• Anonym

Begravning

Min pappa avled för 2 veckor sedan väldigt hastigt. Han var hemma hos mig och fikade. Sa sedan att han mådde lite dåligt och ville åka hem. Efter några timmar ringer dom från sjukhuset att pappa ligger på operation av kroppspulsådern, och att vi genast måste komma. Tyvärr så klarade inte pappa operationen, han vart bara 60 år.
    Nu så närmar sig begravning, ska till prästen idag.
    Vilka psalmer brukar man ha är det någon som vet?

Min dotter som är 4 år, saknar sin morfar så mycket.
    Dom träffades varje helg och han hämtade henne ibland på dagis.
    Hon har blivit arg för att han åkt till himlen och inte är här och leker med henne.
    Är det någon som har bra erfarenhet av små barn och sorg?

• Svar på tråden Begravning
  • Anonym (kyrkoskrivare)

Psalmerna är något ni får bestämma helt själva. Prästen kan komma med förslag och ev sjunga en bit för att ni ska kunna välja. Ta det lugnt och låt sorgen ha sin gång, man måste inte bestämma allt på en gång.

Delar din sorg, hoppas ni ser ljuset i tunneln.

• Näver

Hej, när mina tjejer var 2 och 7 år så dog deras pappa hastigt. Det var mycket ilska och tårar

Hör av dej på inbox om du vill prata mer.
    Helena

• Hannajo

Det finns en bra bok som vi har läst i skolan om sorg, den heter Farfar och lammen eller något sådant. Tror att den kan fungera för en 4-åring att lyssna på.

Jag tror att du kan hitta psalmtips på svenska kyrkans hemsida, annars hjälper säkerligen prästen till att hitta något bra.

Beklagar sorgen.

Elvira dec -04, Oskar juni -08 www.livet-enligt-johanna.blogspot.com
  • Kissekatt

Först och främst vill jag beklaga förlusten av din pappa som verkar ha varit en underbar morfar åt din dotter.
    Präster brukar vara bra på barn och sorg. Även på begravningsbyrån brukar man kunna få råd och t.ex tips på böcker att läsa för barnet.
    Även förskolepersonalen har ofta utbildning i krishantering för barn vid sorg.
    Men viktigast av allt tycker jag är att man gör barnet delaktig och faktiskt låter barnet se att man själv är ledsen, men att man får vara det och att det inte är något farligt.

• Hannajo

249 Blott en dag, ett ögonblick i sänder
    190 Bred dina vida vingar
    297 Härlig är jorden

Jag tror att Kissekatt har rätt, det är viktigt att inte gömma sina känslor för barnet utan visa att det är ok att vara ledsen.

• Hannajo
    Vanliga begravningspsalmer
    190 - Bred dina vida vingar 248 - Tryggare kan ingen vara 249 - Blott en dag ett ögonblick i sänder 271 - Närmare Gud till dig 277 - Så tag nu mina händer 269 - Sorgen och glädjen 297 - Härlig är jorden 300 - O, hur saligt att få vandra 304 - Lär du mig skog att vissna glad
    Mindre kända begravningspsalmer
    256 - Var inte rädd 285 - Det finns djup i Herrens godhet 303 - Det finns en väg till himmelen 311 - Jag skall gråtande 796 - Du lilla barn 797 - Var inte rädd för mörkret 798 - Som liljan på sin äng
  • Anonym

Tack för svaren.

• ludicrous

Hej. Min dotter blir fyra år i januari, hennes pappa gick bort hastigt i en olycka för snart två månader sen.. Hon har hanterat det bra, men saknar pappa mycket..
    Hon har en pappaängel och är stolt över honom.. Är det ngt specifikt du undrar över eller så så är det bara att höra av dig

• tusselusse

Hej anonym,

jag förlorade min pappa på liknande sätt, det är hemskt. Jag beklagar. Vi valde inga psalmer, utan låtar vi tyckte passade bra för honom och oss. Istället för begravning kallade vi det för pappas sista fest, det passade honom bättre och just då var jag så otroligt trött på all sorg att jag inte orkade mer ledsenhet. Vi valde bla "wish you were here" med pink floyd, pappa tyckte om den. Jag är glad att vi gjorde så än idag, snart ett år senare.
    Jag har startat en tråd för föräldrar som förlorat sina föräldrar, men du känner dig kanske inte redo för det, eller att det passar dig.
    Jag minns knappt något från de första veckorna efter pappas död, det är suddigt. Allt var bara kaos och skräck som jag minns det, men, det blir bättre. Livet går vidare, särskilt genom ditt barn. Jag tror också att det är okej att visa sorg för barn och att prata om det.
    Hör av dig om du vill prata mer.

• Anonym (fskl)

det finns en underbar bok som heter "adjö herr Muffin" som handlar om sorg och döden. Personligen tycker jag den är väldigt bra skriven och lämplig att läsa med din dotter.
    Kom ihåg, att det inte just behöver vara psalmer, utan musik som har en betydelse för er, din far, eller er relation och minnen. På min morfars begravning hade vi bara en psalm- och gyllene tider.

Jag beklagar er sorg och hoppas på att dom ljusa och vackra minnena bevaras.

• Ninja05

Beklagar din sorg Ts!

Min pappa dog även han väldigt hastigt 52 år gammal i mitten av sommaren.. Vi hade iaf psalmen "Blott en dag" Sedan en norsk psalm eftersom pappa var norsk i grunden så det tyckte vi passade. Var pappas bästa vän som även han är norrman som sjöng den sistnämnda, mkt vackert.

Ni bestämmer ju helt själva som sagt. Kanske ska ni ta någon psalm ni förknippar med din pappa? Eller någon ni vet att han gillade? Eller bara ta en du tycker är fin, ni bestämmer ju som sagt!

Hoppas ni får en fin minnesstund för din pappa, och att du och familjen orkar ta er igenom detta!

Svar på tråden Begravning