• Anonym (elsie)

Råd ang min mamma. Häva ett abbonemang. Skaffa god man?

Jag funderar på hur man ska kunna hjälpa min mamma. Hon har ett fysiskt handikapp men det är inte riktigt bra i huvudet heller. Jag vet inte om det är svit av det fysiska handikappet eller om hon helt enkelt inte ids tänka själv.
    Vid utredningar (för fysiskt handikapp) har dom varit och nosat krnig detta då min mamma gör vanliga uppgifter mycket svårare och omständigare än vad dom är. Detta har även framkommit på papper som jag hittade då jag hjälpe henne vid en flytt. Jag minns inte vem som hade hållt i utredningen men mamma hade såklart blivit mycket kränkt och bett om en förklaring för hon hade minsann inga problem med att utföra saker i korrekt ordning. Då hade dom strukit den punkten. Det det handlade om var att bädda en säng, bre en smörgås, koka kaffe osv. Min mamma hade alltså gjort allt detta i oordning.

Hon har svårt att förstå saker. I hela hennes liv har hon fått hjälp med pappersarbete då hon antingen inte varit intresserad eller inte kunnat själv. Hon är ett tacksamt offer för telefonförsäljare, och förstår inte riktigt värdet av pengar. Hon klarar inte ens av att ringa till telia och meddela adressändring. Det är alltså jättesvårt att för mig veta om detta beror på någon slags lätt utvecklingsstörning eller om hon helt enkelt bara skiter i allt. I hennes fysiska handikapp ingår apati som ett symtom och kanske beror allt det här på detta.

Till saken, hon sätter sig i trubbel med bla pengar vissa gånger. Telefonräkningar på 10 000 kronor efter att ha suttit och ringt till spelprogrammen på tv.
    Det sista i raden är att hon tackat ja till att betala ett abbonemang bundet i 18 månader för mobilt bredband vilket hon inte alls kan använda då hon vaken äger en dator eller mobil. Företaget hade vägrat häva kontraktet då vi ringde upp och förklarade att hon inte visste vad hon tackade ja till.

Vad kan man göra i denna situation?
    Det är ju helt klart att min mamma inte kan fatta vissa beslut själv men jag tycker inte heller att hon är helt oautonom.
    Något måste gå att göra. Någon som har råd eller erfarenhet?

• Svar på tråden Råd ang min mamma. Häva ett abbonemang. Skaffa god man?
  • Anonym

bara för att hon har en godman så slipper hon inte alla abonnemang mm hon tecknar-hon får ekonomiskt stöd endast. en förvaltare krävs i så fall, men då ska hon rent ut sagt idiot förklaras, alltså omyndigförklaras och det är jätte svårt att bli idag.

• Anonym (elsie)

Det går inte att sätta någon spärr hos företagen så att dom kan se att denna personn inte är kapabel att fatta rätt beslut?
    Skulle ett läkarutlåtande kunna häva abonnemanget hon nu har tackat ja till?

• Anonym

Anonym (elsie) skrev 2009-11-14 19:09:57 följande:

Det går inte att sätta någon spärr hos företagen så att dom kan se att denna personn inte är kapabel att fatta rätt beslut? Skulle ett läkarutlåtande kunna häva abonnemanget hon nu har tackat ja till?
    nej det går inte att sätta en spärr. företagen tjänar ju pengar på att hon handlar, o betalar hon inte får de pengar genom fogden. kan tyckas låta hårt men det är så det fungerar. rent krasst finns det inte mkt du kan göra, tyvärr. förstår din frustration, jag pratar dagligen med godamän på jobbet o de sliter verkligen sitt hår! de bara skakar på huvudet o lägger alla skulder på hög, för det blir ju skulder till sist.

förvaltare ber oss bara avsluta alla skulder- för så fungerar det när omyndigförklarade handlar under förvaltarskap.

läkarutlåtande bryr sig företag inte om, kanske nån enstaka men det är ovanligt.

tyvärr så kan jag inte hjälpa dig...det är bara tt bita ihop o kämpa o hjälpa till så gott det går.
  • LillaZ

Man kan inte sälja det här specifika abbonemanget? Alltså skriva över det på någon annan?

• Anonym (elsie)

Ja det ser ju onekligen mörkt ut ifall man inte kan skydda folk som inte vet bättre. Enormt frustrerande för mig som anhörig.
    Undra om ett nytt hemligt telefonnummer skulle göra någon skillnad? Att på så sätt klippa vägarna för inkommande ovälkomna samtal.

Och att hon enkelt får redovisa vartenda brev som kommer. Hade detta uppdagats tidigare hade vi kanske kunnat nyttja ångerrätten men min mamma har inte brytt sig om det här välkomstbrevet hon fick.

LillaZ: satt och funderade på det också så ska kolla upp det imorgon. Det vore ju toppen om det gick att lösa på det viset.

