• TeZs

Barnkalas för 4-åring, hur lägger man upp det?

Ja som sagt. Våran äldsta fyller snart 4 år. Så nu går jag i kalas tankarna.
    Hur har ni andra gjort?
    Det blir första året vi bjuder dagiskompisarna för det har barnen på dagis börjat göra nu.
    Dom är ju ca 20 barn, min tanke är, ska man bjuda alla eller inte? Med tanke på att sonen fyller i december så brukar det vara många som inte kan. Men har man "otur" kanske de flesta tackar ja haha
    Baka allt själv, fika o tårta gör vi så det blir ju inte så jätte dyrt. Men alla föräldrar som stannar kvar, tänk om allas föräldrar stannar och ska ha fika oxå, då får man ju baka ihjäl sig :P
    Hur många timmar ska ett kalas för en 4-åring hålla på ungefär? Vad är rimligt?

Ja det är lite tankar o funderingar jag har så berätta gärna hur ni andra har gjort!

Förra året så var vi magsjuka så då blev det inte något kalas på hans födelsedag ens, vilket han blev lite ledsen över så det vore ju kul om han fick ha ett ordentligt kalas nu.

• Svar på tråden Barnkalas för 4-åring, hur lägger man upp det?
  • elliot05

Vi håller också på att ordna med sonens 4- årskalas, hans första! Vi har hyrt skolans gympasal och tänker göra en hinderbana, lianer, madrasser m.m där barnen får härja fritt. Bjuder sedan på fika och i slutet fiskdamm. Funderar på att ordna nån lek också där de ska leta efter en liten present var, men vet inte riktigt hur den ska vara. Kalaset kommer vara i ca 2 timmar.

• TeZs

Vilken smart idè :) Vi funderar oxå på ca 2 timmar, tror det blir lagom.
    Men frågan är hur många man kan bjuda. Kanske smartast ändå att bara bjuda killarna tex, istället för alla. hmhm

• Busfröet

Vår son fyller också 4 år i dec.
    Jag har hört att en lagom mängd gäster motsvarar det antal år barnet fyller. 3 år 2 kompisar, 3 år 3 kompisar, 4 år 4 kompisar osv. Jag tror att vi kommer bjuda 4-6 stycken. 4 av dem han umgås mest med på fsk. Och 2 andra. Vår son började på en ny förskola i augusti. På sin förra lekte han med 6 kompisar och i det gänget hade det varit svårt att utesluta nån av dem även om han bara fyllde 4. Men han slutade ju där inför semestern och har inte kontakt med dem nu.

Tror att vi kommer ha 1½ eller 2 timmar.
    Fika. Glassberg med maräng tror jag det blir. Eller tårta, det får han bestämma när det är dags.
    Vi har tänkt duka upp ett pysselbord. Vi har köpt varsin guldkrona till gästerna och var och en får dekorera sin med paljetter och glitter om de vill.
    Ballonger.

Ska de få med sig en påse godis hem? Hur då? Fiskdamm kanske, eller skattjakt?

Ska försöka planera tillsammans med vår son så långt det är möjligt.

• Lady Namárië

Vi hade fyraårskalas i somras, och vi tyckte att det var skönt att det var fint väder ute så att vi slapp trängas inne. 8-10 barn med medföljande föräldrar blir ju ett par stycken. En gymnastikksal var ju en toppenidé!

När han fyllde tre år hade vi "bara" kalas, men i år satsade vi på att köra tema. Han var inne i en sjörövarperiod, så vi valde det.

Vi skrev i inbjudan att "Kapten C" hade lagt till med sitt skepp och ville att alla andra sjörövare skulle komma och fira mellan 11 och 14. De flesta ungarna kom utklädda, och vi hade laddat upp med ansiktsfärg och ballongsvärd. Det roade dem en bra stund. 

Vi hade en pysselhörna där de fick göra en egen skattkista av guldfärgad kartong (att stoppa skatt-godiset i sedan). Det var populärt!

Eftersom det var sommar och väldigt varmt körde vi enklast möjliga mat (korv med bröd), men hade vi varit inomhus hade jag nog satsat lite mer på dukningen och rätter som passade temat. Tårtan bakade vi som ett blått hav med en gul "öde ö" och dekorerade med pirat-lego. 

