11 22:54
    Skåningar får helst inte rösta i den här tråden. Tokdiskriminering!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du svårt att förstå skånska?
  • Memnok77

Nu bor jag visserligen i skåne, men jag kommer inte härifrån och jag pratar absolut inte skånska. Men hur taskig språkförståelse har du egentligen? Så jävla svårt är det inte. Har du problem med andra dialekter också? Det kanske är så att du borde koncentrera dig lite hårdare när du tittar på tv.

• Snova

Nix, jag har inte problem med andra dialekter (dessutom gillar jag dialekter). Har jävligt bra språksinne annars, pratar t.ex. franska med nästintill perfekt uttal men vissa skånska varianter har jag jättesvårt att förstå. Vet att det inte är ovanligt bland Stockholmare åtminstone. Och merparten av de få som har svarat här...

Du låter aggressiv, varför?
  • Victoria86

Jag tycker inte man borde förbjuda, men däremot kan man texta vad de säger. Det gäller dock inte bara skånska utan alla möjliga dialekter.

• Twilight

JA, viss skånska. T.ex var det helt omöjligt att förstå något i förra veckans Ullaredavsnitt.
    Malmöskånskan har jag dock inga problem med

♥Älskade barn, vad vore mitt liv utan er♥
  • Danitra

Nej, inte alls. Däremot har jag svårt att förstå stockholmare, varför dom går så fort t ex? Eller varför dom tror att alla ska förstå att dom menar Drottninggatan i Stockholm när dom bara säger Drottninggatan. Det har jag jättesvårt att förstå!

• Snova
    Victoria86 skrev 2009-11-11 23:25:55 följande:
    Jag tycker inte man borde förbjuda, men däremot kan man texta vad de säger. Det gäller dock inte bara skånska utan alla möjliga dialekter.
    Ja, det är naturligtvis schysstare. Bara känner irritationen växa när det är något man verkligen vill höra och så fattar man inte allt. Ikväll var det en polis på Efterlyst som dessutom mumlade lite i skägget typ. Gör ju inte det hela lättare precis...
  • Sally Bally

haha...jag tror jag dör. Varför e de alltid skånskan? Fattar du verkligen inte?! Du borde kanske lyssna ordentligt TS!

• UnderYtan

Ja en del skånska har jag svårt att förstå men långt ifrån alla. Dock tror jag att jag tycker en del småländska är svårare att förstå än skånska (om jag inte blandar ihop dialekterna nu)

• Sally Bally

Kunde räkna ut med lilltån att du kom från stockholm. Det är skrattretande. Lite typiskt stockholmare dock...

Svar på tråden Har du svårt att förstå skånska?