• Tvillingar11

Har du pcos....

, men ändå är normalviktig? Har du utebliven ägglossning och måste ta hormonstimulerande för att få ägglossning? Har inte pergotime fungerat på dig? I så fall, hur blev du gravid?

Jag vill höra hur ni andra med pcos, normalvikt, utebliven ägglossning och där pergotime inte gjort nytta har gått tillväga...

Jag vet att pergotime fungerat för många, men jag vill gärna höra från er som inte fått ägglossning av pergotime..

Hur blev du gravid?

• Svar på tråden Har du pcos....
  • Snurpan

Ja ä normalviktig, men har inte ägglossning så ofta, har ingen erfarenhet av pregotime, men jag åt provera när jag blev gravid med min lilla dotter, så de räckte till för mig!

• lerumstessan

jag är normalviktig, lite extra nu efter graviditeten dock. Pergo funkade inte utan fick helt plötdsligt äl spontant och då blev dottern till. Vill nu ha syskon så vi får se hur det går......

• Embla82

jag har sällan egen äl, och har ätit bra många kurer pergo. Fick äl på endel, men lång ifrån alla. Blev gravid på femte, men fick mf. Därefter vill det sig inte.. så nu är vi igång med ivf... tredje försöket just nu! Innan det så fick jag puregonsprutor - men tyvärr blev jag hela tiden överstimulerad och fick fram för många ägg. Men det är många som lyckas få till bra äl med sprutorna. Kanske något att fråga din läkare om?

• Tvillingar11

Jag ska ta pergotime och sedan avsluta med sprutor, pergotime för att få ägg och sedan sprutor för att få dessa att växa, få se om det fungerar. Jag var lite skeptisk i början eftersom pergotime inte hjälp mig innan, men att kombinera med sprutor kanske fungerar...

bekostar du IVF själv? Hur många försök tänker ni göra?

• Mamma till Cleo och Abbe

Jag har PCOS och är normalviktig. Jag fick en dotter för 18 månader sedan med hjälp av pergotime och ovitrelle. Jag kan dock säga att jag försökte med pergotime många kurer (den sista med trippeldos) som aldrig gav ägglossning. Det var i ett tidigare förhållande och vi gick då vidare med puregonsprutor under en tid som heller inte fungerade. Antingen blev det inte ett enda ägg men bara ett "snäpp" högre på sprutan, sprutade ganska höga doser, ledde till överstimulering. Svårstimulerad, var läkarens dom!!!

Vi gick tillslut skilda vägar och när jag träffade min man började vi ganska snabbt med pergotime eftersom jag vet hur svårt jag hade det tidigare. Vi bokade också in oss på IVF privat men på andra kuren (dubbeldos) och ovitrelle blev vår underbara dotter till.

Det jag gjorde annorlunda den gången var att jag trots min normalvikt (väger ca 55 kilo till 161 cm) gick ner bara något kilo. Jag har alltid tränat mycket och ätit "bra" men skärpte mig extra mycket då. Det tros ha varit anledningen till att det lyckades bättre den gången vårt underverk blev till.

• Embla82

Pomperipossan, är du säker på att du inte först för pergotime för att ett ägg att växa, och sen tar ägglossningsspruta för att få ägget att släppa. Jag har aldrig hört om att någon kombinerat pergotime och tex. puregon.

Ja, vi har köpt ett tre-pack ivf på en privat klinik medan vi står i landstingskön. Usch, jag fick en klump i halsen av frågan "hur många försök tänker ni göra" - det har jag inte tänkt på! Men just nu känner ajg inte för att ge upp. Det kommer nog krävas många försök innan vi beslutar oss för att det är stopp.

• Tvillingar11

embla82- Nejdå, inte puregon. Utan jag ska få äta pergotime, sedan sprutar jag gonal f och därefter om rätt antal ägg mognat tar jag ovitrelle. Så det är mycket att hålla reda på....

cleps mamma- Hur kommer det sig att du då fick fortsätta med pergotime när det inte givit dig ägglossning, trodde läkaren att det skulle komma efter ett antal gånger?
    jag har som sagt tagit det 4 kurer och inte en enda ledde till ägglossning, eller att ens ägg mognade...

• Embla82

det var helt nytt för mig att man kan kombinera pergo och sprutor. Om pergo inte ger dig några ägg förstår jag fortfarande inte varför du får det. Men trots att man tror att man lärt sig mkt så finns det massor kvar tydligen. Hoppas kombinationen passar dig och att du får fram bra ägg!!

• Mamma till Cleo och Abbe
    Tvillingar11 skrev 2009-11-16 17:47:52 följande:
    embla82- Nejdå, inte puregon. Utan jag ska få äta pergotime, sedan sprutar jag gonal f och därefter om rätt antal ägg mognat tar jag ovitrelle. Så det är mycket att hålla reda på.... cleps mamma- Hur kommer det sig att du då fick fortsätta med pergotime när det inte givit dig ägglossning, trodde läkaren att det skulle komma efter ett antal gånger? jag har som sagt tagit det 4 kurer och inte en enda ledde till ägglossning, eller att ens ägg mognade...
    Hm, kommer faktiskt inte ihåg... Men jag tror att de sa att man kan prova ända till trippel innan det är "lönlöst" och varför jag fick prova enkel och dubbel fler gånger vet jag inte. Andra gången var ju med ny man och i väntan på IVF kändes pergotime ganska harmlöst (om du förstår vad jag menar) och vips så fick jag ju ägglossning.

Sprutor är ju mer effektivt och gonal-f dessutom lättare att ställa in mer exakt dos än puregon har jag hört så stort lycka till med sprutorna:)
Svar på tråden Har du pcos....