• Linda 75

    Vill flytta hem till Sverige men kan inte :) Ge mig råd!!!

    Hej!

    Har ett ganska stort problem. Jag bor i Norge med min sambo och vår dotter på 2 år. Jag har bott hær i fyra år nu och jag har det senaste året børjat få en stark hemlængtan. Min sambo vægrar att flytta till Sverige och jag får inte flytta sjælv med vår dotter. Så jag ær ju fast hær kan man sæga. Jag får panik av bara tanken på att jag aldrig kan flytta hærifrån. Va fan har jag satt mig i før en situation???
    Grejen ær den att jag har också børjat tvivla på mina kænslor pg.a att min sambo har vældigt svårt att hålla i pengar så vi ligger efter hela tiden. Detta har ju pågått under hela vårt førhållande och jag ær så trøtt på att alltid leva på kanten. Vi jobbar fullt båda två och har en bra inkomst men ændå går det inte ihop.

    Till allt detta så har en ungdomskærlek tagit kontakt med mig och mycket starka kænslor har blossat upp. Jag vet inte om det ær før att jag inte mår så bra och han sæger de rætta sakerna eller om jag bara ær påverkad av situationen.

    Vill inte leva hela mitt liv med en man som inte uppskattar mig eller ger mig det jag vill ha. Men ær det så jag måste leva???

    Kanske nån hær har något litet råd på hur jag ska løsa min situation.

  • Svar på tråden Vill flytta hem till Sverige men kan inte :) Ge mig råd!!!
  • Lillot

    Ja, precis som du säger har du ju försatt dig i en ganska knepig situation. När man väljer att flytta någonstans och starta familj med någon som kommer från det stället, oavsett om det är i ett annat land eller en stad långt ifrån där man själv kommer ifrån, är det ju det här scenariot man kan hamna i. Att din sambo vägrar låta dig flytta med dottern är ju fullt förståeligt, vänder man på saken så skulle ju antagligen inte du heller gå med på att han tog med sig henne och flyttade långt bort. Men problemet kvarstår, du trivs inte, kan inte se dig själv bo där för evigt och han vägrar flytta med dig. Förstår att du känner dig fast och fången.

    Hur du ska lösa det här har jag ingen som helst aning om, men det slår mig att ni kanske borde söka upp någon familjerådgivning och gå dit och prata om saken och bena ut de problem som finns och få professionell hjälp att kommunicera med varandra.

    Lycka till!

  • Leiah

    Oj, trodde nästan att det var jag som skrivit ditt inlägg förutom det där med ungdomskärleken!

    Jag får också panik av att vara här i Norge och många gånger sitter jag ensam hemma med min son på 6 månader och undrar hur fan jag kunde hamna i denna situation?

    Jag vill HEM, mer än något annat. Speciellt nu efter att jag fått barn! Jag känner mig så otroligt ensam och vill bara spy på situationen ibland.

    Självklart finns det dom dagarna då allt känns helt ok. När jag och sambon har det fint tillsammans så är det inte lika illa, men han jobbar mycket och jag har inte många att umgås med här. Ibland är jag också tveksam över vad jag känner för honom.

    Tänker på dig!! Jag vet precis hur du har det!! Men har dessvärre inga bra råd =(

  • Flinga 06

    Om du verkligen skulle flytta skulle din sambo vilja vara ensamstående förälder med ett litet barn?

  • Koffie

    Du KAN genom domstol få rätten att flytta med ditt barn. Ta i såfall kontakt med en bra internationell familjerättsadvokat (ta en titt på www.reunite.org eller www.saknadebarn.org och deras advokatlistor).
    Men, precis som Lillot skriver så brukar även sådana advokater rekommendera ett ordentligt medlingsförsök - försök prata med killen så ni kommer överens.

    Och nej, självklart ska du inte absolut stanna i en relation som inte funkar - men är det verkligen så? Kolla det först och ta stegen till ev separation sedan.

    Sedan har jag iofs lite frågetecken till den uppblossade ungdomskärleken - och när något sådan spökar omkring skulle jag råda dig att inte göra nånting förrän det har ebbat ut.

  • MariaMaria02

    Hej!

    Jag skulle behova rad. Jag har bott i London i 9 ar. Jag ar gift med en brasilianare. Jag alskar honnom o kan knapt vanta pa att akaffa barn. men jag har en otrolig HEMLANKTAN. Har ont i magen nastan gamt. o vill inget hallre an att bo i Sverige. Men jag kan inte se min man dar. Tror inte han skulle passa in. och desutom vill han flytta till Braslien. O det ar ju annu langre bort.

    Jag ar 28 ar nu. O vill skaffa barn. Vilket gor att jag vill hemm anu mer.

    Ska jag lamna min man o hoppas pa att jag traffar en lika bra Svensk man? Eller ska jag bita ihop o hoppas att min angest gar bort?

    Snalla ge mig rad?

  • Pistou

    Linda 75,

    Jag skulle rekommendera parterapi istället. Prata med din sambo om dina känslor. När man är lycklig och trygg i sig själv brukar det inte spela så stor roll var man bor, så länge man har det man annars behöver (ekonomisk trygghet, socialt umgänge, givande fritid, etc.).

    När ens förhållande börjar knaka i fogarna är det lätt att inbilla sig att man skulle vara lycklig om man bara bodde någon annanstans, eller att börja längta efter att en prins (ungdomskärlek) ska komma och "rädda" en (dvs. ge en den kärlek och uppmärksamhet man tycker att man förtjänar).

    Nu har ju du och din sambo barn ihop och då blir det genast lite mer komplicerat. Ett barn har rätt att få vara med båda sina föräldrar och hur skulle det fungera rent praktiskt om ni separerade och du tog med dig ert gemensamma barn till Sverige?


    People don't care how much you know until they know how much you care.
  • Pistou

    Hoppsan! Såg att tråden var flera år gammal. Hoppas att det löste sig, Linda.


    People don't care how much you know until they know how much you care.
Svar på tråden Vill flytta hem till Sverige men kan inte :) Ge mig råd!!!