Istället för fiskdamm hade vi skattjakt (jag hade förberett genomskinliga plastpåsar med chokladpengar och godishalsband och lagt i en kista tillsammans med hopknycklade foliebollar (=silverklumpar). Maken var en blodtörstig pirat som låg och snarkade bredvid kistan i slutet av skattjakten. Ungarna tyckte att det var väldigt spännande att smyga fram och ta en skattpåse utan att han vaknade. 

Vi hade tänkt ha lekar som "gå på planka över krokodilsjön" (balansgång över en uppklippt blå plastsäck beströdd med gröna klädnypor), "mata hajen" (kasta ärtpåsar i gapet på en haj av kartong) och liknande, men det hann vi faktiskt inte med eftersom en stor del av kalaset gick åt till bad. Men är man inomhus är det nog ingen dum idé att ha lite ordentliga lekar.

So say we all
  • smulan16

Jag har också hört;

1 år - 1 barn
    2 år - 2 barn osv..

Enkel regel.

Fråga fyraåringen- vilka vill du bjuda - du får välja 4 barn!

Man kan inte alltid bjuda alla och det förstår barn också.

• frux

jag skulle då aldrig bjuda hela dagisgruppen *rys*. När min 5åring fyllde i sommras fick han välja 5 kompisar och sen var ju även hans bror med så det blev ju iaf 7 ungar och det var helt lagom.

Min yngsta fyller 4 nu i jul och jag tänkte att han kanske får bjuda 3-4 barn från dagis+ storebror och så kommer hans jämnåriga kusin också - det blir ändå 7 barn då. Vill inte ha ansvar för fler känner jag- speciellt inte när de är så små som 4 år.

• petsod

Vår dotter fyller på sommaren så i år bjöd vi bara barnen på gatan + hennes bästis på fsk = 5 barn totalt. Först var det fri lek, tårta mm, disco och tillsist fiskdamm, totalt 2 h vilket vi tyckte var jättelagom.

• petsod

Kan tillägga att alla lämnade sina barn vilket gjorde att vi inte hade alla föräldrar på fika också, funkade jättebra.

• snöblask

Vi ska ha fyra års kalas nästa helg. Vi har bjudit alla på avdelningen. (Lite nervös faktiskt men vi bor stort iaf) Kalaset är mellan 14-16 för då behöver man inte tänka på lunch - utan det blir bara fika...

Vet inte riktigt hur vi ska lägga upp det för att inte få allt för mycket spring. Tror säkert att det kommer en del föräldrar med men till dem fixar jag bara kaffe och ett kakfat som sedan är självservering...

Vill också ha tips!!!!!!!!!!!!!!

• TeZs

Tack för alla tipsen! Vi har inte helt bestämt oss för hur många som ska bjudas än. Det lutar åt bara killarna eller hela avdelningen. Lite galet kanske men men :) Vi bor så vi får plats, bor i en 5:a så.
    Vi har pratat lite med sonen och kommit fram till ett litet upplägg.
    så det blir nog så att vi bjuder på glass med olika tillbehör, lite fika så som hallongrottor, tigerkaka och kanske bullar oxå.
    Så blir det ett litet disco i vardagsrummet med lite chips o popcorn ,kommer förmodligen ändå få städa efteråt så popcorn på hela golvet får vi väl stå ut med hehe.
    Fiskdamm.
    När paketen ska öppnas så tänkte vi att vi skriver lappar med allas namn, så drar vi en lapp o den som står på lappen får ge sitt paket o sedan dra ett nytt namn. För vad jag har förstått så vill ju barnen att alla ska veta vad denne ger :P

Ja det är lite vi kommit fram till, inget avancerat men sonen verkar nöjd med upplägget. Så får vi väl ha någon lek eller så som reservplan om det skulle spåra ur på något sätt hehe.

Vad tror ni om det? Tema kalas får vi köra på när han blir lite äldre =)

Svar på tråden Barnkalas för 4-åring, hur lägger man upp det?