• Ior gumman

bostadsrättens eller vårat?

hej!
    vi har fått ett litet/stort problem vårat avloppsrör har släppts i från varandra mellan stamröret och nyckellåset så det har sprutat avloppsvatten ut i sopskåpet.
    Följden är att det är ett hål i sopskåpet som vattnet har runnit ner i och ut under mattan i köke,t så det stinker avlopp i hela köket det är alltså mycket vatten under säkert en period som har läckt ut.

Men nu undrar jag, Vet någon vart gränsen går mellan vårat (bostadsrättsinnehavaren) och bostadsrättens avloppsrör?

(Mitt försäkringsbolag säger att det är bostadrättens avloppsrör och bostadsrätten säger att det är vårat rör eller att den har delat sig mellan vårat och deras och då vårat "fel")

• Svar på tråden bostadsrättens eller vårat?
  • Tjoflöjt

Har ni tittat i stadgarna? Där bruakr det stå var gränserna går mellan lägenhetsinnehavarnas och föreningens saker.

• Ulf Harrys Farsa

Ulf Harrys Farsa skrev 2009-11-13 12:49:52 följande:

Det är föreningens
    eller...
    stammen är föreningens, röret från diskbänken till stammen är din.
  • Åsa Lund

Om det inte är bytt sen huset byggdes (= bytt av nån lägenhetsinnehavare) så är det nåt som föreningen försett lägenheten med. Alltså är det deras ansvar att den är hel tycker jag!

• Ulf Harrys Farsa

Åsa Lund skrev 2009-11-13 13:30:39 följande:

Om det inte är bytt sen huset byggdes (= bytt av nån lägenhetsinnehavare) så är det nåt som föreningen försett lägenheten med. Alltså är det deras ansvar att den är hel tycker jag!
    tänk så här...
    bostadsrätt = rätt att bo på en yta som motsvarar din andel i föreningen, allt mellan vägg - vägg är ditt ansvar, alltså typ allt som finns mellan tapeterna i en lägenhet, inkluderar all lös inredning inkl kylskåp, diskbänk (även köksavloppsrören fram till stammen), toalettstol, parkettgolv, insidan av dörren, kranar, badkar, ja i stort sett allt. Undantag Värmesystem t.ex element, varm & kallvattenrör.

lite off-topic:
    Rent teoretisk kan en förening flytta en medlem från en lägenhet till en annan eftersom att man inte "äger" lägenheten specifikt, utan bara en andel av fastigheten/erna, praktiskt är detta dock svårt, men fullt genomförbart helt lagligt.
  • Åsa Lund

Föreningen svarar väl iaf för den inredning som den försett lägenheten med? Står det inte så i stadgarna?
    Är det bytt av nuvarande eller tidigare lägenhetsinnehavare så är det inget snack, medlemmens ansvar...

• Ulf Harrys Farsa

Åsa Lund skrev 2009-11-13 13:47:11 följande:

Föreningen svarar väl iaf för den inredning som den försett lägenheten med? Står det inte så i stadgarna? Är det bytt av nuvarande eller tidigare lägenhetsinnehavare så är det inget snack, medlemmens ansvar...
    Om din förening har det i stadgarna så, men det är tyvärr inte troligt att föreningen har ansvar för något sådant, i en hyresrätt däremot är egentligen allt fastighetsägarens ansvar, fast slår man av en vattenledning och fixar översvämmning är det ju hyresgästens försäkring som blir lidande, precis som i en bostadsrätt.

Tänk på att du är en del av föreningen, så om det nu är så att föreningen är ansvarig för t.ex diskbänk så är du med och betalar om samma sak händer grannen, vill du det?