• hon mot strömmen

Hos Telia kan man sätta en gräns för telefonräkningen. Det går ut en extra faktura och abonnemanget öppnas inte förrän den är betald.

Gör en adressändring på hennes post så den kommer till dig tex. Men att hon är folkbokförd på sin adress.

Abonnemanget kan du avsluta men får betala en viss avgift för detta.

Sätta hemligt nummer anmäla till Nix..

• Anonym (elsie)

Jättebra tips.
    NIX har jag redan sett till att hon är anmäld till.
    Frågan är bara hur jag kan göra så att hon fixar gräns på telefonräkningen osv. Jag har ju liksom ingen befogenhet eller rätt att göra det åt henne om hon inte vill. Samma med att posten kommer hem till mig. Men jag ska absolut fråga henne och säga att det kanske är en ganska bra ide med tanke på vad som har hänt sista tiden.

• hon mot strömmen

Du kan även spärra hemtelefon för vissa nummer typ betal och mobilnummer, men du kan undanta 5 mobilnummer som kan nås från hemtelefonen.

Prata med Telia och se hur du kan gå tillväga med detta...

• MickeN1973

Börja med att NIXA hennes telefon.

hon mot strömmen skrev 2009-11-14 21:16:14 följande:
    Hos Telia kan man sätta en gräns för telefonräkningen. Det går ut en extra faktura och abonnemanget öppnas inte förrän den är betald.Gör en adressändring på hennes post så den kommer till dig tex. Men att hon är folkbokförd på sin adress.Abonnemanget kan du avsluta men får betala en viss avgift för detta. Sätta hemligt nummer anmäla till Nix..
    Du kan inte sätta nix på ett hemligt nummer
  • MickeN1973

Anonym (elsie) skrev 2009-11-14 21:30:06 följande:

Jättebra tips. NIX har jag redan sett till att hon är anmäld till. Frågan är bara hur jag kan göra så att hon fixar gräns på telefonräkningen osv. Jag har ju liksom ingen befogenhet eller rätt att göra det åt henne om hon inte vill. Samma med att posten kommer hem till mig. Men jag ska absolut fråga henne och säga att det kanske är en ganska bra ide med tanke på vad som har hänt sista tiden.
    Nu är frågan om NIX gör så stor nytta, då de får lov att ringa befintliga kunder.

Det bästa är nog att byta nummer och sätta NIX på det nya numret.

och likaså spärra detta nummer för betalsamtal.

Du kan ju också spärra för direktreklam. www.swedma.se/site.aspx

Och sen kan du be företagen hon är kund hos nu. Om att de inte kontaktar henne i marknadsföringssyfte.
  • Nina77

ring o prata med överförmyndarnämnden i din kommun så kan dom berätta mer om god man samt förvaltare, läkarintyg borde fixas.

• gutegirl

Det finns två sätt att få en god man. Det ena är att ansöka om det själv. Då ska det dessutom till ett intyg från t ex kurator eller biståndshandläggare att personen har svårigheter och hur det yttrar sig.

Det andra är att anmäla behov av god man, vilket en biståndshandläggare kan göra om t ex en person med kognitiva svårigheter inte själv förstår att denne behöver hjälp. Det krävs då dessutom ett läkarintyg som styrker att personen i fråga inte har någon insikt i sin sjukdomsbild ( t ex vid demenssjukdomar eller skador efter en stroke).

Sedan ska detta till överförmyndaren och vidare till tingsrätten som sedan fattar beslut om god man eller inte.

Jag tror inte att du TS kan begära eftersändning av din mammas post utan hennes samtycke.

Däremot så borde ni kolla (om ni inte redan gjort det) om inte din mamma kunde höra till någon av personkretsarna i LSS, och därigenom ha rätt till t ex en kontaktperson för ökat stöd i sin vardag.

• Nina77

Det känns som att förvaltare är bättre än god man i den här situationen?

• gutegirl
    Nina77 skrev 2009-11-15 01:01:55 följande:
    Det känns som att förvaltare är bättre än god man i den här situationen?
    Det ska nog till mer för att en förvaltare ska vara aktuell har jag för mig. Jag har faktiskt inte under mina år som handläggare stött på det en enda gång, och då har jag ändå haft hand om ganska många sådana här ärenden.

Får man en förvaltare har man ju i stort sett ingen rättshandlingsförmåga kvar, och det är ett ganska stort ingrepp på den personliga integriteten att berövas den.
  • Anonym (insatt)

Telebolagen brukar ha en ångertid - två veckor har jag erfarenhet av - så skynda att anullera beställningen. God man räcker inte för att förhindra alla tokiga affärer, man har fortfarande rätt att eckna avtal då. Det krävs förvaltare, då får man inte göra ekonomiskt bindande avtal. Förvaltare får man genom att kontakta lpmmunens överförmyndare och ha ett läkarintyg från behandlande läkare. Överförmyndaren kan guida dig vidare.... ring dit!

Svar på tråden Råd ang min mamma. Häva ett abbonemang. Skaffa god man?