• FinastE2010

NÄR skriver man på papper för faderskap och kommer de då ta upp gemensam vårdnad samtidigt? hjälp mig!

Ja alltså när komemr man få skriva på papper för vem pappan är till barnet? och när han skrivit på det pappret, kommer de då direkt fråga om vi vill ha gemensam vårdnad?

Då jag inte alls vet hur det kommer att bli med pappan och mig, kan man ringa och säga att man vill skriva på faderskap men att de inte ska ta upp ämnet om gemensam vårdnad?

Vet att mamman får ensam vårdnad av barnet sålänge barnets föräldrar inte är gifta, vilket vi inte är.

Hur länge kan man "skjuta upp" att skriva på papprena? och kommer de ta upp det redan på bb? Jag skulle helst se till att inte besluta ngt i ämnet förrän barnet är ca 4 månader och att jag tills dess har ensam vårdnad. Men faderskapet lär bli påskrivet på en ång efter födseln antar jag? så hur gör jag för att de inte ska ta upp frågan om gemensam vårdnad direkt? Vill inte starta krig med pappan heller men vill inte skriva på gemensam vårdnad heller förrän jag vet mer säkert vad han går för..

Tips på hur det fungerar och hur jag kan göra?

• Svar på tråden NÄR skriver man på papper för faderskap och kommer de då ta upp gemensam vårdnad samtidigt? hjälp mig!
  • Miss Maya

Man kan ringa till Familjerätten om man vill få det avklarat innan. Annars kommer de skicka en kallelse till er några veckor efter att barnet är fött.

Och ja, då kommer de också ta upp vårdnaden. Men du kan säkerligen ringa dit och prata med handläggaren i förhand och förklara situationen. Du måste absolut inte gå med på gemensam vårdnad om du inte vill. Vet pappan om hur du tänker?

Varför vill du vänta tills barnet är minst 4 månader förresten?

• FinastE2010

Miss Maya skrev 2009-11-15 07:10:30 följande:

Man kan ringa till Familjerätten om man vill få det avklarat innan. Annars kommer de skicka en kallelse till er några veckor efter att barnet är fött. Och ja, då kommer de också ta upp vårdnaden. Men du kan säkerligen ringa dit och prata med handläggaren i förhand och förklara situationen. Du måste absolut inte gå med på gemensam vårdnad om du inte vill. Vet pappan om hur du tänker? Varför vill du vänta tills barnet är minst 4 månader förresten?
    Okej så om vi skriver på papper innan barnet är fött att det är han som är pappan, kommer de ta upp vårdnadsfrågan då också samtidigt?

Vet att jag inte behöver gå med på gemensam som jag förstått nu men jag vill heller inte säga till honom rakt upp i ansiktet när barnet är fött att jag inte vill skriva på, för då blir det garanterat liv..

Pappan vet inte alls om hur jag tänker men det är av många orsaker jag inte vill ha gemensam till en början som jag inte vill ta upp här, mer än att jag inte evt om vi kommer hålla ihop, eller snarare troligen att vi inte kommer det. Vill vänta ca 4 mån också för att se hur mkt ansvar han kommer att ta.

För går jag med på gemensam, så får jag väl heller inget underhållsbidrag även om lillen skulle bo hos mig på heltid ett bra tag men att pappan ändå träffar barnet?

Pappan vill garanterat ha gemensam vilket vi redan tjaffsat en hel del om. Men tror du verkligen att familjerätten skulle gå med på att inte ta upp frågan om jag ringde i förväg? Om jag sa att jag vill skjuta upp det beslutet och att det blir "krig" om jag måste tvinga neka pappan vårdnad nu? För nekar jag inte då om de tar upp frågan lär jag ju knappast få ensam vårdnad sen, så jag vill helt enkelt bara skjuta upp hela den biten till senare tillfälle för att se hur allt blir.. Jag vill inte ha en pappa som ska vara med och bestämma allt om han sen inte vill ta ngt annat ansvar utan bara då det ska passa han själv om du förstår..
  • FinastE2010

