• Moonstone

Hinnsvepning

Vet att det redan finns massa trådar om detta, men jag vill höra lite positiva historier om där svepningen faktiskt fungerar också

Är BF+6 idag och var öppen ca 3 cm. Enligt nya rekommendationerna får BM här gärna göra svepning kring v41 och jag tackade givetvis ja.

Kändes inte alls när hon gjorde det, men det satte igång sammandragningar direkt och det har fortsatt i ett par timmar nu. Men särskilt ont kan jag inte påstå att det gör och jag vet att det kan stanna upp om kroppen ändå inte va redo. BM sa också att det va rätt mycket av tappen kvar...

Hur har det gått för er andra i liknande situation? 

(jag är omföderska, sist gick jag 9 dagar över tiden - värkarna startade BF+7)

Per Aspera Ad Luna
  • Svar på tråden Hinnsvepning
  • MelvinMeja

Är en hinnsvepning när de drar i livmodertappen? I så fall hade det god effekt på mig. När jag kom in på förlossningen var jag bara 1cm öppen och hårda inåt buktande kanter. Innan vi åkte hem igen vid 16 tiden drog de lite i livmodertappen. När vi kom tillbaka till fl kl 21 var jag 4 cm öppen och livmodertappen var utplånad. 01.08 föddes vår dotter.

Lycka till.

Gravid med nr.3 i v27 BF 100216
  • solsken

Jag fick en hinnsvepning när jag var inne på koll med barn nr 2. Var öppen 3 cm men hade inte känt något alls under hela graviditeten.
    De svepte mig och på kvällen kände jag en molande värk i ryggen. Lade mig i ett bad för att slappna av lite och sedan gick jag och lade mig för jag tänkte att om det händer något så är det bäst att vara utvilad.
    Kl 3 på natten, alltså 12 timmar efter svepningen så vaknade jag och behövde kissa. Men hann inte till toan utan vattnet gick när jag stod bredvid. 3 timmar hade vi vår lille son hos oss.
    Jag hade då gått över 10 dagar så det var kanske inte så konstigt att det fungerade.

• Zekelina

Fick en hinnsvepning i vecka 38+6 då jag haft jobbiga förvärkar i en månad. 12 timmar senare vaknade jag av värkar med 5 min mellanrum och lillkillen kom ut ca 6 timmar efter det. Funkade bra det.

• Miot

Fick min dotter för 2½ vecka sen. Var till Bm dagen innan som kollade och sa att jag bara var öppen för ett finger och inte speciellt mogen för förlossning, men hon erbjöd sig att göra en hinnsvepning på mig ändå och sa att det kan ju förkorta det hela lite iaf. Dottern är ju född dagen efter, slemmproppen släppte i omgångar samma dag som hon gjorde hinnsvepningen. Så för mig funka det! =)

• Moonstone

Nu kan jag svara själv också:

Hade ju inget jättehopp om att det skulle ge nåt och under kvällen lugnade sammandragningarna ner sig. När jag gick och lade mig vid 22-23 började jag dock få mer regelbundna värkar. Kom var 10:e minut, höll i en knapp minut och gjorde inte jätteont. Hade det så hela natten (slumrade mellan varje värk), men var ändå inte säker: det kan ju avta + med dottern gick jag med 10-min-mellan-värkar i 2 dygn. Framåt morgonen tyckte jag dock att de kändes lite mer än vad jag mindes från sist, så jag väckte sambon som tog en dusch och väckte dottern. Ca 5:00 stack de två iväg till barnvakten medan jag duschade - hade tänkt mig lite frukost och hade meddelat förlossningen att vi skulle komma så småningom.

I duschen började värkarna dock göra mer ont och jag insåg att jag inte riktigt kunde räkna tiden mellan dem... Och efter varje värk kände jag akut toa-behov... Så efter duschen satte jag mig på toaletten och insåg då att jag faktiskt var tvungen att krysta. Vattnet splashade ut och jag kunde känna huvudet med handen. Bara till att lägga sig ner på badrumsgolvet och krysta. Några minuter senare föddes min underbara lilla flicka!