Många tror tyvärr att t.ex tvättstugan är gratis, att det är okej att slösa varmvatten, skiter i att man inte ska slänga plast i föreningens pappersåtervinning etc, för att det är ju föreningen som betalar... ja... alla medlemmar betalar, även Herr & Fru långduschare eller Agda 96år som tejpar igen ventilationen och har 45 grader varmt inne ;)
  • Ior gumman

hej!
    Fick veta nu av bostadsrättens försäkringsbolag att de tar på sig alla, utom om vi är tvungna att flytta ifrån lägenheten (vilket jag inte hoppas :-S).
    De sa vill mig att nyckellåset är vårat och stamröret är deras och stamröret går inte i väggen utan, det är en bit som går utanflör i skåpen. Problemet här är vilket rör som har släppt från vilket rör?!
    Men nu kommer snickaren på måndag så det gick fort. Anmälde det till ordförande förra söndagen (exakt för en vecka sedan) han kontaktade sitt försäkringsbolag på Tisdagen o nu på måndag kommer snickarna o börjar riva

FLIXFLAX- ne jag letade o letade efter stadgarna men jag är sååå dålig på att läsa i sånna, men detta gick ju fort så och det blev bostadsrättens försäkringsbolag så ajg ska inte bråka tack så jätte mycket för hjälpen för den sidan var rikitgt bra, om man vill veta andra saker som amn får upp i hjärnan ibland, för sånnt är ju intresant! tackar!

• Ior gumman

Ulf Harrys Farsa skrev 2009-11-13 12:50:41 följande:

Ulf Harrys Farsa skrev 2009-11-13 12:49:52 följande:
    eller...stammen är föreningens, röret från diskbänken till stammen är din.
    skrev det innan....men inte enl vår ordförande o dens försäkringsbolag så är nyckellåset vårat och stamledningen bostadsrätens.
    Så det under diskbänken fram till det tjockare röret och lite mörkare röret som kommer ut från väggen (i vårt fall stamledningen) det är vårat rör, så hade felet legat en koppling över där det gjorde, så hade det varit vårat.¨
    ( svårt att förklara för jag är sååå dålig på detta, men hänger du med?? hihihi)
  • Ulf Harrys Farsa

Ior gumman skrev 2009-11-15 08:52:15 följande:

Ulf Harrys Farsa skrev 2009-11-13 12:50:41 följande: skrev det innan....men inte enl vår ordförande o dens försäkringsbolag så är nyckellåset vårat och stamledningen bostadsrätens. Så det under diskbänken fram till det tjockare röret och lite mörkare röret som kommer ut från väggen (i vårt fall stamledningen) det är vårat rör, så hade felet legat en koppling över där det gjorde, så hade det varit vårat.¨ ( svårt att förklara för jag är sååå dålig på detta, men hänger du med?? hihihi)
    japps ;) jag vet precis vad du menar, skönt att det fixar sig.
  • Ior gumman

hejsan!
    kan berätta för de som vill veta...att bråket om räkningen kommit nu igen!!!
    Det var inte sant de som bostadsrättnen tog på sig innan...de kom en dag och berättade att vi får betala allt!
    VI har nu kopplat in en jurist som säger att man ska kolla på det som är skadat och inte på avloppsröret. Alltså det som är synligt är vårat, alltså tarkett golvet och arbetet med att sätta in golvet...
    Bostadsrätten betalar de skador som inte är synliga alltså grunden under golvet och pumpen som har tagit bort fukten i golvet.
    Tänkte bara om ni är intresserad och för er andra som behöver hjälp, om det händer er. NU arbetar våra jurister med detta , får se hur det slutar!!!

• Skruttis1979
    Ior gumman skrev 2010-01-31 10:59:56 följande:
    hejsan! kan berätta för de som vill veta...att bråket om räkningen kommit nu igen!!! Det var inte sant de som bostadsrättnen tog på sig innan...de kom en dag och berättade att vi får betala allt! VI har nu kopplat in en jurist som säger att man ska kolla på det som är skadat och inte på avloppsröret. Alltså det som är synligt är vårat, alltså tarkett golvet och arbetet med att sätta in golvet... Bostadsrätten betalar de skador som inte är synliga alltså grunden under golvet och pumpen som har tagit bort fukten i golvet. Tänkte bara om ni är intresserad och för er andra som behöver hjälp, om det händer er. NU arbetar våra jurister med detta , får se hur det slutar!!!
    Oh, du får uppdatera oss här sen!!
Svar på tråden bostadsrättens eller vårat?