• Snufs

Socionomstudenter/socionomer, eller andra också..

Jag har börjat fundera lite runt nästa termin på socionomprogrammet termin 3 då vi ska ut på praktik och sedan skriva en rapport runt det. Jag gillar att skriva, men vill känna mej förberedd för att de ska bli så bra som möjligt. Är det någon som har tips om bra sorters praktikplatser, och vad innebär det att skriva en rapport, finns det bra sidor på nätet att kolla på. Jag är intresserad av familjer och barn och vill skaffa mej erfarenhet och kunskap inom detta område. Ska ju även ut på en längre praktik termin 5 så jag vill spara att kunna praktisera inom socialförvaltningen till dess. Fundrar på något behandlingshem eller BUP när jag ska skriva rapporten. Men jag behöver tips och ideér i massor. När man sen söker jobb är det någon som vet hur mycket det betyder var man har praktiserat tidigare, räknas det in som en merit eller är det för kort tid? Såååå tacksam för svar!!!

• Svar på tråden Socionomstudenter/socionomer, eller andra också..
  • Troll20

Jag läser tremin 3 på socionomprogrammet och vi får inte välja praktikplats för b-uppsatsen. Däremot får vi välja vem vi vill skriva tillsammans med. Tycker det är ganska bra att man inte får välja. Känns som om det äv viktigt att få inblick i sådant som man kanske inte tänkt så mycket på innan. Sen är ju risken mindre att man nischar för tajt om man inte får välja. Känns bra och bredare helt enkelt.

• Blonde

Jag är färdig socionom. Jag tror att din praktiksamordnare kan hjälpa dig i hög grad med dina funderingar. Min erfarenhet är att den typen av praktikplats du är ute efter (BUP/behandlingshem) främst går till personer som kommit längre i sin utbildning dels för att det är mer krävande och dels för att (om det är som i min skola - Sthlm) man som praktikant har en annan roll under första och andra praktiken. Den första mer observerande och den andra mer aktiv/självständig.
    Rapporten som skulle skrivas utifrån praktiken behöver du nog inte oroa dig för så här i förhand. Under din första praktik kommer du förmodligen få så pass mkt erfarenheter, tankeställare och funderingar att det räcker. Vi fick skriva vår rapport i 2 delar: dels beskriva praktikplatsen och dels skriva om egna erfarenheter utifrån tema (möten) och koppla våra tankar till litteraturen.

Ang meriter och praktikplatsen:
    Det KAN vara meriterande. Men det kan se lite pluttigt ut oxå. Tolkar det som att du inte har nån erfarenhet öht av socialt arbete, då kan det ju vara fruktbart att nämna sina gamla praktikplatser, men ärligt - hur mkt hinner man lära sig på 10 v?! När du söker jobb - gå lite på känslan, kan praktikplatserna vara meriterande eller betydelsefulla för just DET jobbet?
    En annan fundering ang detta är om din blivande handledare har lust att vara referensperson, glöm inte att fråga det om du tänkte ta med praktiken i meritlistan.

Av intresse:
    Går du i Sthlm?

• Millans hustru

hej! jag skulle nog väljatvärtom, att prova soc, gärna familjegrupp nu, o BUP nästa praktik. På BUP, som andra praktik kan man ibland till omed få ha egna klienter. Det var en oerhört givande praktik för mig i alla fall. jag hade mer teoretiska kunskaper o famlade lite lite mindre. dessutom gav det utmärkt möjlighet att söka c-uppsats-ämne o vidare gav det lite mod inför kommande jobbsökande. Soc är en väldigt nyttig erfarenhet o det passar utmärkt att skriva sina rapporter kring soc! Jag finns här om du vill bolla. allt kanske är annorlunda nu, jag gick ut för fem år sen, men bolla på med mig bara. jag gick i stockholm.

• Snufs

Tack till er som svarat!!! Det var bra tips ni kom med, har inte tänkt själv riktigt på det sättet. När man tänker efter så är det nog inte så dumt att försöka få praktik på Bup när man är lite mer varm i kläderna. Sen tänker jag också hela tiden på om det blir lättare att få jobb på ett socialkontor ifall man gjort den längre praktiken där. Då har man ju lixom fått in foten. Eller det kanske inte fungerar så, alla jobb måste väl endå annonseras ut antar jag. Jag går förresten inte i Stockholm.

• Blonde

Precis som Millans hustru skrev, så finns även jag här om du vill bolla lite tankar, idéer... Tycker bara att det är kul!

• icka78ngelica

Hej!
    Läser socionom prog i växjö och är inne på min 4 termin. Vi har bara praktik i termin 5. I de andra terminerna har vi haft korta fältstudier. Ska skriva B uppsats nu! Jag ska ta min praktik sist för jag har en liten kille som är 2 månader!

Svar på tråden Socionomstudenter/socionomer, eller andra också..