Hennes far blev något chockad när han kom hem nån kvart senare, men allt gick super och nu är hon drygt två dygn och vi mår båda oförskämt bra (med så snabba förlossningar hinner man liksom varken bli trött eller särskilt sliten...)

Så: hinnsvepning kan nog fungera

Per Aspera Ad Luna
  • rasmusomiranda

nemen oj vad det kan gå snabbt..hehe grattis

• solsken

Oj vilken grej! Grattis.

Hur känner du nu att ha fött ensam hemma? Det gick ju fort men är det med lite ångest nu efteråt eller bara en cool upplevelse?

En bekant till mig tyckte det var det värsta hon vart med om då hon bajsade på barnet och hon visste inte att man bajsade när man födde..

• Moonstone
    solsken skrev 2009-11-15 20:40:17 följande:
    Oj vilken grej! Grattis.Hur känner du nu att ha fött ensam hemma? Det gick ju fort men är det med lite ångest nu efteråt eller bara en cool upplevelse?En bekant till mig tyckte det var det värsta hon vart med om då hon bajsade på barnet och hon visste inte att man bajsade när man födde..
    Tack!

För mig känns det enbart positivt. Efter år av läkarbesök (IVF etc) var det såå skönt att slippa ännu en sjukhusvitelse med vårdpersonal som säger åt en saker. Inte för att jag valt det själv kanske (det är ju bra att ha läkare närvarande om nåt tillstöter), men nu var det ju en väldigt enkel och snabb förlossning.

Dessutom är det ju en så naturlig sak egentligen, kändes fullkomligt självklart allting. Och jag har ju fött tidigare, så det var inget som förvånade!
    Per Aspera Ad Luna
  • solsken

Vad härligt! Blir lite avundsjuk...

• Jelan

Åh, jag blir helt fachinerad av era historer, inte minst din Moonstone!

Det här var precis vad jag behövde läsa då min BM utförde en hinnsvepning på mig idag!
    Är i v 39+3 och har haft riktigt jobbig värk i ryggen och hemskt tryck nedåt de senaste dagarna. När BM kontrollerade min livmoderstapp så var den mogen och öppen 3 cm. Hon var säker på att jag kommer åka till förlossningen senare idag eller under morgondagen. Och som ni förstår så hoppas jag verkligen att hon har rätt + att när jag läst era positiva historier så känns det som om det finns hopp.

Tack, tack!

• Bussa

Tjenixen!
    JAg kan bidra med en negativ och positiv upplevelse när det gäller hinnsvepning... När jag hade gått över tiden med ungefär 10 dagar (minns inte riktigt) så gjorde min barnmorska en hinnsvepning på mig. Det gjorde ganska ont och jag hade mensvärk exakt hela dagen efteråt. Men sen hände inget mer. Jag fortsatte vara 1-2 cm öppen, ända tills jag var på överburenhetskontroll i vecka 42+0. Då gjordes ytterligare en hinnsvepning och om något kändes det som mer intensiv mensvärk och jag var väldigt slö hela dagen. 16 timmar senare satte värkarna igång och ytterligare 12 timmar senare låg pojken min på mitt bröst. Jag har ingen aning om huruvida det var hinnsvepningen som satte igång det hela, men jag är övertygad om att hinnsvepningen i sig inte har någon effekt om inte kroppen är redo. Möjligens kan man ge en liten "spark i rätt riktning", men jag tror inte att det är svepningen i sig som är avgörande...

• Forbidden

ja min bm sa igår att dom får göra hinnsvepning i v 41, men då undrar jag om hon menade fullgångna veckor el inte...? Någon som vet.

• Moonstone

Jag har också förstått det så att hinnsvepning bara fungerar om kroppen själv är redo (vilket ju verkar naturligt). Att man tar bort hinnorna sätter tydligen igång ett av förlossningshormonen, men sen hjälper ju inte det om livmodertappen inte är mogen o.s.v.

Min BM sa också att deras rekommendationer var att göra det i v41. Och BM brukar ju räkna fullgånga veckor. Själv var jag dock "bara" i v40+5, så det är nog inte nån stenhård gräns.

Lycka till alla ni som längtar!

Per Aspera Ad Luna
Svar på tråden Hinnsvepning