• Maroschka

Kan man förminska ringar?

Både förlovningsringen och vigselringen är alldelens för stora nu och jag vet ju att man kan förstora ringar men går det att förminska dom? Jag förstår inte riktigt hur mans kulle kunna göra det men så är jag inte så smart heller.

• Svar på tråden Kan man förminska ringar?
  • Peztis

Ja, man kan förminska ringar, men inte gärna om det är stenar i.

De kan förminska på olka sätt beroende på hur mycket som ska förminskas.
    De kan lägga lite guld på insidan (om det är guld ringen är gjord i alltså) vilket gör den lite tjockare men mindre invändigt.
    Eller så klipper de av en bit och sätter ihop igen.

• MLT

Jag överreaskade min sambo med förlovning och fick chansa på ringstorlek. Den blev alladeles för stor, men det gick att förminska den, kostade typ 300:- Hade det varit sten i hade det kostat runt 500:- Han lyckades få ett litet jack i den, men det var borta när den kom tillbaka så kanske att de smälter ner den och gör om den helt och hållet..?

• Viggo och pyrets mamma

japp det går alldeles utmärkt att förminska dem, man tar helt enkelt bort en del av ringen och smälter ihop ändarna igen, det syns inte efteråt om man har en duktig guldsmed som gör jobbet. Har själv både förminskat och förstorat mina vigsel och förlovningsringar, men nu har jag gjort det så många gånger att jag inte får göra det mer för då kommer ringen gå sönder.

• Aiwendil

Ja, det går att förminska ringar. Både utan och med stenar.
    Det är dock svårare att göra med stenar och guldsmederna brukar ta lite mer för det men det går. Leta reda på någon som är bra bara!

Minus 7,7kg
  • Peztis

Om de gör på det första sättet borde det dock inte spela någon roll om det är stenar i.

Tänk på att de heller inte gärna förstorar ringar med stenar i, lite beroende på hur ringen ser ut.
    När man blir äldre brukar fingrarna/knogarna bli grövre varför man oftas brukar få slå ut dem för att kunna ha dem.

• Peztis

Jag fick en ring med stenar i och den kunde de inte slå ut så det spelar roll om det är stenar i och hur de sitter.
    Men jag antar att mannen inte har några stenar i (brukar ju vara så, i alla fall) så det löser sig säkert för er.

Grattis till förlovningen!

Svar på tråden Kan man förminska ringar?