• Drömmar på landet

3 månader sen jag slutade amma. När kommer mensen?

När min dotter blev ett år slutade jag amma, det är nu snart tre månader sen. Fortfarande ingen mens. Dock tror jag att jag har haft ägglossning? Var fjärde vecka ca får jag kraftiga flytningar och blir på dåligt humör och ca två veckor därefter får jag finnar, precis som om jag skulle få mens. Till saken hör också att jag försöker bli gravid. Är det möjligt? Eller snarare, är det sannolikt, innan första mensen kommit?

• Svar på tråden 3 månader sen jag slutade amma. När kommer mensen?
  • Haraaz

Det är så olika!

Jag själv hade problem i början med amningen så min mens km igång efter 2 månader från förlossningen, men sen började jag helamma och mensen fortsatte ändå komma varje månad... Sen finns det dom som mensen dröjer flera år att komma tillbaks, så det är verkligen inget som går att förutse.

• Haraaz

Och ja det är mycket möjligt att ägglossningen kommer igång även om man inte har nån blödning.

• Fotavtryck

Absolut är det möjligt. Att bli gravid trots utebliven mens.

Men har den inte kommit tillbaka efter 6 månader efter du slutat amma ska du kontakta mvc så dom får ta lite prover.

Du kan ju köpa ägglossnings test o se om dom ger utslag.

Men du behöver inte vara orolig för att det inte är som det ska.
    Vissa får tillbaka mensen direkt efter förlossning trots amning o andra, som du, dröjer det.

• hejsvej

Man kan ha ägglossningar utan mens emellan när man ammar/har ammat eftersom kroppen liksom kan "spara in" på mensen. Så ni kan allt försöka bli med barn även om inte mensen har kommit tillbaka. Själv har jag samma sak som dig, jag tycker att jag känner av ÄL och pms osv, men har bara fått PYTTEblödningar ännu. Jag ammade massor tills sonen blev 1 år, men nu ammar jag lite på morgon/kväll och har alltså börjar känna av hormoner i kroppen tycker jag. Sonen är nu 14 mån.

Svar på tråden 3 månader sen jag slutade amma. När kommer mensen?