Råd ang min mamma. Häva ett abbonemang. Skaffa god man?
Jag funderar på hur man ska kunna hjälpa min mamma. Hon har ett fysiskt handikapp men det är inte riktigt bra i huvudet heller. Jag vet inte om det är svit av det fysiska handikappet eller om hon helt enkelt inte ids tänka själv.
Vid utredningar (för fysiskt handikapp) har dom varit och nosat krnig detta då min mamma gör vanliga uppgifter mycket svårare och omständigare än vad dom är. Detta har även framkommit på papper som jag hittade då jag hjälpe henne vid en flytt. Jag minns inte vem som hade hållt i utredningen men mamma hade såklart blivit mycket kränkt och bett om en förklaring för hon hade minsann inga problem med att utföra saker i korrekt ordning. Då hade dom strukit den punkten. Det det handlade om var att bädda en säng, bre en smörgås, koka kaffe osv. Min mamma hade alltså gjort allt detta i oordning.
Hon har svårt att förstå saker. I hela hennes liv har hon fått hjälp med pappersarbete då hon antingen inte varit intresserad eller inte kunnat själv. Hon är ett tacksamt offer för telefonförsäljare, och förstår inte riktigt värdet av pengar. Hon klarar inte ens av att ringa till telia och meddela adressändring. Det är alltså jättesvårt att för mig veta om detta beror på någon slags lätt utvecklingsstörning eller om hon helt enkelt bara skiter i allt. I hennes fysiska handikapp ingår apati som ett symtom och kanske beror allt det här på detta.
Till saken, hon sätter sig i trubbel med bla pengar vissa gånger. Telefonräkningar på 10 000 kronor efter att ha suttit och ringt till spelprogrammen på tv.
Det sista i raden är att hon tackat ja till att betala ett abbonemang bundet i 18 månader för mobilt bredband vilket hon inte alls kan använda då hon vaken äger en dator eller mobil. Företaget hade vägrat häva kontraktet då vi ringde upp och förklarade att hon inte visste vad hon tackade ja till.
Vad kan man göra i denna situation?
Det är ju helt klart att min mamma inte kan fatta vissa beslut själv men jag tycker inte heller att hon är helt oautonom.
Något måste gå att göra. Någon som har råd eller erfarenhet?