• notliketherest

Början till skägg/mustasch

Hej
    min snart 14 åring har börjat få skägg på hakan pyttelite och även mustasch.
    Vad ska han använda för att raka skägget, rakhyvel eller rakmaskin.
    Hur gör ni med era?
    Blir det mer fortare om man börjar raka det?
    Är detta tidigt eller vanlig ålder för mustasch?

• Svar på tråden Början till skägg/mustasch
  • The Black Lady

Låter helt normalt i den åldern... köp hem rakhyvel och låt han prova sig fram och kanske är det dags att ösnak sig en rakapparat i julklapp?

• Stårschan

"Hur gör ni med era"? Är inte det en fjortonårings eget huvudbry?

Utan tvivel är man inte klok - Tage Danielsson
  • Panzergrenadier

Köp en rakhyvel åt han och låt han själv bestämma när han vill raka sig :)

• Menhir

Sonen har inte börjat raka sig än och har han lika mycket skäggväxt som far sin räcker det med grov handduk ännu några år!

Men håret blir itne grövre för att man rakar det. Håret produceras i hårsäckar i hudet och håret självt kan inte kommunicera till hårsäcker "nu är jag avklippt - se till att göra grövre hår i fortsättningen". Hårgrovleken är genetiskt styrd och kan itne ändras så lätt (om man vaxar sig, dvs drar bort hårsäcken orkar kroppen inte alltid producera lika "bra" nya hårsäckar och då kan man få finare hår men det är en annan femma).

• Majsan70

Jag gjorde ingenting egentligen. Rakapparat fanns ju härhemma o rakhyvlar med.

• Konservativ tänkare

Introducera honom till billig rakning.

Jag använder en sån här:
    farm3.static.flickr.com/2464/3975040246_130cd60c43_o.jpg

Merkur HD eller 34C heter den.

Kostar 349:- på Gents. Finns antagligen billigare om man vill köpa från utlandet.

Det fina i kråksången är att rakbladen bara kostar några kronor styck, istället för ockerpriserna som Gillette tar för sina "bladsystem".

Detta tillsammans med en rakborste, raktvål och tvålkopp skulle utgöra en fin julklapp som han kommer ha nytta av hela livet. De här grejorna går inte sönder och behöver således aldrig bytas ut.

• ThisIsMe

Varför inte låta honom själv bestämma? Vill han raka hakan så antar jag att han själv kan köpa sig en rakhyvel utan att föräldrarna måste ha något med saken att göra. Eller så säger han att det är dags att köpa. Han är ju 14 år.

• Grodan12

Sonen fick rakhyvel och sedan kollade han med min man på rakapparater. Önskade sig en i julklapp som han fick.

Svar på tråden Början till skägg/mustasch