• ignatius

Vem låter sina barn klä ut sig till något det inte är?!

Grr ... blir så arg! 

På min brorsdotters skola är det bestämt en blond tjej som heter Esmeralda ska vara lucia. För det första är hon INTE från Sicilien utan från Gävle för det andra är hon definitivt inte ett helgon (bland annat har hon pallat äpplen i vår trädgård och jag tror inte att hon skulle ge dem till de fattiga)

Min brorsdotter skulle vara pepparkaksgubbe ... GUBBE?! För det första är hon av fel kön, för det andra är hon i fel ålder (eller när träffade ni en nioårig gubbe senast? ) och för det tredje så äter hon inte ens ingerfära

Jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst med felaktigheter i det där luciatåget

Förra påsken kom grannungarna och knackade på utklädda till häxor. Jag sade åt dem att om ni verkligen är häxor så kan ni trolla, fixar ni det? De sade att de inte kunde trolla så jag bad dem dra.

Vad är detta med att barn klär ut sig till saker de inte är? Har inte jämställdheten gått lite för långt när man inte höjer på ögonbrynen när någon klär ut sig till någon i fel ålder, av fel kön och någon som kan trolla ... ?

• Svar på tråden Vem låter sina barn klä ut sig till något det inte är?!
  • Lyllo

Förskräckligt och borde förbjudas. Jag hörde om ett fruktansvärt exempel där en pojke klädde ut sig till Pippi. Hallå, vart är världen på väg?

• ignatius
    Lyllo skrev 2009-11-15 15:42:18 följande:
    Förskräckligt och borde förbjudas. Jag hörde om ett fruktansvärt exempel där en pojke klädde ut sig till Pippi. Hallå, vart är världen på väg?
    Han kunde säkert inte ens lyfta en häst ... Eller ännu värre han hade säkert inte ens en häst!
  • Kamikazee

Eh allvarligt? Att klä ut sig innebär ju att man "blir" något man inte är. Det är det som är själva grejen med rollekar. Så länge det hela inte är påtvingat så ser jag inte felet.
    Om det däremot är vuxna som ger barnen roller så är det helt uppåt väggarna - det enda barnen lär sig då är att vuxna tycker sig ha rätten att köra över barnens vilja. Men det säger mer om de vuxna än om barnen.

Rosa Elicia 070907 kl. 22.11
  • ignatius

Fast pepparkakor är ju avsedda att ätas, att låta barn klä ut sig till pepparkakor är ju på lång sikt att uppmuntra kanibalism {#lang_emotions_undecided} Och vi har ju faktiskt vissa normer i samhället som säger att människor inte ska låta sig ätas av andra människor.

• puss

ja herregud, barn kan väl bara få bara barn? måste de klä ut sig? då lär de sig ju bara att de itne duger som de är

det är tammefan roligt nästan jämt
  • Kamikazee

Hm, tänkte väl att det låg i sandlådan.

Rosa Elicia 070907 kl. 22.11
  • ignatius
    puss skrev 2009-11-15 16:14:36 följande:
    ja herregud, barn kan väl bara få bara barn? måste de klä ut sig? då lär de sig ju bara att de itne duger som de är
    Mhm, precis Varför ger inte folk godis till Emma när hon bara är Emma och knackar på? Varför måste hon vara en häxa för att de ska tycka om henne? {#lang_emotions_cry}
  • Sanni

ja, fy fan... Mitt barn får gå naket tills hon själv kan säga vad hon vill och inte vill ha på sig...
    .... Bara det inte är byxor, eller strumpor. Eller färger som är mörka, då de lätt kan tolkas som manligt - vilket hon ju INTE är. Usch!
    Skulle aldrig kunna göra någonting sådant mot henne, då hon kanske blir en man istället. Har hört att mörka färger och byxor har den effekten på flickebarn....... så nu har ni blivit varnade.

• carita1974

Hahahah..bästa tråden hittills ...Ts ...U made my day....

• power
    Sanni skrev 2009-11-15 17:09:37 följande:
    ja, fy fan... Mitt barn får gå naket tills hon själv kan säga vad hon vill och inte vill ha på sig....... Bara det inte är byxor, eller strumpor. Eller färger som är mörka, då de lätt kan tolkas som manligt - vilket hon ju INTE är. Usch! Skulle aldrig kunna göra någonting sådant mot henne, då hon kanske blir en man istället. Har hört att mörka färger och byxor har den effekten på flickebarn....... så nu har ni blivit varnade.
    jag vet!! mina föräldrar tvingade på mig brallor som liten, redan på bb!! HUR KAN MAN GÖRA SÅ??!! och se bara vad som hände, nu är jag gift med en - man.

just det!! think about it!!
Svar på tråden Vem låter sina barn klä ut sig till något det inte är?!