straw2008 skrev 2009-11-12 09:46:43 följande:
jag har kraftig migrän ca 10 dagar i månaden. jag åt zomig (recept inte från apoteket) då jag ammade utan problem ? Har jag för mig i alla fall... hade dock inte så jättemkt migrän då jag var gravid o ammade men de gånger jag hade...
Man ska inte amma på 24 timmar då heller enligt fass...
Little Ms Chatterbox skrev 2009-11-12 10:06:05 följande:
Jag har mensmigrän. Så min är hormonstyrd. Efter varje förlossning (3 st) har migränen kommit i 4 dagar. Efter Cayenne, 2:an barnet var det värst. Då kom migränen i 4 dagar och uppehåll någon dag och sen 4 dagar igen, så höll det på i flera månader. Fick Diklofernak och Citodon av läkare men hjälpte knappt något. Blev bara trött och bortdomnad i ansiktet. Migränen blev lite bättre sen när mensen kom tillbaka efter förlossningarna. Men då kom migränen vid varje mens istället. Jag tar Treo mot migränen när det är för jobbigt, får egentligen inte ta Treo eftersom jag tar andra mediciner också men jag har reflux och äter Nexium så får nog inte blödande magsår direkt. Blir bara 2-4 Treo i månaden. Jag vet inte hur det är med Treo när man ammar, har du testat det? Var min
BVC sköterska som sa det, hon har migrän själv. Hon sa att man skulle ta 2 direkt, inte bara en och se hur det funkade.Hon sa också att man kan bli bättre med p-piller om migränen är hormonstyrd. (jag kan inte ta p-piller så jag vet inte om det funkar på mig.)Andra saker som har hjälp är massage, kallt eller varmt på panna, "ennergimassage-pinne" en metallgrunka med 8-10 "ben" som man sätter på huvudet och för upp och ner så frigörs Oxy.... det hormonet som man utsöndrar när man ammar och får
massage.de här sakerna har mest funkat för stunden, inte långvarigt som medicin men man har klarat en stund till. Akupunktur borde hjälpaJag hoppas du hittar någon lindring, lider med dig. Min mens är just nu slut så jag är förhoppningsvis fördig på några veckor.Ha en bra dag!
Citodon och Diklofenak har jag också fått, men de hjälper inte mot kraftig migrän. Treo kan man ta, det kan hjälpa lite ibland. Tack för dina tips! När jag slutar amma ska jag fåprova en förebyggande medicin, men jag vill ju helst amma ett tag till.