• snartfaster

Cykla med bebis på magen

vad är det för fel på folk? Nu har jag vid flera tillfällen sett olika personer komma cyklande med sina små bebisar i bärsele på magen...

är detta vanligt och allmänt accepterat? är det lagligt?

Måste ju vara jättefarligt, tänk om de ramlar av cykeln eller blir påkörda.

• Svar på tråden Cykla med bebis på magen
  • Fjuppan

Det är ungefär lika smart som att åka slalom med barnet på ryggen.....

• Vickan I

Men gud, det har jag som tur är inte behövt bevittna. Är folk galna!!!!

(¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • snartfaster

Fjuppan: håller med

Vickan I: det undrar jag också, jag har blivit lika förvånad varje gång jag sett detta, vet inte vad man ska göra, har hitills inte vågat skrika åt dem/tuta på biltutan av rädsla för att de ska tappa koncentrationen och ramla av cykeln.

• Dr Mupp

Det är lika säkert/osäkert som att ha dem i cykelstol. Risken att falla med barn i bärsele är mindre än att falla med barn i cykelstol. Själv har jag testat med ett barn på ryggen i bärsele och sen samma barn i cykelstol och det var stor skillnad på balansen. Cykelstol gör att cykeln blir mer obalanserad.

Ska man cykla säkert med barn ska de sitta i cykelkärra.

• Purpurbräcka
    Dr Mupp skrev 2009-11-14 07:05:54 följande:
    Ska man cykla säkert med barn ska de sitta i cykelkärra.
    Jag tycker att det ser jätteläskigt ut med barn i en kärra bakom cykeln. Det är ju inte direkt som att bilisterna räknar med att en cykel kan vara dubbelt så lång. Om man inte har en flagga på kärran, och det verkar det vara få som har, så syns den inte om den befinner sig bakom en bil.
  • Dr Mupp
    Purpurbräcka skrev 2009-11-14 10:28:15 följande:
    Dr Mupp skrev 2009-11-14 07:05:54 följande: Jag tycker att det ser jätteläskigt ut med barn i en kärra bakom cykeln. Det är ju inte direkt som att bilisterna räknar med att en cykel kan vara dubbelt så lång. Om man inte har en flagga på kärran, och det verkar det vara få som har, så syns den inte om den befinner sig bakom en bil.
    Vår kärra har ordentliga reflexer och en väl synlig flagga. Ingen har missat den.
  • ming
    Dr Mupp skrev 2009-11-14 07:05:54 följande:
    Det är lika säkert/osäkert som att ha dem i cykelstol. Risken att falla med barn i bärsele är mindre än att falla med barn i cykelstol. Själv har jag testat med ett barn på ryggen i bärsele och sen samma barn i cykelstol och det var stor skillnad på balansen. Cykelstol gör att cykeln blir mer obalanserad. Ska man cykla säkert med barn ska de sitta i cykelkärra.
    I en cykelstol har ju ungen åtminstone hjälm.
  • Dr Mupp
    ming skrev 2009-11-14 10:34:53 följande:
    Dr Mupp skrev 2009-11-14 07:05:54 följande: I en cykelstol har ju ungen åtminstone hjälm.
    Det hade min son i bärsele också och i kärran också.
  • viseversa

Om bebisen har hjälm på sig så är det väl inte farligare än att ha den bak på pakethållaren?

Svar på tråden Cykla med bebis på magen