MÅSTE veta, har klurat på det här länge!!!
Förstår inte.. i filmer säger dom "sixtheencentury" (1600-tal) men på textningen på svenska så står det 1700-tal.. så är det ALLTID.. på svenska står det alltid att det är 100 år mer... vadan detta?
Förstår inte.. i filmer säger dom "sixtheencentury" (1600-tal) men på textningen på svenska så står det 1700-tal.. så är det ALLTID.. på svenska står det alltid att det är 100 år mer... vadan detta?
så säger man på engelska. man säger alltid århundradet som kommer efter det vi är i nu. så just nu är det "The 21st century"
Du kan jämföra det med graviditetsveckor. Du är i vecka 40 men har fullgått 39 veckor.
samma sak som när man är gravid. jag säger v. 25 men igentligen är jag kanska bara 24+4.
Samma sak är det på engelska 2000-talet har ju redan börjat o då säger ban 2100-talet på engelska.
Okej, kanske inte den bästa förklaringen
Nej men det borde väl vara tvärtom där. När de säger 16:th century så innebär det i "verkligheten" 1500- talet på svenska. Har aldrig hört något annat...
ahaa då är jag med... ungefär som jag då.. jag är 23 men när det närmar sig april (då jag fyller) så säger jag att jag är 24, fast jag inte ens fyllt ännu=)
då skriver de riktigt fel i översättningarna, "16th century" är 1500-tal.
likadant här när man räknar _århundranden_.
år 1-99 är ju det första århundradet, alltså blir 2009 del av det 21:a århundradet.
16th century är allt fran 1500 till 1599 (eller 1600 kanske). Vet inte varför de skulle översâtta det med 1700 för det är fel.
de räknar arhundranden. 16th century är i det 16e arhundrandet, dvs 1500-talet
år 5 så hade ju det 1:a århundradet börjat, är du med på det tankesättet?
när det sen är t.ex. år 143 så har ju det andra århundradet börjat.
"tänk bort" 100 år i århundradsräkningen, 19:e århundradet blir 1800-tal, 17:e århundradet blir 1600-tal och så vidare (blir du förvirrad på engelska kan du u säga "the 1600s" för 1600-tal)
eller utgå från ditt tänk här, men tänk som att så fort du fyllt 23 slår det om till ditt 24:e levnadsår.
Ibland är man lite snabb i läsningen.
Absolut ska det vara tvärtom det TS skriver.
Säger dom 1600-talet på engelska så är det igentligen år 1547, altså 1500-talet på svenska.
ja det var nog tvärt om =)
ja men nu är jag med:P tack ska ni ha:D:D