-
-
Svar på tråden Nattjobb inom vård och omsorg, hur sover ni då?
-
på dagen
-
Haha, duh
-
Ja du får väl formulera frågan liiite bättre
-
När jag arbetade natt inom äldreomsorgen så sov jag 3-4 timmar på eftermiddagen den dagen jag gick på natt. Mellan två arbetsnätter så sov jag från ca åtta till tre. Efter sista natten sov jag ca åtta till ett.
-
Ok, jag kan se poängen i det. Hur hanterar ni den uteblivna sömnen som nattjobb innebär?linjes skrev 2009-11-14 21:50:17 följande:Ja du får väl formulera frågan liiite bättre
Lyckas ni ta igen en full natts sömn när ni kommer hem på morgonen och sover bort större delen av dagen? Sover ni "i förväg"? Delar ni upp det så ni sover en stund innan och en stund efter jobbet? -
...och för den delen, varför sover ni som ni gör?Complement skrev 2009-11-14 23:12:56 följande:Ok, jag kan se poängen i det. Hur hanterar ni den uteblivna sömnen som nattjobb innebär? Lyckas ni ta igen en full natts sömn när ni kommer hem på morgonen och sover bort större delen av dagen? Sover ni "i förväg"? Delar ni upp det så ni sover en stund innan och en stund efter jobbet?
-
Jag har jobbat natt både inom vården o inom industrin.
Knepet är att sova de timmarna man behöver fast på dagen. Man får inte slarva med sömnen.
Jag sov ett par timmar innan jag gick på och sen mina 8 timmar dagtid och sen kanske en 5-6 timmar sista dagen.
Nattjobbet inom industrin var jobbigare eftersom det var 5 nätter på raken o sen ledig i två o sen på det igen. Aldrig nån riktig tid för att ställa om sig. -
Då jag jobbade natt (några år sen nu) så var målet att sova lika mycket på dagen som jag hade sovit på natten (om jag inte hade jobbat, alltså). Brukade dock aldrig sova innan första natten, hade svårt att sova då och höll mig vaken på ren viljestyrka.
Jag jobbade ca 21-07, sov ca 10-18. Dagar då jag "gick av" = skulle ställa om igen, sov jag ca 8-15. Brukade vara tröttare efter sista natten, därför lade jag mig tidigare.
Jag hade kollegor som hade barn och därför bara kunde sova 9-14. Jag förstår inte hur de kunde hålla sig vakna hela natten (men en del av dem erkände också att de brukade sova på jobbet). -
jobbar 21.00-07.15 första natten jag kliver på går jag upp tidigt och sover på em mellan 16-19,sen sover jag mellan 8-16-17 beror på hur trött jag är,när jag kliver av sista natten sover jag mellan 8-13 för att kunna vända på dygnet.
-
jag jobbade 21,30-07 och sov 7,30-15,30.men då jag inte skulle upp och jobba igen försökte jag gå upp 12 för att ställa om mig igen.