• Anonym

våldtäktsförsök lägenhetsbyte nekad.. snälla hjälp

Hejsan nu är de så här.
    Jag har fått avslag om lägenhetsbyte av våran hyresvärd. Jag har en som vill byta min lägenhet men problemet för min hyresvärd är att båda lägenheterna är lika stora och samma hyra. Båda lägenheterna är inom samma område och samma hyresvärd.

Min anledning till bytet är av speciellt skäl som inte hyresvärden tar någon som helst hänsyn till

Mina anledningar.
    Jag var för 3 år sedan utsatt för ett ev våldtäckts försök bodde då på samma område som denna man. Sedan flyttade jag till min nuvarande lägenhet och tyckte de var så otroligt skönt att komma bort från honom och slippa vara rädd att stöta på honom och att han skulle försöka igen. Finns polisanmälan som styrker detta.
    Nu är de tyvärr så att dit jag flyttade så är denna man bekant med en i min trappuppgång så jag måste leva med rädslan att stöta på honom i mitt eget trapphus även i detta hem. Jag har träffat honom några gånger i mitt vilket gör min livrädd att han ska trycka in mig i lägenheten och försöka igen. Sedan har jag epelepsi som påverkas mycke dåligt om jag utsätts för denna stress och panki känsla av att träffa honom.
    Jag vill gäran bo kvar på samma område men ej i denna trapp så en som bor längre bort på området som har samma storlek på sin lägenhet vill byta med mig vilket jag tyckte var toppen för de skulle lösa mitt problem.
    Så vi skickade in en lägenhetsansökan om byte men fick avslag
    De sa att de inte var skäl nog att de inte kan godkänna när de inte är pgr ekonomiska eller att man är behov av en större eller mindre lägenhet att de inte var deras sak att de var mellan mig och mannen och att jag måste bearbeta mina rädslor för denna man.
    Sedan tyckte dom de var så länge sedan händelsen inträffade. Jag har sökt hjälp och pratat med psykolog om detta men paniken och rädslan finns kvar lika starkt för denna man som jag ständigt måste möta i mitt trapphus.

Nu till frågan vi har skickat in en överklagan till hyresnämden. Tror ni att domm bedömmer detta som skäl nog för att godkänna ett byte. Svara SNÄLLA

• Svar på tråden våldtäktsförsök lägenhetsbyte nekad.. snälla hjälp
  • samban

Kan du inte prata med hyresgästföreningen? Det kanske du redan gjort iofs.
    Kan du be din läkare skriva ett sjukintyg på att din hälsa (med epilepsin och allt menar jag) är i fara i denna lägenheten?
    Låter som en jättejobbig situation och jag lider med dig. :( Hoppas verkligen att det ordnar sig.

• Anonym

vi har pratat med hyresgästföreniingen dom tyckte de var kallat av min hyresvärd. Men jag är ej medlem så dom kan inte hjälpa mmig jag kan fixa intyg om min epelepsi och polisanmälan

• Anonym

snälla någon som vet

• Unex

Åh jag önskar jag kunde hjälpa dig, men jag har ingen aning. Jag tycker det hyresvärd låter mycket kallsinnig.

Jag vill bara sända styrkekramar och jag hoppas att det löser sig för dig!

• Anonym

någon som vet nå mer eller har någon erfarenhet av detta

• Anonym

någon snälla

• Anonym

Jag tycker att din hyresvärd verkar vara väldigt kallsinnig.
    Tycker du ska stå på dig ang lägenhetsbyte, klart du behöver byta lägenhet, eller helt enkelt hitta en annan lägenhet!
    Hoppas att det ordnar sig.

• Yang

Om hyresvärden nekar ett lägenhetsbyte så kan du överklaga i hyresnämnden. De kan ge dig rätt att byta trots att värden sagt nej. Vet dock inte vad de går på för kriterier.

Finns våldtäktsförsöket dokumenterat genom anmälan eller på något annat sätt? I så fall kan du kanske ansöka om besöksförbud mot förövaren. Då kan han ju inte gärna hälsa på någon i din trapp längre.

Hoppas att det löser sig för dig.

• samban

Gå till en läkare, ring till polisen om han hotar dig. Om han är dömd för vådtäkten kan du kanske ansöka om besöksförbud. Ta kontakt med en jurist, vissa kvinnojourer har gratis rådgivning. Kolla med dem. Ta även kontakt med brottsofferjouren i din stad. De kan hjälpa dig med lite av varje, både stöd, rådgivning och annat. LYCKA TILL!

Svar på tråden våldtäktsförsök lägenhetsbyte nekad.. snälla hjälp