Sedan är det, det att vi har väldigt svårt att komma övverens och skulle det bli aktuellt att vi gick åt oliak håll så skulle det nog bli mycket "onödigt" bråk då han bara skulle vilja lägga en åsikt i allt och motarbeta mig för att han kan. Jag vet ju själv hur han funkar och jag tror tyvärr att jag vet snäppet bättre än han då det kommer till bara allmäna saker, vad som helst. Misstänker han har asperger vilket jag inte vet om han har men han kan uppfattas som väldigt korkad och blir av den orsaken orolig för vad han skulle vilja att vi tar för beslut för vårat barn etc. Samarbeta för honom är tyvärr samma sak som "hans villkor". Jag vill samarbeta sen vid eventuell separation, men jag vill inte skriva på ett papper för delad vårdnad på en gång om jag märker att han inte ens kan hantera det. Mer behöver jag inte gå in på och kanske har han inte ens asperger och det spelar egentligen ingen roll, utan det är hur han resonerar och tänker ibland som skrämmer mig...

• Anonym (vet)

Jag och min första dotters pappa kom inte överens överhuvudtaget och "bråkade" på familjerätten i ett år. Jag begärde att få träffa personen som hade hand om ärendet ensam och berätta hur jag kände inför alltihopa. Jag har sedan dess haft ensamvårdnad om dottern och fått underhållsbidrag. Dock har han ingen kontakt med sin dotter idag men det är en annan femma.

Underhållsbidrag får du oavsett om ni har gemensamvårdnad eller inte eftersom att barnet bor hos dig alltså är folkbokförd hos endast dig.

• FinastE2010

Anonym (vet) skrev 2009-11-15 07:30:36 följande:

Jag och min första dotters pappa kom inte överens överhuvudtaget och "bråkade" på familjerätten i ett år. Jag begärde att få träffa personen som hade hand om ärendet ensam och berätta hur jag kände inför alltihopa. Jag har sedan dess haft ensamvårdnad om dottern och fått underhållsbidrag. Dock har han ingen kontakt med sin dotter idag men det är en annan femma. Underhållsbidrag får du oavsett om ni har gemensamvårdnad eller inte eftersom att barnet bor hos dig alltså är folkbokförd hos endast dig.
    Okej och då bråkade du med pappan för att du inte ville skriva på papprena? Jag vill ju inte neka utan snarare låta frågan rinna ut lite i sanden till ett senare tillfälle så jag slipper bråk och också vet hur det blir med allt.

Ok, så då är det så att om killen och jag skulle ha gemensam vårdnad och bo ihop på samma adress, då får jag inget underhållsstöd? men om vi har gemensam och barnet är skrivet hos mig så får jag underhåll från pappan?

SEn är det väl också så att har jag ensam vårdnad så har han umgängesrätt men ingen rätt att ha barnet boende hos sig? och har vi gemensam så har han rätten till att ha barnet hos sig minst lika mycket som jag?

Jag är även mycket orolig för att om vi separerar kommer han troligen träffa ny. Han är en sådan tyvärr som aldrig lyckas hålla kvar tjejer utan det kommer nya hela tiden och inga mogna tjejer precis heller. Jag vet att hans beteende sitter kvar då han haft mkt kontakt med andra tjejer under vårat förhållande. Och jag vill inte att min son ska behöva vara hos sin pappa som ska ha n ny tjej där varje gång. :/ Mig kommer han inte lyssna på om jag säger det utan kommer bara säga "självklart inte och du kan lita på mig" men sen kommer det visa sig vara lögner ändå. Jag tror inte ens ha n kommer lyckas hålla sig en månad till att träffa ny tjej om det tar slut. Så det kanske säger er lite..
  • Anonym
    FinastE2010 skrev 2009-11-15 07:41:33 följande:
    Anonym (vet) skrev 2009-11-15 07:30:36 följande: Okej och då bråkade du med pappan för att du inte ville skriva på papprena? Jag vill ju inte neka utan snarare låta frågan rinna ut lite i sanden till ett senare tillfälle så jag slipper bråk och också vet hur det blir med allt. Ok, så då är det så att om killen och jag skulle ha gemensam vårdnad och bo ihop på samma adress, då får jag inget underhållsstöd? men om vi har gemensam och barnet är skrivet hos mig så får jag underhåll från pappan? SEn är det väl också så att har jag ensam vårdnad så har han umgängesrätt men ingen rätt att ha barnet boende hos sig? och har vi gemensam så har han rätten till att ha barnet hos sig minst lika mycket som jag? Jag är även mycket orolig för att om vi separerar kommer han troligen träffa ny. Han är en sådan tyvärr som aldrig lyckas hålla kvar tjejer utan det kommer nya hela tiden och inga mogna tjejer precis heller. Jag vet att hans beteende sitter kvar då han haft mkt kontakt med andra tjejer under vårat förhållande. Och jag vill inte att min son ska behöva vara hos sin pappa som ska ha n ny tjej där varje gång. :/ Mig kommer han inte lyssna på om jag säger det utan kommer bara säga "självklart inte och du kan lita på mig" men sen kommer det visa sig vara lögner ändå. Jag tror inte ens ha n kommer lyckas hålla sig en månad till att träffa ny tjej om det tar slut. Så det kanske säger er lite..
    Som svar på din fråga gällande underhåll så är det precis som du skriver. Har ni gemensam vårdnad och bor ihop så får du INTE underhållsstöd men har ni gemensam vårdnad men bor på olika håll så får du underhållsstöd ändå.
  • Anonym (xxx)

