• Sweetheart86

Allergisk reaktion HJÄLP!

Min dotter fick idag penicillinen kåvopenin, hon har nu fått utslag över kroppen (ser ut som om hon ramlat i brännässlor).. någon som varit med om detta? Jag är orolig. Ringde sjukupplysningen men det är 30 min telefonkö. Jag behöver svar nu.!

Jag uppskattar verkligen om ni skriver (erfarna)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-12 20:37
    Ska tillägga att hon är 15 månader.

• Svar på tråden Allergisk reaktion HJÄLP!
  • Mariohn

Det är vanligt att man får nässelutslag av kåvepenin. Både barn och vuxna kan reagera på det viset. Har hon mycket utslag eller utslag som sprider sig snabbt och ökar i antal över hela kroppen tycker jag att du ska åka in med tanke på att hon är så liten.

• Näckros

Hon har fått urticaria av Kåvepenin som hon tydligen inte tål. Sök läkare som skriver ut annan penicillin. Har hon fler symtom än utslagen? Ha henne under uppsikt så hon inte får svårt att andas, då åker ni till sjukhus direkt!
    Vanligtvis går dessa utslag tillbaka när man slutar ge medicinen men det är alltid bäst att vara vaksam.

• Madelene0

Min son fick sådana utslag och han fick nånting för det så att det gick tillbaka. Han var nästan illröd på större delen av kroppen. Se till så att ni får träffa nån som kan titta på utslagen så att dom kan avgöra vad som behövs göras.. Mins son fick 3 månader senare göra ett blodprov för att se om han hade allergi mot pencillin.. Samt pricktest och provokation..

• Flikkan84

Min son fick oxå prickar av penicilin, kommer inte ihåg om det va kåvepenin, men jag tror det... Ringde till vårdcentralen då å fick träffa en annan läkare än den som skrev ut det... Han sa att allergi inte märks första gången någon äter penicillin så han skrev inte ens in det i journalen... Men sonen skulle ändå sluta äta det, för han tyckte inte att han behövde någon överhuvudtaget... Den första läkaren sa att sonen hade början på en öroninflammation....

• Sweetheart86
    Raggarmunk skrev 2009-11-12 20:40:00 följande:
    varför äter hon penicillin? om man får fråga
    Hon har inflammation i örat
  • Sweetheart86
    Näckros skrev 2009-11-12 20:40:09 följande:
    Hon har fått urticaria av Kåvepenin som hon tydligen inte tål. Sök läkare som skriver ut annan penicillin. Har hon fler symtom än utslagen? Ha henne under uppsikt så hon inte får svårt att andas, då åker ni till sjukhus direkt! Vanligtvis går dessa utslag tillbaka när man slutar ge medicinen men det är alltid bäst att vara vaksam.
    Jag ska hålla stor koll på henne.
    Nej hon är pigg för övrigt.
  • Sweetheart86
    Mariohn skrev 2009-11-12 20:39:30 följande:
    Det är vanligt att man får nässelutslag av kåvepenin. Både barn och vuxna kan reagera på det viset. Har hon mycket utslag eller utslag som sprider sig snabbt och ökar i antal över hela kroppen tycker jag att du ska åka in med tanke på att hon är så liten.
    Det sprider sig snabbt tycker jag, men hon är pigg för övrigt.
    Jag får gå till distriktan i morgon bitti.
Svar på tråden Allergisk reaktion HJÄLP!