• aneka

När börja borsta tänderna på bebis?

På vår femmånaders har vi skymtat en tand. När börja borsta och när börja med tandkräm?

• Svar på tråden När börja borsta tänderna på bebis?
  • Nette

Man ska börja så fort du ser en tand och ha tandkräm direkt.

• wozzgirl

Så fort tänderna dyker upp, om inte för annat så för att skapa denna rutin.

De brukar rekommendera utan tandkräm för riktigt små men vi har kört med en liiiten klock tandkräm iallafall.

• aneka

Men ska man börja när man bara ser små taggar eller när hela tanden är framme...tänkte om de har ont i tandköttet

• Viffy

Jag har en liten tjej som just fått sina första 2 tänder, så jag undrar vilken tandkräm ska man använda då?

• destino

säger som dem andra så tidigt som möjligt så dem får vannan, tandkräm går också bra, men bara en liten klick!!!

• wozzgirl

De kan ha ont i början, precis då de kommit rfam. Men de kans oxå klia o då är det skönt att borsta tänderna. Pröva försiktigt o se hur han reagerar.

• aneka

oki, tack ska prova de på henne.....

• valkyrian

Hehe jag har redan provat att borsta på sagan, innan tanden började skymta,
    mest för att hon var med mig när jag borstade, hon tyckte det var jättemysigt och det var inga problem alls...
    Men hur som helst. Det jag har hört är att man kan använda sin egen tandkräm, med en klick som halva lillfingernageln. Nu har jag iofs rätt långa naglar så jag vet inte om jag skall gå efter det.. men men, en liten plutt klick bara

• Chicchi

Kan man anvanda fluortandkram????

• Snossan

Vi borstar med Weledas barntandgel utan fluor.

• destino

det är okey om dem sväljer lite fluor för då blir dem tänderna som kommer lite starkare, och fluor skyddar tränderna mot karies, vi kör med fluor tandkräm för barn.

• Julia76

Min son skrattar alltid när jag borstar mina tänder men så fort jag skall borsta hans blir han vild!!!

• Nette

Filippa suger frenetiskt på tandborsten så skummet yr. Jag brukar stoppa in fingret i mungipan på henne så kommer man åt lättare eftersom hon då inte kan bita ihop.( när Felicia var liten bebbe (-99) så skulle man INTE ge tandkräm till Bebbar men nu när Filippas tänder kom sa tandsköterskan på BVC att man skulle. )

• Svimpe

Min svärmor är tandsköterska och hon menar att man skall börja borsta tänderna så fort de kommer fram. Man skall använda mycket mjuk tandborste. Tandkräm skall man inte använda förrän barnet kan spotta på komando och då väldigt lite. Anledningen är att fluor är ett mycket kraftigt gift (därför är de så effektivt mot baskilusker) och bör ej sväljas vare sig av vuxna eller barn.

Eftersom man nu rekomenderar tandkräm till barn så får väl varje förälder fatta eget beslut om det. Vi tänker i alla fall följa svärmors goda råd.

• Danielle

Tandkräm börjar man använda först när kindtänderna kommer fram sa vår bvc-tant.

• Nette

I vår mammagrupp kom dom från folktandvården och informerade när Filippa var typ 5mån. då sa hon att man skulle ha tandkräm.

Svar på tråden När börja borsta tänderna på bebis?