• Boomtown

Vad ska ni göra för julpyssel?

Det jag har kommit på hittils är:
    Smällkarameller
    Flätade hjärtkorgar av glanspapper
    Rullade honungsljus, röda

Kan va lite kul att utbyta lite tips och ideér. Om ni vet om någon internet butik som säljer billigt, bra eller unikt pyssel får ni gärna länka om det.

• Svar på tråden Vad ska ni göra för julpyssel?
  • Boomtown

Ingen som ska göra något kul?

• Queequeg

Årets julpyssel kommer bestå av:

färdigt pysselkit med strasstomtar från panduro

kit med kruktomtar från panduro

kitt med snögubbar från panduro

Dekorera julgranskulor med glitter stickers m.m kulorna kommer från panduro

"stubbtomtar" snedsågade gran eller tall grenar av lämplig tjocklek som de får måla ansikten på samt sätta på skägg samt tomteluva av antigen trikå eller filt.

dekorera apelsiner med nejlika

tvålar (massan kommer från panduro) kommer göra tjocka "kakor" av tvålmassan där de kan med hjälp av pepparkaksmått stansa ut figurer

Funderar även på om de ska få göra ljus men har inte bestämt det än

Dottern är 7år och kommer få göra detta med två av sina kompisar
    De kommer även att få dekorera ett var sitt pepparkakshus som jag har bakat.
     Men det kommer inte görar i samband med det övriga pysslet utan en annan dag.

Dottern kommer även få vara med på ett litet hörn när allt julgott ska göras
    det som är direkt anpassat för henne är:
    trillingnötter
    jordnötstoppar
    marsipanfigurer
    bountybollar
    lussebullar
    pepparkakor

Men hon brukar även vara med på ett hörn när jag gör allt annat gott. Brukar tillverka en hel del olika sorters tryfflar och praliner, olika kolor m.m

• Stormorsan

Jag brukar anordna julpyssel en heldag för barn och barnbarn varje år runt lucia.

Jag gjuter gipsfigurer som vi målar.
    Har kartongark för tillverkning av julkort. (massa glitterfärger mm)
    Har vaxark för ljusdekorationer.
    Har juteväv + filt
    Glans-crepe-metallic och silkepapper

• Boomtown

Det var mycket roliga saker. Det värsta är väl att det blir så dyrt när man ska köpa färdig kit från Panduro. Jag har inte kollat än, men de brukar ha mycket fint.

Någon som har testat att stöpa ljus? Det vill jag nog testa.

• Queequeg

Vi stöpte ljus förra året tyckte inte alls att det var speciellt sårt eller krångligt.

Att det blev mycket färdiga kit i år beror på att dottern satt och kollade i min pandurokatalog och verkligen fastnade för flera av dem, därför gick jag med på att hon fick välja tre st olika. Kan tillägga att de inte var så dyra. Man behöver ju inte köpa flera som vi gjorde.

De kommer även att få göra någon form av garntomtar då vi fått restgarn av hennes farmor.

Hon har även fått ett till kit från panduro med rosa änglar från sin farmor och farfar (då hon har berättat för dem att hon att hon var så ledsen för hon ville helst ha dem och inte snöbubbarna, änglarna var slut när vi var där)), men dem ska hon få göra helt själv någon kväll

• Shelly
    Boomtown skrev 2009-11-14 22:22:45 följande:
    Häftigt, gör du efter mönster eller på frihand?
    Jag gör modeller och mönster. När jag hinner lägger jag ut mönstren, men det är inte alltid tiden räcker till. Det såg du kanske på min website, där har jag beskrivit hur det gick till att jag började göra mönster. Där kan du också se flera av mina utställningar. Just den sida, som jag hänvisar till i mitt inlägg här, kan du ännu inte nå från menyn. Det var en direktlänk. Det tar lång tid att rita mönster till alla figurerna där och nu tar det mycket tid att göra de amerikanska och tyska sidorna större. Många från andra länder har upptäckt min sida och det är ju roligt. Nöjet får jag "nöja" mig med.
  • Gul13
    Shelly skrev 2009-11-14 16:58:23 följande:
    Här är lite av mitt julpyssel:parlkonst.se/jul08/julmotiv.aspx
    Woooow säger jag bara. Imponerad!

Dottern är bara knappt 5 år så vårt julpyssel är inte så avancerat.
    Vi ska baka pepparkakshus och hon får vara med och dekorera.
    Sen blir det nog änglar och snögubbar med flirtkulor och tomma toalettrullar.
    Och så gör vi smällkarameller och jag vill gärna göra såna där flätade hjärtan i glanspapper. Sen vet jag att hon vill klippa "snöflingor". De där man viker flera gånger och sen klipper och viker ut. Perfekt beskrivning
  • Bong

Vi brukar göra superfina ljuslyktor av sockerbitar!

* Köp ett krukfat av teracotta, de som är runt 12 cm brukar vara lagom. Måla det vitt med hobbyfärg om du vill.

* Blanda till vanlig kristyr av ättika, florsocker och vatten.

* Doppa sockerbitar "på längden" i kristyren och börja bygg på krukfatet.
    Snåla inte på kristyren! Det är fint om det rinner lite!

* Sätt sockerbitarna omlott i så många lager som du vill ha det. Avsluta med att ringla kristyr "ovanifrån" på kanterna, gärna så att det rinner lite.

Låt torka och sätt i ett värmeljus.

De blir hur fina som helst! Har gjort dem ett flertal gånger med "mina barn" på jobbet och en 4-5 åring fixar det lätt med lite hjälp!

Svar på tråden Vad ska ni göra för julpyssel?