• FruStolpe

Glutenfritt pajbotten?

Ska baka paj nästa lördag och en av tjejerna äter glutenfritt. Undrar nu om jag borde göra en vanlig och en glutenfri? Vet att t.ex glutenfritt bröd smakar blä för oss som inte är vana att äta det, men sen söta saker, som t.ex kladdkaka bakad på glut.fri mjölblandning smakar precis som vanligt. Hur är det med paj? Märker man nån skillnad där, eller märker man inte?

• Svar på tråden Glutenfritt pajbotten?
  • Blå Flygare

Åt ett GOTT bröd utan gluten, havre, ägg och mjölk för någon helg sen. Har bett om receptet och delar gärna av mig av det om du vill ha det. Paj har jag bara gjort på potatis, och det var väl inget vidare.

• FruStolpe
    Blå Flygare skrev 2009-11-14 12:41:28 följande:
    Åt ett GOTT bröd utan gluten, havre, ägg och mjölk för någon helg sen. Har bett om receptet och delar gärna av mig av det om du vill ha det. Paj har jag bara gjort på potatis, och det var väl inget vidare.
    Mhmm... Tack, tar jätte gärna receptet.
  • Miralicia

Jag brukar göra naturligt glutenfri pajdeg på en blandning av rent teffmjöl och Lailas gula mjölmix, ca 50/50 av mjölen, smör/margarin, lite salt och ca 1 tsk bakpulver och sen lite mjölk/vatten/risdryck efter behov för att binda ihop det till en deg. Tänk på att håll degen lite kladdigare än vanlig pajdeg, annars så blir det torrt när man har glutenfritt. Blir lite tjockare deg så den passar bättre till paj gjord i ugnsform/långpanna än paj i rund pajform. Trycker ut degen i en form och förgräddar ca 10 min på runt 200 grader innan jag har i fyllning och gräddar klart.

Jag gör lika dant till hela familjen och det är ingen som märker nån skillnad, är nästan godare än vanlig pajdeg gjord på vanligt vetemjöl tycker sambon som egentligen inte behöver ha naturligt glutenfritt och alla barnen äter också utan protester av det trots att vissa av dem är väldigt kinkiga om det skulle smaka aningens annorlunda än vanligt.

Teffmjölet: www.holmen-crisp.no/index.php&task=view&id=11&Itemid=16
    Lailas, den gula varianten av dem: www.specialkost.se/Produkter.htm

• Lindreas

Jag brukar göra glutenfria pajer, eftersom jag har en person i släkten som är glutenintolerant. Det smakar verkligen inte annorlunda och jag brukar använda mig av Finax glutenfria mjölmix som man köper i vanliga affären. Dock blir degen lite kladdigare än vanligt och man har i creme fraiche, men smaken är det ingen skillnad för faktiskt. :)

• FruStolpe

Ok, tusen tack för era svar!

• Blå Flygare

Bondbröd

15g jäst (1/3 paket)
    6 dl ljummet vatten, ca 25 grader
    2 tsk salt
    10 dl glutefritt mjöl (vet inte vad som användes)
    2 msk fiberhusk

Smula sönder jästen i en bunke och rör ut med lite av vattnet.
    Tillsätt resten av vattnet, salt, fiberhusk och nästan allt mjöl.
    Arbeta i matberedare eller med degkrokar 5-10 min, degen ska bli riktigt seg.
    Lägg degen i en stor skål så att den har plats att jäsa och täck över med en halvblöt handduk. Låt stå i kylskåp över en natt eller en dag.
    Sätt ugnen på 250 grader. Fös över degen på en plåt med bakplåtspapper och platta ut degen så den blir så stor som möjligt.
    Sätt in plåten (utan att degen jäser mer) i nedre delen av ugnen. Grädda 15 min. Sänk värmen till 200 grader och grädda ytterligare 15-20 min.
    Låt brödet svalna på galler.

• FruStolpe
    Blå Flygare skrev 2009-11-17 17:24:14 följande:
    Bondbröd 15g jäst (1/3 paket) 6 dl ljummet vatten, ca 25 grader 2 tsk salt 10 dl glutefritt mjöl (vet inte vad som användes) 2 msk fiberhusk Smula sönder jästen i en bunke och rör ut med lite av vattnet. Tillsätt resten av vattnet, salt, fiberhusk och nästan allt mjöl. Arbeta i matberedare eller med degkrokar 5-10 min, degen ska bli riktigt seg. Lägg degen i en stor skål så att den har plats att jäsa och täck över med en halvblöt handduk. Låt stå i kylskåp över en natt eller en dag. Sätt ugnen på 250 grader. Fös över degen på en plåt med bakplåtspapper och platta ut degen så den blir så stor som möjligt. Sätt in plåten (utan att degen jäser mer) i nedre delen av ugnen. Grädda 15 min. Sänk värmen till 200 grader och grädda ytterligare 15-20 min. Låt brödet svalna på galler.
    Tusen tack!
Svar på tråden Glutenfritt pajbotten?