• saraemma

Amning och migrän...

Tänkte höra hur ni andra gör som ammar och då och då får migrän.... Det är ju INTE särskilt kul. De första sex veckorna efter att min bebis föddes hade jag ingen huvudvärk och ingen migrän, helt underbart! Men sen började det komma tillbaka och nu har jag haft migrän ca: en gång i veckan de senaste sex veckorna. Har försökt att bara ta det lugnt och härda ut men det blir jobbigt. Igår fick jag sån kraftig migrän att jag tog en Sumatriptan, så nu får jag inte amma på 24 timmar utan pumpar och ger tillägg under tiden. Hur gör ni? Några tips? Violl ju inte sluta amma riktigt än, han är bara tre månader.

Förgrymmade huvud....
  • Svar på tråden Amning och migrän...
  • straw2008

jag har kraftig migrän ca 10 dagar i månaden.

jag åt zomig (recept inte från apoteket) då jag ammade utan problem ? Har jag för mig i alla fall... hade dock inte så jättemkt migrän då jag var gravid o ammade men de gånger jag hade...

• Little Ms Chatterbox

Jag har mensmigrän. Så min är hormonstyrd. Efter varje förlossning (3 st) har migränen kommit i 4 dagar. Efter Cayenne, 2:an barnet var det värst. Då kom migränen i 4 dagar och uppehåll någon dag och sen 4 dagar igen, så höll det på i flera månader. Fick Diklofernak och Citodon av läkare men hjälpte knappt något. Blev bara trött och bortdomnad i ansiktet. Migränen blev lite bättre sen när mensen kom tillbaka efter förlossningarna. Men då kom migränen vid varje mens istället. Jag tar Treo mot migränen när det är för jobbigt, får egentligen inte ta Treo eftersom jag tar andra mediciner också men jag har reflux och äter Nexium så får nog inte blödande magsår direkt. Blir bara 2-4 Treo i månaden.
    Jag vet inte hur det är med Treo när man ammar, har du testat det? Var min BVC sköterska som sa det, hon har migrän själv. Hon sa att man skulle ta 2 direkt, inte bara en och se hur det funkade.
    Hon sa också att man kan bli bättre med p-piller om migränen är hormonstyrd. (jag kan inte ta p-piller så jag vet inte om det funkar på mig.)

Andra saker som har hjälp är massage, kallt eller varmt på panna, "ennergimassage-pinne" en metallgrunka med 8-10 "ben" som man sätter på huvudet och för upp och ner så frigörs Oxy.... det hormonet som man utsöndrar när man ammar och får massage.
    de här sakerna har mest funkat för stunden, inte långvarigt som medicin men man har klarat en stund till. Akupunktur borde hjälpa

Jag hoppas du hittar någon lindring, lider med dig. Min mens är just nu slut så jag är förhoppningsvis fördig på några veckor.
    Ha en bra dag!

