• flinx

v 21 - känner fortfarande inga fosterrörelser!

Jag är vi i 20+3 och enl litteraturen kan man känna fosterrörelser för första gången mellan v18-24. Men det verkar som om många känner rörelser tidigt. Jag tror inte jag har känt något än men det är svårt att veta hur det ska kännas. Visst vet jag att det kan dröja men man hinner ju bli lite nojjig... Hörde starkaoch fina hjärtslag för två veckor sen men är ändå otålig och vill känna rörelser för att få bekräftelse på att allt är OK!

Jag har moderkaka i framvägg och var rätt vätränad innan graviditet så det kanske "dämpar" mer? Ni som inte kände rörelser förrän senare, berätta!

• Svar på tråden v 21 - känner fortfarande inga fosterrörelser!
  • wellah

Du har ju modekakan fram då kan det dröja, ingen fara ska du se....

• Plastgurka

Lugn lugn!
    Jag kände ingenting förrän vecka 24. På UL sparkade den för fullt och när BM lyssnade på hjärtat så sparkade den så det hördes massor i högtalaren, men jag kände inget!
    Men helt plötsligt i vecka 24 satte den igång för fullt och nu i vecka 37 har jag en väldigt livlig bebbe därinne..
    Kan tillägga att jag också har moderkakan i framvägg!

• Mathildas mamma

Jag kände fosterrörelser med mitt första barn i v. 22 (jättesent tyckte jag!), flera veckor efter ul:et. Det är nog inte så ovanligt första gången. Och har du moderkakan iframvägg så är det inte konstigt alls att du inte känt nåt än. Men det kommer nog snart ska du få se!

• Finlänskmamma

Lägg dig ner i sängen och slappna av. slut ögonen och känn efter. Puffa förskicktigt lite med handen i magen så kanske du får en puff tillbaka... Dom flesta babyna brukar börja leva rövare i magen när mamman lägger sig ner för att gungandet slutar och dom vaknar. Pröva! Lycka till!

• fiolen

Flinx- Jag känner precis igen din oro. Jag är i vecka 20 och kan inte heller påstå att jag känner några tydliga rörelser. Man blir lätt orolig eftersom man väl är extra nojig. Jag försöker dock lita på vad bm sa på ultraljudet om att allt såg normalt ut. Jag har också moderkakan i framvägg och vad vältränad innan graviditeten. Det gör nog sitt till. Det ska bli spännande att se när man börjar känna! Jag ska följa Finlänskmammas råd att lägga mig och knuffa lite på magen, så får vi se vad som händer...

• Dulia

Jag kände fosterrörelser första gången i v. 23. Jag hade moderkakan i framvägg samt lite extra hull på magen som kan göra att man känner senare. Min dotter var lugn i magen ö h t och jag var ofta orolig över att nåt skulle vara fel. var hos BM på extra koller för att lyssna på hjärtat och var även uppe på förlossningen för ctg. Men ut kom en frisk och kry dotter!

• Halime

Jag är i v.20+4 och kände de första rörelserna för 6 dagar sen. Min moderkaka ligger också i framvägg.
    Känner mer och mer för varje dag.
    Oroa dig inte, det kommer!!

• vichy

Ær i v.21+4 och har inte kænt någon rørelse ænnu. Har dock varit på UL och sett mitt lilla liv leva loppan och det lugnar ju alltid men jag kan verkligen førstå din oro. Vi får væl se fram emot den dagen då vi kan hoppa av glædje før att vi kænt vår førsta spark.......

• flinx

Tack alla - precis vad man behövde höra!
    Men när vissa känner sparkar i v13 blir man ju fundersam!
    Vichy - det kanske kommer när somhelst!

• Doris

Visst kan det dröja innan man känner några rörelser, det är ju som alltid så olika. Jag är i vecka 17 och känner min bebis men bara om jag ligger eller sitter still. Här är ett litet tips, det funkar för att jag ska känna min bebis: Om jag lägger mig ner på sängen när jag är ordentligt kissnödig. Livmodern trycks ju uppåt lite av blåsan vilket gör det lättare att känna. Lägger handen på magen för att känna ännu bättre, så brukar bebisen inom någon minut alltid lägga sig lite tillrätta. brukar få ett antal buffar efter varann då. Den känner ju att man ändrat läge från stående till liggande. Hoppas det funkar för dig med!!

• Doris

glömde skriva att jag också har moderkakan i framvägg men jag känner ändå så det kan ju inte alltid påverka.

Svar på tråden v 21 - känner fortfarande inga fosterrörelser!