• Pokergirl

Tråden för oss som bakar med surdeg

Förra tråden är stängd och därför startar jag en ny.

En tråd om surdegbröd och bakning, där vi tillsammans kan tipsa, ge stöd och råd runt bak med surdeg.

Inga frågor är dumma, alla recept och tips varmt välkomna - vi här i tråden har en sak gemensamt - vi älskar att baka med surdeg!

Hon har anlänt... pokergirl.blogg.se
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-10 23:02
    Nu finns vi i ny tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m50575486.html
  • Svar på tråden Tråden för oss som bakar med surdeg
  • Pokergirl

Gjorde en ny tråd, hoppas det var okej. Det var så givande att läsa alla recept, tips och råd i förra tråden.

Måste börja med att tipsa om Jan Hedhs nya brödbok, vilken helt underbar bok! Slår Martins bok med hästlängder! Hedhs bok innehåller levainbröd, surdegsbröd, söta bröd och bröd utan surdeg. Vilken inspirationskälla!

• Sigrid

Ja, vad bra med en fortsättningstråd. Jag lägger in min fråga som jag skrev i slutet av den andra tråden:

Ni som testat att baka Martins bröd från hans bok med rågsurdegsgrund, vilket är er favorit?

Jag har bara testat Russin- och solrosbrödet (men med aprikos en gång istället för russin och rivet äpple istället för russin vid andra tillfället) och det var gott och enkelt att göra.

Funderar på att testa vörtbrödet.

• MBert

Hur går det Hanniz? Har du fått till någon bra surdegsstart?

Här är Saltå Kvarns recept:
    Rågsurdegsstart
    Steg 1
    200 g (ca 3 dl) rågmjöl, gärna ekologiskt
    1 rivet äpple
    1,5-2 dl vatten 45°

Blanda allt väl till en trögflytande smet. Fyll en stor burk (1 liter) till max hälften. Låt burken stå i 2-4 dagar vid 28-30° (tips är att sätta det i en kall ugn med endast ugnslampan tänd). Rör eller skaka på burken 1-2 gånger per dag. När degen börjar bubbla och har en lätt syrlig och frisk doft är det dags för nästa steg.

Steg 2
    150 g (ca 3 dl) rågmjöl, gärna ekologiskt
    50 g (ca 1 dl) vetemjöl
    2 dl vatten 45°

Rör i ingredienserna för steg 2 i den första surdegen (steg 1). Låt burken stå ytterligare 1 dygn. Optimal temperatur är 28-30°. Den är färdig när den bubblar samt doftar och smakar gott. Är du osäker, låt den stå ytterligare några timmar. Förvara surdegsstarten i burk med tättslutande lock i kylen. Mata den en gång i veckan med 1-2 msk vatten och 1 msk rågmjöl. Rör om noga.

• Tr6ek

Sigrid: Jag bakde baguetterna med vetesurdeg och jäst idag och dom blev jätte goda! Annars har jag bara gjort levain med vildjäst från boken (också supergott!). Står å bläddrar i boken nästan varje dag men kan aldrig bestämma vilket recpt jag ska testa =) Gatt man inte ha flytande vörtextrakt i vörtbrödet? Det skulle väl vara svårt att få tag på? Annars hade jag velat testa det också..

Pokergirl: Är det inte Jan Hedhs böcker som ska vara så krångliga? Eller är det bara Martin som tycker det kanske =P

• Sigrid
    Tr6ek skrev 2009-11-12 19:40:25 följande:
    Sigrid: Jag bakde baguetterna med vetesurdeg och jäst idag och dom blev jätte goda! Annars har jag bara gjort levain med vildjäst från boken (också supergott!). Står å bläddrar i boken nästan varje dag men kan aldrig bestämma vilket recpt jag ska testa =) Gatt man inte ha flytande vörtextrakt i vörtbrödet? Det skulle väl vara svårt att få tag på? Annars hade jag velat testa det också.. Pokergirl: Är det inte Jan Hedhs böcker som ska vara så krångliga? Eller är det bara Martin som tycker det kanske =P
    Jag tänkte testa att koka svagdricka istället för flytande vört, få se hur det blir.
  • Pokergirl

Tr6ek: Recepten innehåller fler moment än vad Martins recept gör, dock tycker jag att dom är mkt pedagogiskt upplagda och lätta att förstå. Min upplevelse är att Martins bok är en "hobbybok" och Hedhs bok är skriven av ett proffs, han kan på ett helt annat sätt förklara varför man ska göra på ett visst sätt. Dessutom har boken väldigt mkt bra info om olika tekniker, kryddor och information om temperaturer, jäsningar, metod med mera.

• Hundägare i Gbg
    Sigrid skrev 2009-11-12 20:52:01 följande:
    Jag tänkte testa att koka svagdricka istället för flytande vört, få se hur det blir.
    Min man brygger öl hemma så jag har tillgång till riktig vört. Måste testa!

En liten fråga, min surdeg har blivit lite matt på ytan, är det för att den är på väg att mögla eller helt normalt? Den luktar surt och fint...
  • Tr6ek

Pokergirl: Jo, fast det beror väl på att Martin bara har hållit på i 2-3 år och att han har lärt sig mycket från Hedhs böcker har jag för mig. Martin är ju långt ifrån ett proffs men jag gillar hans sätt för det är mer likt mitt eget =P Fast jag ska se om jag hittar nå Hedh böcker att kika igenom.

• Tr6ek

Hundägare i Gbg skrev 2009-11-13 10:46:32 följande:

Min man brygger öl hemma så jag har tillgång till riktig vört. Måste testa! En liten fråga, min surdeg har blivit lite matt på ytan, är det för att den är på väg att mögla eller helt normalt? Den luktar surt och fint...
    Den har inte torkat lite?
Svar på tråden Tråden för oss som bakar med surdeg