• Längtanefterdig

Är det OK att ha ont i magen som gravid? Har ni haft det? När bör man bli orolig? Andra dagen nu. Vecka 21.

Hej!

I förrgår gick jag en rask promenad i ungefär en timme och mådde väldigt bra. Men igår tidig eftermiddag när jag satt i soffan och skulle vrida lite på mig eller resa mig upp (minns inte) så drabbades jag av en extrem kramp på vänstra sidan av magen, ner mot benet och typ över blygdbenet. Det krampade till och gjorde ont och höll i sig. Det blev bättre i vissa positioner och beroende på hur jag satt kände jag inte något alls ibland. Men så fort jag reste mig upp gjorde det ont, när jag gick gjorde det ont. Var bara skönt att sitta ner och ligga i vissa ställningar, inte alls på sidan.

Det höll i sig hela eftermiddagen och kvällen igår och fortfarande idag känner jag av det. Något mildare just nu. Värst när jag står upp och går runt. Skönast när jag sitter ner. Det gör så fruktansvärt ont ibland att jag inte vill räta på mig när jag står upp. Ibland bara ont och i vissa rörelser så krampar det till, som när man får håll ungefär.

Jag vet inte varför jag har såhär. Är inne i vecka 21 nu. Vet inte heller när man ska bli orolig och kolla upp det för jag hör så mycket olika och vet att magen växer för fullt nu och det är påfrestande på kroppen. Vet inte heller om jag utlöste det med promenaden jag tog. Har haft såhär en gång tidigare i vecka 20 men då höll det i sig i 15 minuter ungefär bara.

Har läst på om foglossning men det är så svårt att veta om det är det man har.

Hur hade ni gjort? Har ni erfarenhet av liknande smärtor? Är det här normalt? Alla tankar tas glatt emot :)

• Svar på tråden Är det OK att ha ont i magen som gravid? Har ni haft det? När bör man bli orolig? Andra dagen nu. Vecka 21.
  • Gestilja

Har haft liknande smärtor i alla mina graviditeter (är gravid med tredje) i mitten av graviditeterna mest. Tror det hade med typ växtvärk i livmodern att göra men är ofarligt och vad jag vet vanligt. Men gör ont som f-n!

• Längtanefterdig
    Gestilja skrev 2009-11-14 18:28:26 följande:
    Har haft liknande smärtor i alla mina graviditeter (är gravid med tredje) i mitten av graviditeterna mest. Tror det hade med typ växtvärk i livmodern att göra men är ofarligt och vad jag vet vanligt. Men gör ont som f-n!
    Höll det i sig länge för dig också? För det här går inte över efter en stund utan har som sagt hållit i sig sen igår - bara det att det känns inget i vissa ställningar beroende på hur jag sitter eller ligger. Men rör jag mig så känner jag av det rejält. Speciellt på vänstra sidan där det är som värst.

Bebisen har sparkat på som vanligt och jag förstår inte vad det är. Men antar någon slags växtvärk eller foglossning?

Min mage börjar bli mycket större än tidigare nu så jag antar att den växer så det knakar :) Men den är så hård när man känner på den längre ner, ska den vara hård om man känner?

Det är min första graviditet, därför jag har tusen frågor :)
  • Love74

Jag får också ont ibland på vänstra sidan av magen och det är värre i vissa positioner. Värken påminner om håll fast inte där man brukar få håll utan mitt på min tjocka mage och det känns ganska ytligt. Jag är i v.22. Minns att jag hade liknande med mitt första barn. Det är nog inget farligt, det är växtvärk och ganska normalt. Lycka till med resten av graviditeten!

♥ Felix 051105 ♥ ♥ BF 100321 ♥
  • GussanGos

Jag har läst att med den växande magen så sträcks ligamenten kring magen och de kan "dra till" som om man får en sträckning nästan om man råkar göra en fel rörelse. Ingen fara i sig men obehagligt. Brukar få så rätt ofta, speciellt på mornarna när jag legat hopkrupen och sträcker ut kroppen, då kan det smälla till på ena sidan och göra riktigt ont. Det går dock över efter en stund.

Jag vet inte om det kan va något sånt du har ts, är du osäker eller orolig så tycker jag du kan ringa bm eller någon upplysning. Det är ju fortfarande svårt att över nätet bedömma vad det kan va tyvärr {#lang_emotions_undecided}

Hoppas det släpper snart iaf!

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
  • Längtanefterdig

Det jobbiga är att när jag sitter ner så känner jag ingenting. Det är när jag rör mig, reser mig upp från soffan/sängen, går runt som jag känner en ihållande smärta främst på vänster sida. Man kan säga att det är från vänster sida av blygdbenet och upp mot vänster ljumske. Det känns som att man haft kramp och sedan har som en eftervärk hela tiden.

