• Pite

Säljaren har för avsikt att friskriva sig från dolda fel

Är det någon som vet vad det innebär när det så;

Säljaren har för avsikt att friskriva sig från dolda fel

Har man nå rättigheter om det visar sig att det är fel på huset senare, ex i sin hemförsäkring eller liknande??

Tacksam för alla svar o tips om vad det kan innebära och vad som kan hända om man köper ett hus där säljaren har friskrivit sig från dolda fel....

• Svar på tråden Säljaren har för avsikt att friskriva sig från dolda fel
  • Linam370

friskrivningsklausuer är vanlga om det är äldre hus eller hus som stått obebodda ett tag.
    Det betyder helt enkelt att ägaren med största sannolikhet inte har en aning om i vilket skick huset är . Det kan vara i uselt skick och det kan vara perfekt.
    Men om du skriver på ett kontrakt med friskrivningsklausul så får du ju själv stå för kostnaderna för de fel du hittar

• Pite

oki så med andra ord så kan det inte täckas av hemförsäkring eller så??

• Linam370

Jag är inte hundra på sånt här. Jag har inte varit med om det själv så jag är inte insatt i hur det funkar egentligen. Jag har bara fått det förklarat för mig att det oftast beror på att man inte vet vilket skick huset är i.
    Nån annan får svara på frågan om försäkring, det är nog bäst....det jag menade är att man kan inte åberopa nån dolda-fel- försäkring

• Pite

ahh oki :) jaa det kan jag nog förstå att det inte går, har som aldrig sett tidigare någon som skrivit ifrån sig dolda fel på det sättet när jag tittat på hus annonser....

• Sencha

Hemförsäkringen påverkas väl inte?
    Men du kan inte kräva något av säljaren om det visar sig vara fel på huset.

• Sencha
    Pite skrev 2009-11-12 10:11:54 följande:
    ahh oki :) jaa det kan jag nog förstå att det inte går, har som aldrig sett tidigare någon som skrivit ifrån sig dolda fel på det sättet när jag tittat på hus annonser....
    Som sagt var, det är vanligt när det gäller gamla hus, dödsbon och liknande. Det behöver alltså inte i sig betyda att det är något fel.
  • Pite

jaa jag har ingen aning, försäljer vet jag går ju "fri" från dolda fel .... men just hemförsäkringsmässigt vet jag inte, det jag är lite nyfiken på....men samtidigt så kan jag inte tänka mig att det skall påverka nå....

• skogstomte

Det bästa att göra är att beställa en fullständig besiktning från t ex anticimex (stavning?) oftast ingår det en försäkring i de besiktningarna dvs det kommer en fackman och besiktigar huset och skriver protokoll på alla fel och oftast ingår det då en försäkring för de fel som besiktningsmannen inte upptäcker men borde ha upptäckt. Sedan gäller det att fråga säljaren så mycket ni bara kan för om de vet om några fel är de fortfarande skyldiga att berätta om dem innan ni köper.

Att friskriva sig från dolda fel innebär att man inte kan kräva säljaren i efterhand vilket man i normalfallet kan i 10 år efter ett köp. Det brukar också innebära att man kan få ner priset lite.

Lycka till!

• mirakelasta

Om säljaren skaffar en dolda-fel försäkring så innebär det att ett försäkringsbolag tar över "ansvaret" om ett dolt fel skulle uppdagas. Svårt att få rätt mot försäkringsbolag.

Personligen så tycker jag inte att det spelar någon roll eftersom det är oerhört svårt att få något klassat som ett dolt fel, alltså ngt som en kunnig besiktningsman inte kunnat se eller man kunde tänka sig med hänsyn till husets ålder.

• blå fisk
    skogstomte skrev 2009-11-12 12:27:37 följande:
    Det bästa att göra är att beställa en fullständig besiktning från t ex anticimex (stavning?) oftast ingår det en försäkring i de besiktningarna dvs det kommer en fackman och besiktigar huset och skriver protokoll på alla fel och oftast ingår det då en försäkring för de fel som besiktningsmannen inte upptäcker men borde ha upptäckt. Sedan gäller det att fråga säljaren så mycket ni bara kan för om de vet om några fel är de fortfarande skyldiga att berätta om dem innan ni köper. Att friskriva sig från dolda fel innebär att man inte kan kräva säljaren i efterhand vilket man i normalfallet kan i 10 år efter ett köp. Det brukar också innebära att man kan få ner priset lite.Lycka till!
    Oftast när det gäller att man säljaren vill friskriva sig så gäller det äldre hus med behov av renovering och underhåll. De försäkringar man får när man genomför en besiktining brukar också vara friskrivna från äldre inredning osv. Så är t.ex. fasad och fönster gamla kommer de att vara undantagna från en Anticimex försäkring. När det gäller gamla hus som inte är välunderhållna är det väl inte så ofta man räknar saker som dolda fel ändå, eftersom man som köpare kan förvänta sig att det kan vara skador. Men självklart ska man göra en grundlig besiktning och se till att ha utrymme för att man kan hitta saker som man först inte trodde att man skulle behöva åtgärda.
Svar på tråden Säljaren har för avsikt att friskriva sig från dolda fel