• Rebster

Krämbullar! Hur fasen gör man?

Jag har ätit krämbullar idag och det är så sjukt gott. Jag har googlat på recept men då kommer det upp recept på vaniljbullar. Krämbullar innehåller väl vaniljkräm och vispad grädde blandat?
    Ok, nu till den dumma frågan: Hur spritsar man in krämen efteråt? Blir det ett hålrum inne i bullen när den gräddas? För om man t.ex. gör vaniljbullar så blir ju krämen lite fast när bullarna gräddas i ugnen om man lägger på krämen innan bullarna skjutsas in i ugnen. Det är ju inte det jag är ute efter, utan det krämiga goa'.
    HUR GÖR MAN?

• Svar på tråden Krämbullar! Hur fasen gör man?
  • EJai

Jag har aldrig varit med om grädde mixat med vanilj kräm. Tror bara det e vaniljkräm

• Rebster
    våren1987 skrev 2009-11-12 20:32:02 följande:
    Jag har aldrig varit med om grädde mixat med vanilj kräm. Tror bara det e vaniljkräm
    Nej, för jag frågade idag om det var "gräddkräm" och hon på bageriet sa att det var det. De med vaniljkräm kallas vaniljbulle.
  • Bustrollen

Jag har gjort båda varianterna, du gör en vanlig slät söt bulle och sen när den har svalnat lite så spritsar du med en spritspåse(köpt eller egengjord) genom att trycka igenom struten in i bullen och trycker i önskad mängd.

Vill du ha med gräddkräm så blandar du vispad grädde och vaniljkräm tills du fått den smak du vill ha.

Många penslar sen bullen med smält smör och rullar i strösocker. Vissa rullar även i kanelsocker istället för vanligt socker. Man kan även pudra med florsocker.

• Rebster
    Bustrollen skrev 2009-11-12 20:39:11 följande:
    Jag har gjort båda varianterna, du gör en vanlig slät söt bulle och sen när den har svalnat lite så spritsar du med en spritspåse(köpt eller egengjord) genom att trycka igenom struten in i bullen och trycker i önskad mängd.Vill du ha med gräddkräm så blandar du vispad grädde och vaniljkräm tills du fått den smak du vill ha.Många penslar sen bullen med smält smör och rullar i strösocker. Vissa rullar även i kanelsocker istället för vanligt socker. Man kan även pudra med florsocker.
    Aha, så man spritsar alltså i det efteråt! Jag trodde att bullen var för kompakt för det men då vet jag. Tack så mycket!
  • Bustrollen
    Rebster skrev 2009-11-12 20:43:46 följande:
    Aha, så man spritsar alltså i det efteråt! Jag trodde att bullen var för kompakt för det men då vet jag. Tack så mycket!
    Det är förvånansvärt fluffigt i. Det är dock lättare att göra när bullarna är lite halvvarma och sen ska de stå i kylen pga krämen men det förstod du nog.
  • Rebster
    Bustrollen skrev 2009-11-12 20:46:23 följande:
    Det är förvånansvärt fluffigt i. Det är dock lättare att göra när bullarna är lite halvvarma och sen ska de stå i kylen pga krämen men det förstod du nog.
    Ha ha, ja det förstod jag trots den dumma frågan!
  • Bustrollen
    Rebster skrev 2009-11-12 20:57:58 följande:
    Ha ha, ja det förstod jag trots den dumma frågan!
    Vilken tur
  • Rebster
    lillekatt skrev 2009-11-12 21:01:09 följande:
    Åh vad gott..krämbulle måste jag göra imorgon..*längtar*..
    Eller hur *gaaah*!!
  • lillekatt
    Rebster skrev 2009-11-12 21:02:46 följande:
    Eller hur *gaaah*!!
    hade jag haft alla ingredienser hemma så hade jag redan börjat nu..:)
Svar på tråden Krämbullar! Hur fasen gör man?