• Anonym (Josefine)

Älskar Analsex men får urinvägsinfektioner hela tiden, hur undvika?

Jag älskar att ha analsex, har ofta en buttplug i samtidigt som min kille är i vaginan, det är så skönt. Och ibland har jag en analstav eller att min kille tar mig där bak också.
    Vi kör aldrig så penis eller nått hjälpmedel kommer i vaginan efter den varit där bak.

Jag tömmer tarmen, duschar före och tvättar med tvål en bit in där bak och duschar inne i det jag kommer åt. Duschar sen efteråt också. Ändå får jag urinvägsinfektioner gång på gång! Hur ska jag undvika detta? Jag som är så nogrann med hygienen osv, tvättar och desifiserar sakerna efteråt.
    Min kille också nytvättad.

Kom inte med några predikningar att man inte ska ha analsex, att det inte är normalt, farligt osv.

Jag tycker om det punkt slut.

• Svar på tråden Älskar Analsex men får urinvägsinfektioner hela tiden, hur undvika?
  • ImNotBuiltToBreak

Tvätta med en intim tvål i stället, finns många bra på apoteket=). Jag vet att om man är för nogrann men tvål tvättandet så ökar ju även risken för svampinfektioner. Så prova med en sådan två i stället, den rubbar inte ph värdet och torkar inte ut huden och så.
    Hoppas det löser sig för dig.=)

• Anonym (Candy)

Jag har två råd..

Drick ofta tranbärs juice, lite torrt och strävt men det förebygger..

Och kissa ALLTID efter sex ovasätt vilket hål du använder..

• redneck girl
    Anonym (Candy) skrev 2009-11-14 16:05:28 följande:
    Jag har två råd..Drick ofta tranbärs juice, lite torrt och strävt men det förebygger..Och kissa ALLTID efter sex ovasätt vilket hål du använder..
    har aldrig haft urinvägsinfektion själv.men vet att man ska kissa efter sex,alltid.och har också hört om tranbärsjuicen.vissa är ju också födda med för kort urinrör,så det blir infektioner jämt och ständigt.
  • Anonym (Candy)

Anonym (Candy) skrev 2009-11-14 16:05:28 följande:

Jag har två råd.. Drick ofta tranbärs juice, lite torrt och strävt men det förebygger.. Och kissa ALLTID efter sex ovasätt vilket hål du använder..
    Kan även tillägga att jag fick urinvägsinfektion en helg..så jag drog till affären och köpte två liter tranbärsjuice och behövde inte söka hjälp på VC efter det...
  • BigMama08

Usch, inget roligt med uvi:er.

Om jag vore du skulle jag varit försiktig till infektionen helt har gått över och varit läkt ett tag. Det blir lätt kroniskt annars. Lätt att utveckla överkänslighet. Urinproverna måste odlas. Det slarvas med det ibland. Det är viktigt med rätt antibiotika som äts under en något längre period om de kommer tillbaka tätt.

• Anonym

Att du gör rent där bak är lite ointressant i UVI sammanhang, eftersom att handlar om vad som kommer fram.
    UVI:n får du förmodligen för att dina tarmbakterier kommer upp vid urinröret, där dom normalt inte hör hemma, så som tidigare talare sagt;
    Kissa direkt efter sexet!
    När du gör rent dig så torka framifrån och bak, och "blanda" aldrig när du har sex, att ni tillexempel har först analsex och sen vaginalt med samma "sak(snoppen/dildo osv)

• challe 1

alltså man kan ju få uvi av andra anledningar med. okänd diabetes tex.

• Anonym (tvätta lagom)

Du anstränger slemhinnorna alldeles för mycket - inte med sex men med ditt hysteriska tvättande! Jag pratade med min läkare och fick rådet att INTE tvätta efteråt, däremot ALLTID kissa efter sex.
    Om du prompt måste tvätta dig därnere med något medel använd mild tvättolja. Den torkar inte ut slemhinnorna.
    Om du har problem med torra slemhinnor använd glidmedel, det kan t o m vara så att friktionen får urinröret att bli extra känsligt. Prova också ställningar som inte gnider så mycket mot just urinröret. Analsex borde vara väldigt tryggt, förutsatt att ni är noga med att inget som varit därbak vidrör slidan efteråt.

• Anonym (gbs)

Du kanske har gbs´gbs bakterierna finns i slidan, analen och yttrar sig hos vissa kvinnor just i uvi.

• Anonym (Josefine)

Anonym (gbs) skrev 2009-11-15 22:06:09 följande:

Du kanske har gbs´gbs bakterierna finns i slidan, analen och yttrar sig hos vissa kvinnor just i uvi.
    GBS? Ger det urinvägsinfektion?
  • Anonym (gbs)

Anonym (Josefine) skrev 2009-11-15 23:34:54 följande:

Anonym (gbs) skrev 2009-11-15 22:06:09 följande:
    GBS? Ger det urinvägsinfektion?
    gbs i sig kan vara helt symtomfritt men för vissa kan det visa sig som uvi. När gbs finns i urinen är det väldigt höga halter i slidan. Det behöver dock inte vara så men en tanke som slog mig.

googla lite o be om att få lämna en odling för det är endast via en odling som man kan få det fastställt.
  • Anonym

Ett tips är att använda kondom vid analsex. Bakterierna kan sätta sig på killen, men han får inte samma symptom men smittar bara tillbaka dom till dig när ni sedan har vaginalt sex. Om bakterierna fått fäste så hjälper det inte alltid att han tvättar sig. Så prova kondom vid analsex ett tag och se om det blir bättre.

