• Äldre 13 Nov 20:10
    30614 visningar
    16 svar
    16
    30614

    Välkommen eller Välkomna

    Om man sänder samma inbjudan till både par/singlar/familjer, vad låter bäst att skriva - "Välkommen på bröllop lördagen...." eller "Välkomna på bröllop lördagen....." ?

  • Svar på tråden Välkommen eller Välkomna
  • Äldre 13 Nov 20:11
    #1

    Välkomna

  • marjal­ena
    Äldre 13 Nov 20:14
    #2

    Välkommen tycker jag passar bäst till både par och singlar

  • Äldre 13 Nov 20:15
    #3

    Fast det är ju en smaksak.

    Välkomna till oss,,,,,,,,,,,,(tycker jag om det är en inbjudan till en fest tex)

    Välkommen till oss,,,,,(Hälsar man folket som man skakar hand med,,som dyker upp på festen)

  • Äldre 13 Nov 20:15
    #4

    Eller kriv Välkomna till paren och Välkommen till singlarna.

  • Cremo
    Äldre 13 Nov 20:32
    #5

    Vi gjorde två varianter av bröllopinbjudan för att det ser "bättre" ut med korrekt ord:
    Välkommen på bröllop! (till singlar/ ensamstående/ änkor/ änklingar)
    Välkomna på bröllop! (till sambor/ gifta/ familjer)

    Blev inte så särskilt mycket mer jobb för oss.

    Jag är väldigt glad att vi gjorde så, det känns ganska opersonligt när vi får inbjudningar med "Välkommen Jonna och Jonas till vårt bröllop".

  • Äldre 13 Nov 20:33
    #6

    Välkommen.

    Men då måste det klart och tydligt framgå vem eller vilka som är välkomna, t ex på adressen att det endast står ett namn eller bådas om det är två, familjen Jönsson om hela familjen är bjuden osv.

    Det är en jättejobbig situation för både den som njudeer in och den som blir bjuden om man inte riktigt vet vad som gäller.

  • Denebo­la
    Äldre 13 Nov 20:46
    #7

    Men hallå.

    Ordet välkommen används när man pratar med en person.
    Ordet välkomna används när man vänder sig till två eller fler.

    Att säga välkommen till fler än en är som att säga "Vill du ha fika?" till tre personer.

  • Äldre 13 Nov 20:49
    #8
    Cremo skrev 2009-11-13 20:32:52 följande:
    Vi gjorde två varianter av bröllopinbjudan för att det ser "bättre" ut med korrekt ord: Välkommen på bröllop! (till singlar/ ensamstående/ änkor/ änklingar) Välkomna på bröllop! (till sambor/ gifta/ familjer) Blev inte så särskilt mycket mer jobb för oss. Jag är väldigt glad att vi gjorde så, det känns ganska opersonligt när vi får inbjudningar med "Välkommen Jonna och Jonas till vårt bröllop".
    Ja det kanske man ska göra ändå..
  • Äldre 13 Nov 20:51
    #9
    Denebola skrev 2009-11-13 20:46:13 följande:
    Men hallå. Ordet välkommen används när man pratar med en person. Ordet välkomna används när man vänder sig till två eller fler. Att säga välkommen till fler än en är som att säga "Vill du ha fika?" till tre personer.
    Men hallå. Jag vet
  • Denebo­la
    Äldre 13 Nov 20:54
    #10
    malush skrev 2009-11-13 20:51:02 följande:
    Men hallå. Jag vet
    Men gör så då :P
  • Äldre 13 Nov 20:56
    #11
    Denebola skrev 2009-11-13 20:54:46 följande:
    Men gör så då :P
    Haha, ja..jag blir så snurrig av att sitta och rabbla samma mening för mig själv om o om igen så tillslut låter allt galet.. Blir kanske att vi gör olika till olika personer ändå..
  • Denebo­la
    Äldre 13 Nov 21:11
    #12
    malush skrev 2009-11-13 20:56:19 följande:
    Haha, ja..jag blir så snurrig av att sitta och rabbla samma mening för mig själv om o om igen så tillslut låter allt galet.. Blir kanske att vi gör olika till olika personer ändå..
    Jag skulle ha gjort det. Jag kan förstå att det kan bli smidigast att skriva samma till alla, men jag skulle tycka att det såg konstigt ut om jag fick en inbjudan riktad till mig som sa "välkomna".

    Även om det är felanvändning av ordet skulle jag kanske acceptera det på en allmän inbjudan till någon random fest (men då riktar den sig också till flera personer - den är allmän), men till ett tillfälle som ett bröllop tycker jag att det är mödan värt att göra det korrekt.
  • Okänd
    Äldre 13 Nov 22:06
    #13
    Meddelande borttaget
  • Äldre 13 Nov 22:10
    #14
    Denebola skrev 2009-11-13 21:11:44 följande:
    Jag skulle ha gjort det. Jag kan förstå att det kan bli smidigast att skriva samma till alla, men jag skulle tycka att det såg konstigt ut om jag fick en inbjudan riktad till mig som sa "välkomna". Även om det är felanvändning av ordet skulle jag kanske acceptera det på en allmän inbjudan till någon random fest (men då riktar den sig också till flera personer - den är allmän), men till ett tillfälle som ett bröllop tycker jag att det är mödan värt att göra det korrekt.
    Håller med. Inbjudan i övrigt är korrekt och har ett bra "flyt" så jag skulle troligtvis störa mig i efterhand om vi använde endast ett av orden av rent lathetsskäl..
  • Okänd
    Äldre 13 Nov 22:14
    #15
    Meddelande borttaget
  • carola­1977
    Äldre 13 Nov 22:17
    #16

    Vi gjorde egna inbjudningar och skrev Välkommen till de som var singlar och Välkomna till de som var par. Var också noggranna när vi adresserade så att det framgick om bara Jonas var bjuden eller om Jonas flickvän Anna också var det, t ex.

Svar på tråden Välkommen eller Välkomna