• Heroa

Tomträtt

Vi tittar på hus och blir galna snart! Vad innebär det egentligen att man har en tomträtt som, vad jag förstår, innebär att kommunen äger tomten. Ett hus vi gillar kostar ca 8000kr/år i tomträtt. Hur länge betalar man det? Får man göra vad manv ill med tomten? Kan kommunen plötsligt kasta ut oss från den? Verkar mkt lättare att köpa friköpt tomt men i min stad har så många tomträtt..

• Svar på tråden Tomträtt
  • johandra

Nej,kommunen kan inte kasta bort er och ni får fortfarande göra som ni vill med tomten..Tomträtten är en avgift,som en hyra ungefär för tomten..Dom höjer avgifterna på dessa med mååånga % under nästa år..Det ni kan göra är ju att kolla vad det skulle kosta er att köpa loss tomten från kommunen...Med dagens räntor så kan det helt klart löna sig ordentligt att göra så!

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219,bebis beräknad 3/4-10
  • Heroa

Höjs alla tomrätter nästa år? Vi undrade just om det var så eller om det är för de som har riktigt gamla avtal där man kanske betalade 500-1000kr/år och att det nu blir 8000kr, som exempel? Att dessa avtal löper ut efter en viss tid och det enda man kan va säker på är att man får betala, att avgiften inte är färdigbetald ungefär som ett lån.

• johandra

Jag är inte så insatt i det där då vi har en friköpt tomt,men som jag fattat det så ska dom höja rättså rejält...Men ring kommunen och hör så ni vet..och likaså kolla om det finns möjlighet att köpa loss tomten och isf för hur mycket..

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219,bebis beräknad 3/4-10
  • MiLLa80

nej alla tomträtter höjs inte nästa år. bara de där "kontraktet" på tomträttsavgälden går ut. tomträttsavgälden är bundna på 10 eller 20år.

• Heroa

Okej, vi tänkte att det kanske var så och att det mest är tidningarna som blåser upp det till att allt får flera 100% höjningar. Men det känns ju som att friköpt är skönt! Vi kollar vidare :)

• Cissi78

Har ni möjlighet att köpa loss tomten så gör det. När vi köpte vårt hus så låg avgiften på ca 3000 kr/år. Efter två år så ökade avgiften till 23 000 kr/år. Det är ju inte kul att betala så mycket till kommunen varje år.

Svar på tråden Tomträtt