När jag står upp känns det och det känns tungt och värkande och spänt.

Får också så ibland på höger sida men oftast är det bara vänster som känns såhär.

Nu är det tredje dagen med det här. Vad jag förstått kan ligamentsmärtor hålla i sig länge? Om det är det.

Men jag tänkte - Om det inte gör ont precis hela tiden, dvs oavsett vad jag gör (nu känns det inget när jag sitter eller ligger skönt) och jag känner bebisen sparka på så borde det väl inte vara någon fara? Dessutom gör det inte så ont att jag gråter och skriker, utan det är en jobbig ihållande smärta som finns där hela tiden men som jag kan trotsa. Om ni förstår :)

Ska ringa BM imorgon men önskar fram till dess höra lite från andra gravida.

• Gestilja
    Längtanefterdig skrev 2009-11-15 12:00:52 följande:
    Det jobbiga är att när jag sitter ner så känner jag ingenting. Det är när jag rör mig, reser mig upp från soffan/sängen, går runt som jag känner en ihållande smärta främst på vänster sida. Man kan säga att det är från vänster sida av blygdbenet och upp mot vänster ljumske. Det känns som att man haft kramp och sedan har som en eftervärk hela tiden. När jag står upp känns det och det känns tungt och värkande och spänt. Får också så ibland på höger sida men oftast är det bara vänster som känns såhär. Nu är det tredje dagen med det här. Vad jag förstått kan ligamentsmärtor hålla i sig länge? Om det är det. Men jag tänkte - Om det inte gör ont precis hela tiden, dvs oavsett vad jag gör (nu känns det inget när jag sitter eller ligger skönt) och jag känner bebisen sparka på så borde det väl inte vara någon fara? Dessutom gör det inte så ont att jag gråter och skriker, utan det är en jobbig ihållande smärta som finns där hela tiden men som jag kan trotsa. Om ni förstår :) Ska ringa BM imorgon men önskar fram till dess höra lite från andra gravida.
    Jag kände inget heller när jag satt ner bekvämt, men så rörde jag mig och det högg till och tar ett ganska bra tar att släppa någonlunda.
    Om jag inte minns fel så kunde det hålla i sig ganska länge, men blev mildrare/nästan försvann om jag t ex satt ner eller låg ner.
    En sida var det oftare än den andra, och precis nedanför magen (ungefär där det börjar puta ut) som mest om du förstår hur jag menar.
  • Längtanefterdig
    Gestilja skrev 2009-11-15 14:27:12 följande:
    Jag kände inget heller när jag satt ner bekvämt, men så rörde jag mig och det högg till och tar ett ganska bra tar att släppa någonlunda. Om jag inte minns fel så kunde det hålla i sig ganska länge, men blev mildrare/nästan försvann om jag t ex satt ner eller låg ner. En sida var det oftare än den andra, och precis nedanför magen (ungefär där det börjar puta ut) som mest om du förstår hur jag menar.
    Det låter precis som det jag har :)

När jag petar på nedre magen, där det börjar puta ut, så känns det liiite ömt - är det normalt? Vet inte hur det får kännas.
  • Gestilja
    Längtanefterdig skrev 2009-11-15 22:36:28 följande:
    Det låter precis som det jag har :) När jag petar på nedre magen, där det börjar puta ut, så känns det liiite ömt - är det normalt? Vet inte hur det får kännas.
    Precis så hade jag med, va som om man nästan blivit slagen där, eller gått in i något hårt. Helt öm på det området.
  • Längtanefterdig
    Gestilja skrev 2009-11-16 00:16:06 följande:
    Precis så hade jag med, va som om man nästan blivit slagen där, eller gått in i något hårt. Helt öm på det området.
    Och det har varit helt normalt?

Vad skönt att höra :)

Idag är det mycket bättre, har inte ont vid rörelser, det känns bara ömt. Och bebis sparkar på som vanligt :)
  • Gestilja
    Längtanefterdig skrev 2009-11-16 11:08:20 följande:
    Och det har varit helt normalt? Vad skönt att höra :) Idag är det mycket bättre, har inte ont vid rörelser, det känns bara ömt. Och bebis sparkar på som vanligt :)
    Skönt att höra! Vet själv hur orolig jag blev när det kom under första graviditeten. Såna saker ingen berättar om så hade ingen aning om vad det va heller. Oj, va tankarna snurrade om vad det va för något men frågade min BM så hon berätta att det är helt normalt.
Svar på tråden Är det OK att ha ont i magen som gravid? Har ni haft det? När bör man bli orolig? Andra dagen nu. Vecka 21.