• Puff Mummy

HJÄLP - vad äter ni till jullunch?

Vi ska ha jul hos oss i år, för tredje gången. Kör varannan jul hemma hos oss med min släkt och varannan hemma hos svärföräldrarna.

Nu till den stora frågan:

Vi äter julbord till middag, men frågan är vad vi ska äta till lunch.

Hos svärföräldrarna äter man "allt det kalla" från julbordet till lunch, dvs lax, sill, ägg, röror, etc. Alltså ett minijulbord. De gör jättegod mat, men för mig blir det som att äta julbord två gånger samma dag och det känns inte så kul.

När jag växte upp åt vi risgrynsgröt och skinkmackor till lunch och åt sedan ett ordentligt julbord redan vid 16:30-tiden (har yngre småsyskon).

Maken tycker inte om gröt, så grötlunch går bort. Jag vill helst inte äta julbord två gånger samma dag (och plocka fram och stöka bort efter desamma). Då vi har 3 småbarn vill vi helst att de sover innan vi äter julbord, annars får vi ingen som helst ro vid matbordet, så vi hade tänkt att äta julmiddagen vid 19:30. Alltså måste vi ha någon slags lunch.

VAD ÄTER NI TILL JULLUNCH?

• Svar på tråden HJÄLP - vad äter ni till jullunch?
  • Petra 1972

Vi har alltid ätit "dopp i grytan" till lunch. Det är skinkspad med bröd och så har vi haft julkorv med stark senap och glögg men det är ju ganska speciellt. Om jag skulle ha jullunch hemma skulle jag ha risgrynsgröt men skinksmörgås. Jag gillar inte heller gröt men en macka extra så står man sig nog till kvällen Eller också äta sill och potatis, ägg etc och skippa det på kvällen!?

• isisisis

Man kan äta lutfisk vitsås ärtor och potatis.
    Det glöms ofta bort på julen

Jättegott

• Småtokig

I våran familj äter vi alltid lutfisk med vit sås och potatis. De som inte är fisken äter köttbullar

♥Albin 20070116 ♥Alicia 20090408♥
  • Puff Mummy

Tack för svar. Lutfisk har vi alltid ätit på annandagen, annars hade det varit bra. Dopp i grytan är varken jag eller maken så förtjusta i tyvärr. Man kanske kan äta en lättare lunch, med te och skinksmörgåsar. Och de som vill kan få gröt (tack Petra för input från en som inte gillar gröt!). Tål att tänkas på.

Vad äter ni andra?

• fjollan

Eller så gör ni någon helt annorlunda och gör en sallad. Jag tycker de kan bli väldigt tung mat över julen. En del kanske äter lite mysig grötfrukost hemma då kan de kanske kännas skönt och äta en pastasallad till lunch? Då får man även i sig lite grön, i min släkt glöms grönsakerna bort helt under julen.

De går ju även fort och kan göras dagen före.

• Stårschan

Gröt eller dopp i grytan.

Utan tvivel är man inte klok - Tage Danielsson
  • AnneSophie

Åh, vi äter dopp-i-grytan med vörtbröd och julkorv. Herreguuuuuuuud vad jag längtar. Det är det bästa på hela året!

Si minor plus est ergo nihil sunt omnia.
  • Jungblom

Kalkon med brysselkål, kokt potatis och sås. Jätte god julmat, äter vi varje år på juldagen.

• CamillaG78

Vi äter inte lunch, vi äter julbordet vid ca 13-14.

• Lajkie

Vi äter en julfrukost vid 10-tiden med alla frukostaktiga saker inkl. gröt. Finns ju gott bröd ,frallor, ägg, juice, pålägg och sen blir det nån bulle efteråt. Man äter ju minst 2 tim =)

Sen blir det julbord direkt efter Kalle Anka.

• Moonis

Dopp i grytan brukar även vi ha men man kan ju ta fram lite knäckebröd och senap också så kan dom som vill ha lite dopp i grytan och andra bara ha julskinka på bröd eller på knäcke med senap
    Alla gillar inte heller dopp i grytan i våran familj men har nyss börjat att doppa skinkan bara för att lägga på macka med senap vilket är jätte gott{#lang_emotions_tongue_out}

• Tattyn

Hemma äts julmiddagen vid 13, men nu är det många långa år sedan jag kunde fira jul med min släkt, de senaste 9 jularna har firats med makens släkt och de sista åren har svågern infört jullunch hemma hos dem smo tradition, då bjuds det på risgrynsgröt och skinkmackor, alldeles lagom jullunch

• Golvmoppen

Fisksoppa med olika aiolis tex. saffran o ngn ört. Vet att min mamma bjöd på detta då hon fyllde 50år, fyller ngr dagar efter jul. Det är lite lättare och sedan ngt gott bröd till.

• Anna Paulita

Vi har aldrig ätit jullunch, däremot en lite tidigare middag, vid 16.30 kanske för att inte julklappsutdelningen ska bli så hiskeligt sen.

Att äta julmat vid lunch också känns väldigt mycket "kaka på kaka", även om man bara tar de kalla rätterna. För övrigt är de kalla rätterna de enda på julbordet jag tycker om och då skulle det helt klart kännas trisst på kvällen vid middagen. :P

Men risgrynsgröt och skinkmacka som någon skrev låter väl som ett fint alternativ.

• Anna Paulita

Jag såg nu att gröt var uteslutet...:P

Då har jag faktiskt ingen ide´ alls. :P

• mayasmama

vi har några år ätit skaldjurssallad och mousserande vin till jullunch. sen fika med glögg och kakor på eftermiddagen till kalle anka och senare på kvällen julmaten

fast förra året tog vi bara skinkmacka och kaffe till lunch och åt julmiddagen lite tidigare

åhh vad jag längtar efter julmat

Svar på tråden HJÄLP - vad äter ni till jullunch?