• Balooba

Ni som är ensamstående o får hjälp av soc m lägenhet o pengar!

Jag är beräknad 15e mars och bor för tillfället i en 1a på 27kvm, utan kök,spis, sovrum etc.Alltså ingen plats över till någonting. Har bett min soc.om hjälp med ny lägenhet för att jag och barnet ska få plats i en lägenhet där vi båda kan röra oss och bosätta oss permanent. Men hon har sbolut inte tänkt betala något annat än min nuvarande hyra, 2265:- och ingen annan lägenhet får jag förän dess att barnet är MINST 6månader.
    Jag har nu hittat en 2a på 70kvm nära centrum i Skellefteå som går på 5100:-, dvs att den skulle kosta 4000:- m. bostadsbidrag, jan & feb. Sedan barnet är fött kommer hyran endast ligga på 2600:- m bostadsbidrag.

jag funderar på att gå till soc. chefen på måndag morgon för att diskutera mitt boende och min ekonomiska situation (arbetslös) och hoppas på att få ett positivt svar från honom ang. lägenhetsbytet.
    Själv tycker jag att detta är en rimlig hyra för mig och barnet (blir ensamstående) för jag kan verkligen inte bo i en liten 1a på 27kvm utan kök med ett barn i hemmet!! :(
    Skulle gärna betala hyran själv om jag inte hade socbidrag på ynka 3700kr/mån :(

Hur är det för er andra i liknande situation?? Hur bor ni och hur resonerar er soc ang. lägenhet och hyra?? Eller är det jag som har fel i mitt resonemang??

• Svar på tråden Ni som är ensamstående o får hjälp av soc m lägenhet o pengar!
  • en grönsak
    Balooba skrev 2009-11-13 20:31:34 följande:
    Jag är beräknad 15e mars och bor för tillfället i en 1a på 27kvm, utan kök,spis, sovrum etc.Alltså ingen plats över till någonting. Har bett min soc.om hjälp med ny lägenhet för att jag och barnet ska få plats i en lägenhet där vi båda kan röra oss och bosätta oss permanent. Men hon har sbolut inte tänkt betala något annat än min nuvarande hyra, 2265:- och ingen annan lägenhet får jag förän dess att barnet är MINST 6månader. Jag har nu hittat en 2a på 70kvm nära centrum i Skellefteå som går på 5100:-, dvs att den skulle kosta 4000:- m. bostadsbidrag, jan & feb. Sedan barnet är fött kommer hyran endast ligga på 2600:- m bostadsbidrag. jag funderar på att gå till soc. chefen på måndag morgon för att diskutera mitt boende och min ekonomiska situation (arbetslös) och hoppas på att få ett positivt svar från honom ang. lägenhetsbytet. Själv tycker jag att detta är en rimlig hyra för mig och barnet (blir ensamstående) för jag kan verkligen inte bo i en liten 1a på 27kvm utan kök med ett barn i hemmet!! :( Skulle gärna betala hyran själv om jag inte hade socbidrag på ynka 3700kr/mån :( Hur är det för er andra i liknande situation?? Hur bor ni och hur resonerar er soc ang. lägenhet och hyra?? Eller är det jag som har fel i mitt resonemang??
    Men gud vad sjukt,jag bor i Uppsala och går på soc. Det finns listor över hur mycket bostaden man hyr får kosta beroende på hur gammal man är. Jag har rätt till en som kostar 4300kr,säkert lite mer om jag hittar nåt. Hur gammal är du? det borde iaf vara annorlunda om man ska barn! Vad snåla de verkar. Har du pratat med de nu?
  • Sandrapaa88

Hej! Jag har beräknad den 15 april och bor också i en etta just nu, men ska försöka få större lägenhet, ligger i samma sits som du. Får ta det upp på nästa möte hos soc och kolla vad dom säger, klart man måste ha större lägenhet, det måste ju dom också fatta! jag skriver mer hit när jag fått veta hur det kommer bli. Lycka till!

• Kaldorei

Dem KAN inte neka dig större boende, det dem kan göra är att inte bevilja större boende förrän barnet är FÖTT.

• mazquE

Dom kan inte neka till större boende, men dom har ju en viss gräns för hur mycket en 1 etta eller t.ex en tvåa får kosta.
    Jag , min sambo , dotter och blivande barn bor i en trea.
    Jag och sambon sökte lägenhet men fick inte tag på någon, så han flyttade hem till mig och min mamma. När dottern var två-tre månader fick vi bekräftat att vi får bo i en trea och socialen hjälper oss med hyra + mat.
    Så mamma fick flytta ut, då hon kunde ta vilken lägenhet som helst.
    Nu har vi bott här i snart ett år och socialen har hjälp oss med hyra ink. vissa räkningar.
    Dom hjälper som sagt att betala ut pengar till en viss summa så vi har.
    Får olika mycket pengar varje månad, beroende på hur höga räkningar vi har och hur mycket pengar vi fått in.
    Men nu nästa månad börjar vi äntligen få in tillräckligt myket på kontot så vi inte behöver någon hjälp från socialen. Vilket känns underbart skönt :)

