• oktobergroda

HJÄLP! Tvättmaskinen tömmer inte ut vatten!

Har en tvättmaskin, Bosch WOF 2000. Fick den inkopplad idag, körde startprogrammet enligt bruksanvisningen som jag fick mailad till mig från Bosch, men maskinen vägrar tömma vatten. Har testat allt, men den vill inte. Sambon tömde den genom kranen på framsidan.

Någon som har några tips på vad som kan vara fel?

• Svar på tråden HJÄLP! Tvättmaskinen tömmer inte ut vatten!
  • Anatha

Den är ny alltså? Annars ska man kolla filtret om något har fastnat.

• oktobergroda

Nej, inte ny, glömde skriva det. Maskinen är från 1999 (fick veta det när jag ringde Bosch om en bruksanvisning). Den har stått ett par år, men verkar funka annars.

Var sitter filtret? Hur kommer man enklast åt det?

• Anatha
    oktobergroda skrev 2009-11-12 19:30:29 följande:
    Var sitter filtret? Hur kommer man enklast åt det?
    Det är olika på olika modeller du får kolla bruksanvisningen var det sitter och var man tömmer det. Är det igenkloggat så kan inte maskinen tömma. Jag hittade en halv peruk, massa gummisnoddar och ludd i mitt filter när jag tömde det.
  • lianem

Brukar sitta en lucka längst ner på maskinen. Där finns det en grej du kan skruva av och dra i ett snöre så öppnas luckan. Blir blött på golvet, en varning bara! Sen så kollar du/känner du att grejen där i snurrar och tar bort det som fastnat. Händer några gånger per år på min maskin. Dock inte samma märke. Annars vet jag inte vad det kan vara.

• oktobergroda

Jag har gjort rent filtret (tror jag), kör en snabbtvätt nu med tom maskin, så får vi se hur det går =)

Annars får jag leta vidare efter filtret. Ska kolla i manualen också om det står något om filter där!

Jag tar gärna emot fler svar ändå =)

• Anatha

Kör inte maskinen tom släng in ett lakan eller något. Jag har hört men vet inte om det finns substans i det att man inte ska köra den tom.

• oktobergroda

Ska se om det funkar som jag gör nu, annars så ska jag testa att slänga i några gamla handdukar jag har liggande som bara ska användas i nödfall (exempelvis avfrostning av frysen).

Insåg precis, när jag satt och kollade i manualen som jag fick mailad till mig att det saknas sidor! Ska maila dem, och se om jag kan få de sista sidorna också. Där står om hur man "Rengör aloppspumpen". Bara för att jag har fått till sidan innan det =(

• oktobergroda

Nu släpper den ifrån sig vattnet! Så det var nog gamla rester av damm och tvättmedel som var liggande i den. Kör en halvmaskin med lite handdukar nu, och ser om det blir lika bra resultat =)

Ska bli hur skönt som helst att kunna tvätta i lägenheten och inte behöva anpassa sig efter tiderna i tvättstugan!

Tack för råden allihop!

• Anatha

Behöver du hela manualen så kan du posta exakt vad tvättmaskinen heter så kan jag se om jag kan hitta den. Jag hittade den till min tvättmaskin på nätet efter lite runtsökande.

• oktobergroda

Den heter Bosch WOF 2000 SN, men manualen går inte att hitta på nätet. Har kollat runt på alla möjliga språk, söksidor med mera. Men om du hittar den så är jag evigt tacksam! =)

Mailade bosch, men de hade bara fram till sidan 27 av 35, så om jag vill ha en hel så får jag betala 100 kr verkar det som. Har mailat vidare till reservdelar, och ska se om de har någon.

• Oleckne

Jag har en tvättmaskinen WD-10162F somr tvättat bra ett ta efter det vi övertagit den med en lägenhet.

Symptom: Maskinen slutför inte tvättprogrammet (inget av programmen). 
    Felmeddelande: Den högra displayen visar: OE och 
    Konsekvens: Det går inte att tömma tvättmaskinen på vatten.
    Åtgärd: Öppnat luckan längst ned tagit loss slangen och tömt på vatten. Öppnat runda rensluckan och tagit ut två "skortkragsplastbitar" och trots detta fungerar inte tvättmaskinen normalt efter flera försök.

Vad kan man göra själv för att åtgärda problemet? 

Svar på tråden HJÄLP! Tvättmaskinen tömmer inte ut vatten!