Stora Omegatråden, för alla! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
  • saraemma
    straw2008 skrev 2009-11-12 09:46:43 följande:
    jag har kraftig migrän ca 10 dagar i månaden. jag åt zomig (recept inte från apoteket) då jag ammade utan problem ? Har jag för mig i alla fall... hade dock inte så jättemkt migrän då jag var gravid o ammade men de gånger jag hade...
    Man ska inte amma på 24 timmar då heller enligt fass...
    Little Ms Chatterbox skrev 2009-11-12 10:06:05 följande:
    Jag har mensmigrän. Så min är hormonstyrd. Efter varje förlossning (3 st) har migränen kommit i 4 dagar. Efter Cayenne, 2:an barnet var det värst. Då kom migränen i 4 dagar och uppehåll någon dag och sen 4 dagar igen, så höll det på i flera månader. Fick Diklofernak och Citodon av läkare men hjälpte knappt något. Blev bara trött och bortdomnad i ansiktet. Migränen blev lite bättre sen när mensen kom tillbaka efter förlossningarna. Men då kom migränen vid varje mens istället. Jag tar Treo mot migränen när det är för jobbigt, får egentligen inte ta Treo eftersom jag tar andra mediciner också men jag har reflux och äter Nexium så får nog inte blödande magsår direkt. Blir bara 2-4 Treo i månaden. Jag vet inte hur det är med Treo när man ammar, har du testat det? Var min BVC sköterska som sa det, hon har migrän själv. Hon sa att man skulle ta 2 direkt, inte bara en och se hur det funkade.Hon sa också att man kan bli bättre med p-piller om migränen är hormonstyrd. (jag kan inte ta p-piller så jag vet inte om det funkar på mig.)Andra saker som har hjälp är massage, kallt eller varmt på panna, "ennergimassage-pinne" en metallgrunka med 8-10 "ben" som man sätter på huvudet och för upp och ner så frigörs Oxy.... det hormonet som man utsöndrar när man ammar och får massage.de här sakerna har mest funkat för stunden, inte långvarigt som medicin men man har klarat en stund till. Akupunktur borde hjälpaJag hoppas du hittar någon lindring, lider med dig. Min mens är just nu slut så jag är förhoppningsvis fördig på några veckor.Ha en bra dag!
    Citodon och Diklofenak har jag också fått, men de hjälper inte mot kraftig migrän. Treo kan man ta, det kan hjälpa lite ibland. Tack för dina tips! När jag slutar amma ska jag fåprova en förebyggande medicin, men jag vill ju helst amma ett tag till.
  • Little Ms Chatterbox
    saraemma skrev 2009-11-12 11:50:46 följande:
    Citodon och Diklofenak har jag också fått, men de hjälper inte mot kraftig migrän. Treo kan man ta, det kan hjälpa lite ibland. Tack för dina tips! När jag slutar amma ska jag fåprova en förebyggande medicin, men jag vill ju helst amma ett tag till.
    Vad är det för förebyggande?
  • straw2008

Little Ms Chatterbox skrev 2009-11-12 12:16:45 följande:

S.K betablockare eller botox som jag själv får injecerat var 3e månad.
  • Nalle Puh73

Jag tog treo och var det överjävligt så tog jag Imigran men då får man inte amma på 11 eller om det var 12 timmar. Funkade bara att ta dom när barnen var några månader och åt annat. Innan dess var det treo (vid kris), spyhink och tårar som gällde tyvärr.

♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • Little Ms Chatterbox
    straw2008 skrev 2009-11-12 12:49:35 följande:
    Little Ms Chatterbox skrev 2009-11-12 12:16:45 följande: S.K betablockare eller botox som jag själv får injecerat var 3e månad.
    Har också funderat på det där med betablockerare men min läkare sa att det kunde påverka sexlivet negativt Betablockerare är en slags bt medicin så det hade väl inte varit helt fel i mitt fall eftersom jag redan äter 2 st blodtryssänkande men tror inte det överväger ev. biverkningar.

Botox, hur gör man med det? Var sprutar man in det? Där man oftast har ont? (har ofta en känsla av en spik rakt in i pannan på antingen höger eller vänster sida)
  • Catti41

Jag har haft sån tur att amningen, och graviditeten, har gjort att jag har väldigt sällan migrän (för att vara mig). Inte förrän jag slutade med helamningen så fick jag anfall igen och de är fortfarande väldigt milda och ibland går de att häva helt med bara Ibumetin.

Min läkare har dock sagt att jag får ta Sumatriptan och amma om det är kris, men jag har 50mg tabletterna istället för 100mg tabletterna nuförtiden.

• straw2008

Jag får min botox i pannan för min migrän löper som du beskriver det som en spik från sida till sida för min del. Sprutorna känns inte fast jag är HYSTERISKT pruträdd, de känns verkligen inte.