Vi letade lägenhet i flera månader innan vi tog över efter min mamma.
    Så hade vi hittat en lägenhet innan barnet varit fött hade vi fått hjälp med hyran. Sa förresten till socialen att jag bodde i ett rum hos mamma, så jag fick pengar av dom så jag kunde hjälpa till med hyran. Man måste ju få hjälp så man kan komma i ordning innan man fött barnet. Blir lite bökigt att flytta runt med ett litet spädbarn :/ Lycka till.

• Sandrapaa88

Hej! Jag var hos soc igår och snackade lite om lägenhetsbyte. Hon sa direkt att det brukar vara grångligt med att få lägenhet så att dom ska betala den, och dom ska komma och kolla hur min lägenhet ser ut och om det går att bo här med en bebis som jag tycker man inte kan göra, så jag får hoppas att allting löser sig. Sen sa hon att det är ändå bättre att ställa mig på kön, och hyran får vara max. 4000 isf. men det är soc, chefen som bestämmer ifall dom går med på det sen eller inte, men hon sa att ifall jag hittar en tvåa kan dom ju inte neka att betala hyran, man kan ju inte bo ute, men det svåraste är ju att hitta lägenhet utan fast inkomst, men barnet hjälper ju lite men ändå! Hoppas det löser sig för din del med!

• en grönsak
    Sandrapaa88 skrev 2009-11-24 23:45:29 följande:
    Hej! Jag var hos soc igår och snackade lite om lägenhetsbyte. Hon sa direkt att det brukar vara grångligt med att få lägenhet så att dom ska betala den, och dom ska komma och kolla hur min lägenhet ser ut och om det går att bo här med en bebis som jag tycker man inte kan göra, så jag får hoppas att allting löser sig. Sen sa hon att det är ändå bättre att ställa mig på kön, och hyran får vara max. 4000 isf. men det är soc, chefen som bestämmer ifall dom går med på det sen eller inte, men hon sa att ifall jag hittar en tvåa kan dom ju inte neka att betala hyran, man kan ju inte bo ute, men det svåraste är ju att hitta lägenhet utan fast inkomst, men barnet hjälper ju lite men ändå! Hoppas det löser sig för din del med!
    På vilket sätt hjälper barnet till lite?
    Är det enklare att få bostad om man säger till de man ska hyra av att man ska ha barn? är det inte svårare då?
  • mazquE

Men har man någon som kan gå i borgen för en och om socialen ringer till dom som hyr ut lägenheter och berättar att du får hjälp av dom till hyran, så brukar det oftast inte vara några problem med att få lägenhet. Om det nu är så att det finns lediga.
    Så har socialen gjort här där jag bor iaf.

• minimiiiz

Kan det faktist vara så att dom kan neka om du är under 6 månader?!
    det är ju lustit för vid den tidpunkten så börjar ju magen bara växa mer och mer och ännu snabbare, så vem skulle orka som ensamstående mamma börja flytta mittiallt?! i sjättte månaden?
    Måste ta upp detta hos min soc.
    får pengar därifrån för tillfället eftersom den där jäkla fpa inte ger nå till mig när jag inte är 30 timmar i veckan i skolan!
    Hittills har jag bara fått bra besked från min, och sedan fick jag mera info av en stödperson jag fått från mödervårdscentralen så hon berätta att hon kan tom söka en lämplig lägenhet, så att det inte blir alldeles för knapert med pengar.

Och för tillfället bor jag i ett rum som kanske är 27kvm :) I know the feeling. Men detta är hemma hos mina föäldrar och jag har beräknat den 6.3.2010 och nu känner jag varken för att söka lägenhet och orken att flytta och sedan ännu diska och städa och hålla på, nee tack jag flyttar nog efter min förlossning :)

hopaps du får bättre respons av din soc nästa gång du hälsar på där.

• Blivandeungmamma91

Jag behöver också hjälp från dom men dom vill inte hjälpa mig pga att jag går i skolan(gymnasiet) Jag ska gå i skolan iallafall tills februari min bebbe är beräknad 10 mars. Men vet ni om dom hjälper ekonomisk när man fått bebisen eller kan dom bara neka? och hur länge måste man vänta tills något "möte"?

• minimiiiz

Blivande mamma: Detta är ju absubrt, jag går också i skola och kommer gå av i februari. Beräknat den 6 mars:) Men till min mamma sa dom att jag skulle gå dit för att få pengar! o.O Hur kan det vara så olika? Och då bor jag ännu till hos mina föräldrar...

Svar på tråden Ni som är ensamstående o får hjälp av soc m lägenhet o pengar!