• Stårschan

Lucia - en kristen tradition?

Klassas luciafirandet som en religiös högtid idag? Inspirerad av en annan tråd.

Vet gör blott den som vida far och färdas bland mycket folk
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-12 10:34
    Et voilà - här är inspirationstråden: www.familjeliv.se/Forum-5-109/m48632173.html
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Lucia - en kristen tradition?
  • Sencha

Var finns inspirationstråden?

• PortobelloRoad

Ja och nej. Det beror på från vilken vinkel man väljer att se. Naturligtvis hävdar kristna tt det är en hyllning till helgonet Lucia som led martyrdöden, men sanningen är som bekant inte fullt så enkel. Det finns en rad förkristna inslag i vårt luciafirande som inte alltid kanske är så uppenbara eftersom de idag antas vara "kristna". Jag röstade på alt. 3 eftersom det ligger närmast till hands

• Sencha

Jag röstade också på 3:an.

• hönamor

Röstade annat. För mig tycker jag det är sött o se mina barns ögon tindra i det svaga ljuset medan de sjunger o är så stolta. Jag tycker det är mysigt o så får man kaffe efteråt. Sen bryr jag mig inte så mycket om det är en kristen högtid eller tradition eller vad. Har aldrig gjort. När jag själv var liten var det uppträdandet som var häftigt, att få sjunga för folk, när jag växte upp var det en "ursäkt" för att få vara ute sent o festa även om det inföll sig en onsdag och nu som sagt är det för att få se mina barn tycka någonting vara roligt o mysigt tillsammans med sina kompisar.

• Stårschan

Jag står och vacklar mellan trean och fyran. Traditionen har ju religiösa grunder, men idag uppfattar jag det bara som tradition. Punkt. Ursprunget är liksom bara en fotnot som det kan vara kul att veta, men det spelar ju ingen roll mer än att så länge jag minns har vi firat lucia och det trivs jag med och tänker fortsätta med. Det är en trevlig och mysig högtid helt enkelt. Skit samma varför man firar.

• Taggtroden

Ja, det är det väl. Visst är lucia en gammal hednisk högtid blandad med en kristen högtid, men genom att vi idag säger att vi firar ett kristet helgon, vi sjunger kristna sånger osv så tycker jag att det är en kristen högtid. Men jag är väl medveten om dess hedniska bakgrund med årets längsta natt samt att många idag firar lucia på mindre kristna grunder.

• PortobelloRoad
    Taggtroden skrev 2009-11-12 10:39:06 följande:
    Ja, det är det väl. Visst är lucia en gammal hednisk högtid blandad med en kristen högtid, men genom att vi idag säger att vi firar ett kristet helgon, vi sjunger kristna sånger osv så tycker jag att det är en kristen högtid. Men jag är väl medveten om dess hedniska bakgrund med årets längsta natt samt att många idag firar lucia på mindre kristna grunder.
    Fast långt ifrån alla luciasånger har kristna texter
  • Stårschan

Den är väl lite svävande då. Den som VILL se kristna förtecken i firandet (som ju faktiskt finns där) gör det, och den som vill se hedniska ljusriter gör det, och den som bara ser det som ett sätt att ha en kul fest (tänk på alla luciavakor genom seklen!) gör det.

• Taggtroden
    PortobelloRoad skrev 2009-11-12 10:40:35 följande:
    Fast långt ifrån alla luciasånger har kristna texter
    Nej det vet jag mycket väl.
  • Sencha
    Stårschan skrev 2009-11-12 10:43:10 följande:
    Den är väl lite svävande då. Den som VILL se kristna förtecken i firandet (som ju faktiskt finns där) gör det, och den som vill se hedniska ljusriter gör det, och den som bara ser det som ett sätt att ha en kul fest (tänk på alla luciavakor genom seklen!) gör det.
    Jo, visst är det så. Precis som med så många andra högtider
Svar på tråden Lucia - en kristen tradition?