Betblock provade jag bara några dagar, jag hade blivit varnad innan om att man kunde få mardrömmar (sexliv har ajg knappt ändå ha ha) o fick såna mardrömmar jag ALDRIG kunnat drömma om, var på väg att hoppa ut genom fönstret mitt på odenplan mitt i natten tex o hade garanterat gjort det om inte min man kastat omkull mig, har fortfarande mardrömmar om de mardrömmarna!

Lycka till

• Little Ms Chatterbox
    straw2008 skrev 2009-11-13 09:52:13 följande:
    Jag får min botox i pannan för min migrän löper som du beskriver det som en spik från sida till sida för min del. Sprutorna känns inte fast jag är HYSTERISKT pruträdd, de känns verkligen inte. Betblock provade jag bara några dagar, jag hade blivit varnad innan om att man kunde få mardrömmar (sexliv har ajg knappt ändå ha ha) o fick såna mardrömmar jag ALDRIG kunnat drömma om, var på väg att hoppa ut genom fönstret mitt på odenplan mitt i natten tex o hade garanterat gjort det om inte min man kastat omkull mig, har fortfarande mardrömmar om de mardrömmarna! Lycka till
    Hjälp vilken mardröm!
  • saraemma
    Little Ms Chatterbox skrev 2009-11-12 12:16:45 följande:
    Betablockerare har jag provat tidigare, det hjälpte inte... Nu ska jag prova Topimax, en epilepsimedicin tror jag det är egentligen, men den kan tydligen hjälpa i lägre doser mot migrän.
    Catti41 skrev 2009-11-12 15:40:08 följande:
    Jag har haft sån tur att amningen, och graviditeten, har gjort att jag har väldigt sällan migrän (för att vara mig). Inte förrän jag slutade med helamningen så fick jag anfall igen och de är fortfarande väldigt milda och ibland går de att häva helt med bara Ibumetin.Min läkare har dock sagt att jag får ta Sumatriptan och amma om det är kris, men jag har 50mg tabletterna istället för 100mg tabletterna nuförtiden.
    Konstigt, för det står ju i FASS att man inte ska amma på 24 timmar? Kanske bara gäller 100mg, det måste jag kolla!
  • Pralin M

Det finns nån ny förebyggande medicin som man kan ta medan man ammar, kontakta din läkare! Treo går bra att ta också. Har du hormonellt betingad migrän? Jag hade nämligen migrän ofta när sonen var ca 2-5 månader. Men sen blev det mkt bättre.

• Catti41
    saraemma skrev 2009-11-18 19:01:59 följande:
    Konstigt, för det står ju i FASS att man inte ska amma på 24 timmar? Kanske bara gäller 100mg, det måste jag kolla!
    Ja och det är just därför man ska prata med sin förskrivande läkare om risker resp fördelar.
  • Fru U

http://www.janusinfo.se/imcms/servlet/GetDoc?meta_id=3800#

janusinfo är väldigt bra när det gäller medicinering vid graviditet och amning

• Cocco
    Nalle Puh73 skrev 2009-11-12 12:54:47 följande:
    Jag tog treo och var det överjävligt så tog jag Imigran men då får man inte amma på 11 eller om det var 12 timmar. Funkade bara att ta dom när barnen var några månader och åt annat. Innan dess var det treo (vid kris), spyhink och tårar som gällde tyvärr.
    Man kan ju pumpa och spara i frysen till ett migränanfall. De flesta brukar kunna pumpa eller handmjölka iaf lite mjölk varje dag.
  • saraemma
    Pralin M skrev 2009-11-18 21:28:06 följande:
    Det finns nån ny förebyggande medicin som man kan ta medan man ammar, kontakta din läkare! Treo går bra att ta också. Har du hormonellt betingad migrän? Jag hade nämligen migrän ofta när sonen var ca 2-5 månader. Men sen blev det mkt bättre.
    Jaha, det ska jag kolla då! Min migrän är både hormonell och inte... utlöses även av stress, sömnlöshet m.m.
Svar på tråden Amning och migrän...