• NordensSybilla

Trädgården attackerad av sorkar

Jag är så ilsken att jag håller på att slå nävarna i väggen. I förmiddags kom vi ut till landsstället min sambo och jag och märker att hela trädgården är översållad av en massa gropar och hål. Flera plantor är upprivna och utsprida och det ser rent fördjävligt ut! Har aldrig haft några sådana här problem tidigare och min sambo misstänker att det är sorkar som är i farten.

Hur blir man av med denna ohyra!!??

• Svar på tråden Trädgården attackerad av sorkar
  • M C

3-4 utekatter!
    Du kanske kan låna ett tag bara, från nåt katthem.

• Snooze

Stoppa kolsyreis i hålen, det har mamma gjort och de försvann direkt.

• Mr Bengtsson

Sorkarna har väl rätt att vara där om dom vill? Bara för att du har betalat massa gröna papperslappar för att smälla upp ett hus någonstans betyder inte det att du har rätt att kalla dessa gnagare för "ohyra". Låt dom gräva så slipper din stackars sambo klippa gräsmattan hela sommaren.

• mallorca1974

jag ska tala om för dej att sorkar är till godo det såg vi klart och tydligt under vistelsen på gran canaria så det är inget att hänga upp sig på må väl!

• Cherry Cupcake

ja här på fl får man minsann skit vad man än skriver!
    haha vi kan ju skicka hem alla sorkar till de som uppskattar dem?
    MrBengtsson och Mallorca är säkert snabba att anmäla sig frivilliga?

tyvär är det svårt att bli av med sorkar, men katter kan ju vara en bra idé!?

• RosaGris

det ska finnas sånadär "elsaker"
    att köra ner i marken...
    kan tänka mig att det är som med såna för möss att man ska byta frekvens på de lite då och då... ilket kanske inte är så lätt om ni är där väldigt sällan... tror man ska byta på musgrejerna varannnan vecka eller nåt...

• Ejris

undar om det finns sork "bomber" idag..... ser ut som en lite smällare men ryker bara som fasiken som man stoppar ner i i några hål...man stoppar ner ett i ett hål kollar om röker kommer upp i fler hål...stoppas sen i fler hål kollar osv...ryker det upp i hål är det samma gång lönar sig inte att stoppa fler i just det hålet ....

kolla där de säljer råttgift o sån.....

• Eva Lilli

Lägg använd kattsand i hålen och stick ner en glasflaska med mynningen uppåt.
    Sorkar hatar vibrationen som blir när det blåser.
    Sen är det bra att "klampa runt", jag hade sork när jag inte var i trädgården på ett tag men med ovan tips så försvann de kvickt!
    Lycka till!

• Indigofera

Fiskrens ska tydligen vara bra att stoppa ner i hålen!
    Våra grannar har problem med sork men dom kopplade ett rör till en bils avgasrör. Täckte över de flesta sorkhålen, stoppade röret (kopplat till avgasröret) i ett utav hålen och gasade så att hela grannskapet vaknade
    Effektivt? Ja, de har inte haft sork på 2 år!

• Eva Lilli

Jo, fiskrens vet jag andra som använt men det är inte så fräscht i sommarvärmen i alla fall!
    Sen tycker jag att det är lite fel att döda sorkarna, jag vill bara att de flyttar ; )
    Tror dessutom att det är lite svårt att ha ihjäl nåt om man har en ny bil med katalysator...

• Indigofera
    Eva Lilli skrev 2009-12-23 15:39:17 följande:
    Jo, fiskrens vet jag andra som använt men det är inte så fräscht i sommarvärmen i alla fall!Sen tycker jag att det är lite fel att döda sorkarna, jag vill bara att de flyttar ; )Tror dessutom att det är lite svårt att ha ihjäl nåt om man har en ny bil med katalysator...
    våra grannar använde visst en traktor upplyste mig min make om...
Svar på tråden Trädgården attackerad av sorkar