Behåll egen så att du kan vara säker på att föräldradagarna räcker.
    Jag ringde innan vi skulle skriva på papprena och förklarade att jag skulle behålla egen eftersom vi precis separerat. Damen som hade vårt ärende sa till mig att jag var mycket klok som gjorde så. Så när vi satt där och skrev på papprena pratade vi inte om vårdnad alls.
    Skriv inte på bara därför att du känner dig pressad. Har flera kompisar som gjort det och nu sitter dom utan tillräckligt med föräldradagar, en oengagerad pappa och strul med allt pappan kan komma på.

• Miss Maya

Tja du kommer nog inte undan konfrontationen med vårdnaden oavsett hur du gör. I alla fall inte om pappan är medveten om att det är du som har ensam vårdnad till en början.

Men kommer ni inte bo ihop, rekommenderar jag dig ensam vårdnad, annars kommer det blir strul med föräldradagarna förmodligen. Eller risken är stor att det blir det om man inte är sams.

• Anonym (****)

Miss Maya skrev 2009-11-15 09:02:50 följande:

Tja du kommer nog inte undan konfrontationen med vårdnaden oavsett hur du gör. I alla fall inte om pappan är medveten om att det är du som har ensam vårdnad till en början. Men kommer ni inte bo ihop, rekommenderar jag dig ensam vårdnad, annars kommer det blir strul med föräldradagarna förmodligen. Eller risken är stor att det blir det om man inte är sams.
    Det säkraste för barnet är att du själv har ensamvårdnad .Många fördelar och frihet i livet mindre bråk,
    Lita inte på honom det bästa är att se hur han är och vill han ta sitt ansvar.Om det visar sig att han är ansvarsfull pappa då får han gärna träfaf barnet men han behöve rinet ha vårdnaden för det.
    Faderskaptest skickas till FK och skatteverket .
    FK beslutar om underhåll för barnet och du får via FK.( Om ni är sepererade)
    Du kan få också bostadsbidrag .
    Barnet får barnbidrag automatiskt efter inskrivningen från BB.
    Försök att inte bråka njut av din gravitidet och vila upp dig.
  • klonas88

Får man fråga hur du har kommit på tanken att skaffa barn med denna man? Du verkar inte lita på att han blir en bra pappa för fem öre, så varför skaffa barn med honom? Du verkar dessutom tvärsäker på att ni kommer separera, troligtvis innan barnet ens är fött.

Vill bara att du ska tänka dig in i hans situation. Det är precis lika mycket hans barn som det är ditt. Vill han inte ta sitt ansvar (eller rättare sagt vill han inte känna glädjen tillsammans med sitt barn) så är ju det hans förlust. Tycker inte att du ska ta ut det i förskott och motarbeta honom redan innan barnet ens är fött. Tänk på att barnet behöver sin pappa, även fast du inte tycker att han är redo.

Svar på tråden NÄR skriver man på papper för faderskap och kommer de då ta upp gemensam vårdnad samtidigt? hjälp mig!