• hanna1985

Tips på bra & enkelt mellanmål till en 10-månaders!

Ja, som rubriken lyder, har ni några bra tips på snabba och enkla men ändå nyttiga och bra mellanmål till en 10-månaders gosse?
    Han gillar nämligen inte det smidigaste: banan!

Räcker det med ex. en 1/4 polarkaka med leverpastej?
    (han är inte så stor i maten i övrigt)...

Alltid kul med bra tips från andra föräldrar! =)

• Svar på tråden Tips på bra & enkelt mellanmål till en 10-månaders!
  • Anna Sui

Turkiskt youghurt med frukt. Mixa fryst frukt (Hallon, mango mm) med yoghurt och frys in igen. Ta fram i lagom tid innan så det hinner tina när man är iväg.
    Kiwi, bär, clementin tycker jag är lätt att ta med.
    Plättar och frukt.
    Egen risifrutti går att göra; koka risgrynsgröt och blanda med grädde och bär.
    Smörgås med leverpastej, som du skrev. Mängden han behöver kan nog bara du avgöra. Verkar han fortfarande hungrig, ja då skulle jag ge lite större bit, eller komplettera med frukt.

• kokos

Keso med frukt! Ger jag min 7-månaders och han älskar det!

• mkvp

I den åldern körde vi mest med kall mannagrynsgröt blandad med fruktburk... superenkelt!

• MissComplicated

Vi brukar ge dotter (10,5 månad) dessa olika mellanmål:

- Naturell yoghurt/dofilus fil med mosad frukt i

- Fruktpannkaka (vanlig pannkakssmet som vi mosar banan eller annan frukt och blandar i sen steker lätt), det är verkligen en favorit. Lätt att äta själv för henne med:) Har såklart inte socker i pannkakssmeten.

- 1/2 Tunnbröd som vi rullar ihop med smör och leverpastej i, sen äter hon den själv.

- Mosad frukt + några majskrokar eller ev smörgåsrån

- Omelett + frukt

- Kokt ägg + frukt

Nu kommer jag inte på mer men hoppas du fick några tips iaf!

• MissComplicated

Mosad avocado med banan funkar också :)

• 071001

Omelette med ev tillbehör för matigare mellis, äggröra, yoggi/fil, frukt, smörgås, gröt.

• hanna1985

kan man ge dessa, i mina ögon, rejäla maträtter till min son som fortfarande är tandlös? han äter fortfarande bara 6mån. puréer och så fort jag försöker med en 8månadersburk med lite bitar i så kväljer han och vägrar.

• IsaCMoJs
    sallybuse skrev 2009-11-13 09:57:54 följande:
    Du kan prova att ge honom ris i frutti eller nyponsoppa,filmjölk,yougort.
    Hon ville ha nyttiga mellanmål, risifrutti är det MASSOR av socker i!! Det är det även i nyponsoppa!

Jag röstar för någon av de mellanmålsburkarna som finns eller kanske yoghurt med frukt
    Äntligen är hon här, vår älskade Moa
  • MammaTillDomFinaste

äpple med havregryn.

2 äpplen
    skär i bitar.
    lägg i kastrull, täck med vatten, inte mer än så.
    koka upp, koka 5 min.
    häll på 1/2dl havregryn och lite kanel.
    Koka 5 min till.
    Mixa till lagom storlek, jag skär nu äpplena i storlek så hon kan äta dom som dom är.

kan ätas varm, kall, går att frysa osv

Hemmagjord risifrutti, 1/2dl kokt ris (jag brukar spara när vi äter ris och lägga i frysen) och blanda med 1dl vispad grädde. välj själv frukt ewller fruktpuré till.

bananplättar.
    1 banan, mosa, vispa med 1 ägg och 1/2dl mjölk.
    Häll i plättjärn eller gör små plättar i stekpannan, funkar bra att frysa, kan också äötas kalla och varma, med grädde, utan. Perfekta att ta med sig på utflykt!

• MissComplicated

Kan han äta smörgås så skulle jag tippa på att han kan äta omelett och äggröra:) Det behöver ju knappast tuggas:)

• MissComplicated

Kan han äta smörgås så skulle jag tippa på att han kan äta omelett och äggröra:) Det behöver ju knappast tuggas:)

• MissComplicated

• hanna1985

ja, det förstås =) ska prova det nån dag.. brukar köra med de färdiga mellanmålsburkarna med frukt och yoghurt i av ren lathet =/ men ska försöka laga till ngt nån dag!!

• Anna Sui
    hanna1985 skrev 2009-11-20 19:12:51 följande:
    kan man ge dessa, i mina ögon, rejäla maträtter till min son som fortfarande är tandlös? han äter fortfarande bara 6mån. puréer och så fort jag försöker med en 8månadersburk med lite bitar i så kväljer han och vägrar.
    Så är det med sonen också. Han avskyr 8-månadersburkarna. Äter hellre hela bitar av mat, tex pasta, kyckling, ris mm. Till vår förvåning
Svar på tråden Tips på bra & enkelt mellanmål till en 10-månaders!