• Kitty baby

Hjälp! UVI och gravid - furadantin?

Hjälp,
    lämnade ett urinprov när jag var hos BM och blev nu uppringd och provsvaret visade att jag hade UVI och ska hämta ut Furadantin på apoteket nu.

Han inte riktig med att fråga något då jag satt på jobbet när jag blev uppringd...är det farligt att ha UVI under graviditet? (har aldrig haft uvi tidigare)

Kan antibiotikan vara farlig?
    Är vanligtvis väldigt restriktiv med penicillin då jag får svamp innan jag hunnit blinka - någon som har erfarenhet av uvi och svamp - hänger de ihop?

Läste om något som heter GBS som verkar jättejobbigt, farligt osv - eftersom BM inte sa något om det ska jag anta att jag inte har det i mitt urin?

Hjälp, hjälp, hjälp med information från er!
    Orolig.

• Svar på tråden Hjälp! UVI och gravid - furadantin?
  • Jesster

UVI under graviditeten ska inte gå obehandlad då den kan vandra upp till dina njurar samt ge sammandragningar som såsmåningom kan sätta igång en förlossning.

Jag åt Furadantin och Selexid när jag var gravid och hade UVI. Det är inte farligt att äta penicillin under graviditeten.

Den som söker han finner - www.google.se
  • Akleja

Jag hade uvi nu när jag var gravid. Det är väldigt vanligt hos gravida. Enligt min barnmorska samt läkaren är det inte farligt att ha uvi som gravid men problemet är att som gravid kan man ha uvi utan att känna det och att uvi:et utvecklas till njurbäckeninflammation. Det däremot är inte bra att ha som gravid. Minns inte riktigt varför...
    Själva uvi:et ska enl. läkaren inte påverka fostret.

Jag åt också Furadantin och läkaren sa att det är det mest beprövade penicillinet för gravida.

• Kitty baby

Tack för era svar!

Hatar verkligen att sitta med en massa funderingar o frågor självklart när det blir helg - så man inte kan ringa sin BM...
    Tur att FL finns!

• Zinzie

Bara samma som alla tidigare sagt.

UVI är farligt för att det kan orsaka sammandragningar och för tidig födsel, samt vandra upp till njurarna och göra en jättesjuk. Det är alltså väldigt viktigt att behandla.

Jag har också ätit furadantin och det är ofarligt för fostret. Jag fick inte svamp av furadantin, trots att jag brukar ha lätt för att få svamp. Alla former av antibiotika brukar ha ett speciellt spektrum, dvs speciella typer av bakterier som den är bra mot, och furadantin är hyfsat snäll mot slidans bakterier om jag förstått det rätt. Men det är ju alltid bra att se till att ha canesten hemma...

När man har GBS brukar de berätta om det, så det tror jag inte du har.

Svar på tråden Hjälp! UVI och gravid - furadantin?