• Gozzi

Farligt med hjärtklappning??

Jag har haft hjärtklappning under ca två månaders tid, hjärtat slår tre, fyra extra slag och sedan är det som vanligt igen. (Händer ibland flera ggr i timmen, ibland bara några ggr på en dag)

Kommer mest när jag är vilande, eller så är det att jag inte känner det lika bra när jag är igån och rör mej.

Kommer alltid när jag gått och lagt mej på kvällen, gör inte ont på något vis, men känns rätt obehagligt.

Någon som vet om det är farligt, och vad man gör åt det i så fall?

• Svar på tråden Farligt med hjärtklappning??
  • Beach 2010

Gå till läkaren och få det kollat.
    Jag fick medicin för hjärtklappning

• February

Behöver inte vara något alls. Oftast är det inte det. Det kan finnas många olika anledningar till den hjärtklappning du beskriver.
    Kan den komma efter en stressig dag och då allt lugnar sig exempelvis? (du går och lägger dig)
    Är du orolig så ring vårdcentralen och beskriv din oro och be om en tid för en koll.
    Beroende för hur din läkare så kan han eller hon lugna dig och skicka hem dig eller remitera dig för en second opinion.
    Lycka till.

• Gozzi

Tack för era svar.

Någon som vet hur man kollar upp hjärtklappning? Jag har ju det inte hela, så att läkaren skulle höra det just när jag är där känns ju inte så stor.

• Stina m buffe i ugnen

Man kan ha olika sorters hjärtklappning. Arytmi kan vara farligt, "vanliga" dubbelslag är oftast helt ofarliga. Själv har jag dubbelslag lite då och då, och det kändes och kom och gick precis som du beskriver det. Jag tror det var upp till 7 st per minut som är helt ofarligt, mer än så per minut KAN medföra att blodcirkulationen inte blir helt optimal så man kan bli lite extra trött. Är det så att man är mycket orolig över detta eller har många extraslag kan man få remiss så man får göra ett 24-timmars EKG, då de oftast som för dig kommer när man går och lägger sig är det inte säkert att de upptäcks på ett en-minuts-EKG som de ibland gör på vårdcentralen.

Att minska på/ helt utesluta koffein kan hjälpa vissa med dubbelslag, att inte stressa hjälper också en del. Själv hade jag aldrig hört talas om det förrän jag själv fick det, men efteråt har jag fått höra från många vänner och släktingar att de haft det till och från i perioder. Det är mycket vanligare än jag kunnat ana! Just att få veta att det inte var farligt hjälpte mig till viss del.

Men som Beach 2010 skriver kan det vara bra att kolla upp dina oregelbundna slag så att det inte är nåt farligt.

• Stina m buffe i ugnen

När man gör ett 24-timmars EKG så har man elektroder på överkroppen kopplade till en dosa som registrerar alla hjärtslag och sen analyseras detta i en dator så kan alla oregelbundenheter upptäckas och analyseras. Man behöver absolut inte ligga inne eller nåt sånt.

• Max mamma

men har du extra slag eller slår hjärtat fortare än vanligt?

Jag kan ju berätta hur jag har det.
    Sen-95 har jag haft hjärtklappning i stort sett varje dag fram å tillbaka,ätit medicin för det sen dess.
    då får man en betablockerare-eg. en blodtrycksmedicin-som får hjärtat att pumpa långsammare.
    Jaghar gjort 1700000 st EKG.n-utan att det visat ngt onormalt,jag har även haft ett sk 24tim. ekg på mej,som visar att jag har hög puls men inget onormalt.
    min hjärtklappning tror man att det beror på inre stress
    har panikångest i perioder,kan inte säga att det är i vissa situationer som min hjärtklappning kommer utan det är när som helst lixom.

Men du behöver få veta att det inte är farligt-för då kan man koppla bort det på ett annat sätt.
    Jag brukar tänka:"Jaha...nu slår hjärtat fort...men låt det göra det då...inget farligt!"

Jag tränar 3-4ggr/v. å är ingen latmask direkt-är man det ,så kan man ju börja röra på sej så hjärtat får jobba på det sättet vilket är bra!

Oj vad långt det blev...
    Kram
    Camilla

• AochJsMamma

Min mamma har så, haft det i flera år och fått av läkare höra att det är panikångest. Efter att ha tagit tag i dett anu en gång för alla eftersom hon inte orkadeha det så här längre, så kom en annan läkare fram till att det är hjärtflimmer hon har. Detta har även bekräftats av en kardiolog som hon nu remitterats över till.

Det finns numera EKG som du kan sätta igång själv då su känner att det drar igång, detta för att omman har ett "vanligt" 24 h så kanske den inte registrerar dina dubbelslag/rusningar under just det dygnet. En sån som jag nämner har man på sig i tex en vecka. När man känner att det drar igång, trycker man på en knapp varvid EKG mätningen startar och registrerar. Detta kan göras upp till fem ggr på en inspelning.

Jag rekommenderar dig att ta pulsen när det händer och anteckna vad den ligger på då det sker.

• Gozzi

Tack för era svar!

Jag har kollat min puls när jag får hjärtklappning, och gud va den ökade!
    Ligger på en rätt normal puls i viloläge (60 ung) Och vid hjärtklappningen går den upp till typ hundra under någon minut!!

Tränar spinning två ggr i veckan, styrka en gång i veckan pluss att jag promenerar en hel del, så jag tycker att jag har rätt god fysik om man säger så. Väger runt 75kg och är 168cm.

Svar på tråden Farligt med hjärtklappning??