• Anonym (uvi-tjejen)

Jag tror inte det har med analsexet så mycket att göra. Om han är ren när han kommer in i dig, så kan bajsbakterierna möjligen komma in vi stringtrosor, om du använder såna.

Drick tranbärsjuice, tvätta dig med olja i muffen (aldrig tvål, speciellt inte om du är känslig), och vanliga bomullstrosor. Om du känner dig hetare med string, så ta bara på dig dem innan du vill ha dem avtagna.

• Anonym

Jag har också haft mycket urinvägsinfektioner. Så fort jag känner att det börjar sticka till lite så dricker jag massor av vatten med pressad citron i. Tranbärsjuice fungerar också bra men är mycket dyrare.. Så länge det är surt så bakterierna inte trivs. Kissa alltid efter du haft sex och kissa ofta om du känner att det är på väg.

Jag håller med tidigar inlägg att man aldrig ska tvätta med tvål. Det kan göra att du får ännu mer problem med underlivet. Det tvättar bort alla naturliga goda bakterier som håller balansen. I värsta fall kan man få bakteriell vaginos. Det är bakterieinfektion som gör att underlivet luktar riktigt illa.

• TigerWorld

Anonym (tvätta lagom) skrev 2009-11-14 23:47:05 följande:

Du anstränger slemhinnorna alldeles för mycket - inte med sex men med ditt hysteriska tvättande! Jag pratade med min läkare och fick rådet att INTE tvätta efteråt, däremot ALLTID kissa efter sex.Om du prompt måste tvätta dig därnere med något medel använd mild tvättolja. Den torkar inte ut slemhinnorna.Om du har problem med torra slemhinnor använd glidmedel, det kan t o m vara så att friktionen får urinröret att bli extra känsligt. Prova också ställningar som inte gnider så mycket mot just urinröret. Analsex borde vara väldigt tryggt, förutsatt att ni är noga med att inget som varit därbak vidrör slidan efteråt.
    Jag håller med i det mesta i citerat inlägg. Ett bra sätt att testa är att ha några samlag där ingen av er kommer åt klitoris eller urinröret alls, inte det minsta tryck eller beröring. Mekanisk retning kan ge ett reflexmässigt kaos i nervtrådarna till urinröret och det behövs då väldigt lite retning. Tänk på att inte röra vid området efter sex, utan enbart kissa och lägg på toapapper som får suga till sig en aning ,,,inget gnid vid torkning.

Missionären går alltså inte att utföra med en sådan intention.

Ytterligare ett steg längre går man om man antar att det reflexmässiga kaoset beror på spridning av signaler i det autonoma nervsystemet. I så fall kommer ursprungssignalen från din orgasm som ju innehåller maximal stress-sympatikus.
    Vill du testa denna varianten då utesluter du din orgasm och i övrigt gör du enligt stycket ovan. Det finns även en metod att motverka stress-sympatikus-signalen efter orgasmen är förbi.
  • Omorfia

Det absolut viktigaste för att undvika UVI är att kissa efter sex. Se till att du dricker ordentligt så att du kan kissa mer än en liten skvätt.

Angående tvättningen så är det onödigt att tvätta med något annat än vatten. Blir man inte "ren", alltså om det luktar även fast du tvättat med vatten så har du en infektion av något slag.

Har du upprepade UVI'er så bör du utredas för detta så att man vet varför. Det kan vara resistenta bakterier, att du inte kan tömma blåsan ordentligt, eller något annat. Hursom så är det inte bra/normalt att ha upprepade UVI'er (iaf när man är ung). Det behöver ju verkligen inte ha något samband med analsexet!

• Anonym (Josefine)
    Omorfia skrev 2009-11-16 13:01:44 följande:
    Det absolut viktigaste för att undvika UVI är att kissa efter sex. Se till att du dricker ordentligt så att du kan kissa mer än en liten skvätt.Angående tvättningen så är det onödigt att tvätta med något annat än vatten. Blir man inte "ren", alltså om det luktar även fast du tvättat med vatten så har du en infektion av något slag.Har du upprepade UVI'er så bör du utredas för detta så att man vet varför. Det kan vara resistenta bakterier, att du inte kan tömma blåsan ordentligt, eller något annat. Hursom så är det inte bra/normalt att ha upprepade UVI'er (iaf när man är ung). Det behöver ju verkligen inte ha något samband med analsexet!
    Men jag får alltid symtomen efter jag har haft analsex, när jag va jätte noga häromdagen och hade analsex med min dildo själv, väl rengjort osv, o va jätte noga att inte vara när urinröret/slidan och ändå så har jag nu fått symtom.
    Kan också tillägga att detta har eskalerat sedan efter jag fött mitt första barn, hade två uvi under graviditeten, innan grav så hade jag bara haft det 2 ggr i mitt liv.

Jag kissar även före sexet för jag är rädd för o pissa på mig annars när jag kommer. Sen kissar jag även efteråt men då lite, men jag tvättar mig också efteråt, brukar spola av mig i duschen.
Svar på tråden Älskar Analsex men får urinvägsinfektioner hela tiden, hur undvika?