• Anonym (Linda)

Cancer och gravid??

Fy vad jobbigt livet känns just nu! Känner mig så ledsen och orolig och bara gråter och vill egentligen mest skriva av mig lite. Jag är gravid i v 30 och vill bara kunna njuta av graviditeten, men se senaste veckorna har varit fyllda av sjukhusbesök, undersökningar och provtagningar.

Det är så att mitt ena bröst har blivit inflammerat och trots flera antibiotika-kurer blir det inte bättre. Nu har ultraljud och mammografi gjorts och cellprover har tagits. I morgon ska jag till läkaren igen och förhoppningsvis få mer klarhet i vad det är för fel. Samtidigt som ovissheten om vad det är är jobbig så är det knappt jag vill veta heller. Tänk om det är cancer!! Har läst lite på nätet och de flesta av mina symtom stämmer in på inflammatorisk bröstcancer, dvs den mest allvarliga och aggressiva formen av bröstcancer.

Jag vill verkligen inte dö! Jag vill verkligen inte vara så sjuk att jag inte kan ta hand om mina barn! Snälla, låt det vara något annat och håll tummarna för mig i morgon!

• Svar på tråden Cancer och gravid??
  • Disela

Jag håller alla mina tummar för dig! Jag hoppas verkligen inte att det är cancer, det är en fördjävlig sjukdom!! Lycka till imorrn!! Kram

• Anatha

Jag håller tummarna. Foglossning känns just nu som ett rätt litet problem.

• Weezy

Oj usch blä...
    skänker verkligen stora varma kramar till dig i denna stund och hoppas innerligt att det inte är canser för din och ditt barns skull samt familjen i övrigt...
    dock om det skulle vara så så botas idag flertalet ifrån sin canser och förhoppningsvis har du uppdagat den i ett tidigt stadium...

Som sagt tänker och lider med dig...

• Anonym (Linda)

Weezy: Jo, jag vet att prognosen för bröstcancer idag är god... men om det visar sig vara just denna typen så är överlevnaden tyvärr inte alls lika hög som vid vanlig bröstcancer. Behandlingen är tuffare och den sprids tydligen väldigt lätt. Dessutom kompliceras situationen en hel del av att det finns en bebis i min mage. Har även en son på 14 mån och en på 10 år... så detta känns riktigt jobbigt!

Visst kan mina besvär bero på annat också... vilket jag såklart HOPPAS! T ex kan de bara ge vissa sorters antibiotika när man är gravid och det är inte säkert att just dessa ger effekt. Men bara tanken på att det kan vara något mycket värre och kanske något jag kan dö av känns så himla jobbigt och jag har sån ångest inför läkarbesöket i morgon.

• Anonym (Linda)
    Anatha skrev 2009-11-15 12:25:48 följande:
    Jag håller tummarna. Foglossning känns just nu som ett rätt litet problem.
    Tack! Ja foglossning har jag också drabbats av och det är inget kul... men tyvärr finns det ännu värre saker!
  • Längtanefterdig

Jag håller alla mina tummar och tår för dig! Självklart är det något annat. Vi får hoppas att goda tankar hjälper till här åt det rätta hållet. Ta inte ut något i förskott. Får jag fråga hur gammal du är?

Jag hoppas och önskar innerligt att du får goda besked imorgon!

• Anonym (Linda)

Längtanefterdig: Tack! Jag hoppas också på goda besked i morgon. Jag är 32 år så de säger ju att om man ser till åldern är bröstcancer väldigt ovanligt. Men risken finns och det är lätt att känna oro när de inte kommit på ännu vad mina besvär beror på och när antibiotikan inte hjälper.

• Anonym (A)

Hur gammal är du TS?
    Det är nämligen ovanligt att kvinnor under 40 får bröstcancer, som du säkert vet. Med tanke på att du är gravid så är det mest sannolika att det är någon form av envis infektion eller förändring som har med graviditeten att göra.

Jag har bröstcancer i släkten och i somras fick jag jätteont i ena bröstet som kändeds konstigt och knöligt. Jag fick verkligen tvinga mig själv att gå på mammografi eftersom jag var livrädd. När de ville göra ytterligare kontroller blev jag helt kall men det visade sig att jag hade några helt ofarliga vätskefyllda cystor i bröstet. Det var ingen fara alls.

Det är jättebra att de kollar upp dig nu och jag ska verkligen hålla tummarna för dig!
    Tänk också på att OM det nu är bröstcancer, vilket jag inte tror med tanke på att du är gravid och antagligen för ung, så är det en av de cancerformer som har störst överlevnadschans. Det är alltså bara en minoritet som faktiskt går bort i bröstcancer.

Försök att ta det lugnt även om jag förstår att det är svårt. Stor kram till dig!

• Anonym

Ok, nu läste jag dina nyare inlägg. Risken är minimal när du är så ung TS. Det är mycket ovanligt.
    Min kusin hade hemska besvär med infektioner i mjölkkörtlarna och inget bet så det kan faktiskt 'bara' handla om det.

Svar på tråden Cancer och gravid??